Vad är normal skillnad på graderna till och från radiatorerna? Själv har jag 30 grader ut efter shunten och 27 grader tillbaka. Känns som att jag tar ut för lite värme från radiatorerna. Finns det något sätt att ställa in termostaterna på radiatorerna? Har dom på fullt ös nu. Små som stora. Använder 9 st.

Det gör jag.

CHEMAS skrev:
Själv har jag 30 grader ut efter shunten och 27 grader tillbaka. Känns som att jag tar ut för lite värme från radiatorerna.
Fryser du ? Om inte så tydligen behövs inte mer värme för tillfället. Annars är det ju helt OK att skicka ut så kallt vatten som möjligt och 30 grader är OK. Tillbaka kommer inte kallare vatten än 21 och helst någon grad mer ... du vill väl ha 21-22 värme i huset, eller?
gaia

21-22? Nejfan. 20 räcker. Jag har fått för mej att ju kallare retur desto bättre. . . .

Ska Du ha kallare retur måste du sänka rumstemperaturen... ::)

Ja, eller sätta baljor med isbitar i runt elementen.
Hade rören varit idealiskt isolerade kunde du pumpat runt vatten på 90°, under förutsättning att du har termostater på elementen, förstås. Det hade blivit rätt temperatur i huset ändå. Men det är ingen ekonomi i att pumpa runt onödigt varmt vatten. Det blir större förluster från rören ju varmare de är. En del av de förlusterna kommer ju in i huset, och då spelar det kanske ingen roll, men en del hamnar kanske där du inte har någon större nytta av det.

Om du har element med liten yta, eller ställer soffor och andra möbler framför, kyls elementen inte lika mycket. Omvänt, avger de inte så mycket värme till luften. Eftersom värmeavgivningen ökar om elementen är varmare, kan det tänkas att du inte kan få någon kall retur, utan att få för kallt i rummet. Då hade du behövt bamsigare element, modell de stridsvagnshinder som sitter i mitt hus.

....Just nu shuntar jag ut 40 grader för att flåsa upp värmen lite efter strömavbrottet och sämre självcirkulation så ser jag att returen är på 36 grader. Det jag undrar är om gradskillnaden är normal. Bör jag strypa elementen?

"Men det är ingen ekonomi i att pumpa runt onödigt varmt vatten. Det blir större förluster från rören ju varmare de är."
Vad baserar du detta på? Dom enda förluster som kan uppstå är möjligtvis i källaren om rören är dåligt isolerade, resten kommer ju huset tillgodo och skickningen blir bättre med kallare retur=längre eldningsuppehåll=färre tändbrasor/uppvärmning av panna. Om vi nu snackar vedeldning förståss.............

Skicka ut 50-55 grader så får du tillbaka 25 istället ;), om du har fungerande termostater på radiatorerna eller/om dom är riktigt injusterade......

/Danso

Jag baserar det på det jag skrev i nästa mening i samma inlägg.

"En del av de förlusterna kommer ju in i huset, och då spelar det kanske ingen roll, men en del hamnar kanske där du inte har någon större nytta av det."

Hade du tagit med den i ditt citat hade du svarat på din egen fråga.

Radiatorer sätter man där man vill ha värme. Det är inte alltid man vill ha varmt där rören är.

Sant, men ca:90% av rören går ju där man vill ha värme(förhoppningsvis :-?). Nu är ju naturligtvis 80-90 grader för hög temp att skicka ut. Däremot kan det lätt krävas 70grader en blåsig kall vinterdag i ett lagom dåligt isolerat hus..särskilt om man vill ha sval retur.
Vet iofs. några som fått det till att fungera med så låg framledningstemp så möjligt, men det går helt enkelt inte i alla hus...om man vill ha jämn temp även vår/höst utan att behöva ändra något.

Apersson: Läste ditt inlägg lite slarvig och tolkade det inte helt korrekt, ber om ursäkt.

/Danso

Det är inte alls säkert. I en del hus går åtskilliga meter rör i ytterväggar, av någon anledning, vilket innebär att de värmer både inåt och utåt. Speciellt om huset är gammalt, och alltså inte speciellt bra isolerat.
Går de i golvet kan man få lite gosig golvvärme, om än bara lokalt!

Äldre hus är ofta tänkta för en framledningstemperatur på just 80°C, med en retur på 60°C. Mitt hus är sådant, något som avspeglades i instruktionerna för inställning av shunten på den gamla pannan.

Sen är det en annan sak att elementen är så bamsiga, att det räcker utmärkt med 40°C framledningstemperatur, även när det är rejält kallt ute. Det är bara när det går under -20°C, och det gör det sällan, som det kan behövas lite till.
Däremot blir det "go" värme kvickt om man eldar i pannan, när shunten står fullt öppen, något som hände häromdagen, när hustrun eldade ovetande om att shunten stod just fullt öppen. Det luktade bränd färg i huset när jag kom hem, men varmt var det!

Ok. det finns ju undantag..men i yttervägarna? Nog måste dom gå innanför isoleringen iallafall.
Är inne på mitt andra hus ifrån början på 40-talet, i det förra hade jag grova rör och enorma radiatorer då det var byggt för självcirkulation och som du säger 80/60. Inga rör gick dock i ytterväggarna, däremot i golvet på ovanvåningen.

I mitt nuvarande hus är det vattenburna systemet installerat -93, så det är smala kopparrör. Fungerar dock med självcirulation trots detta (bortsett ifrån radiatorn i källaren som sitter för lågt), kör cirkpumpen på lägsta fart och har även strypt returen centralt trots att alla radiatorer är injusterade.

Engentligen är det ju bara när du kör mot tank som du vill ha låg returtemp. En vanlig panna med monterad pelletsbrännare som innehåller 150l och pendlar 20-30gr kan det ju kvitta om det skiljer 2 grader in/ut.

/Danneso

Frågor till trådskaparen ;)

Vad har du för uppvärmning? acktank?
Du kan ju testa att strypa radiatorerna(inte med termostaterna utan grundflödet), du kommer troligen att få en lägre retur än nu. Skulle du då få kallare än du önskar blir du tvungen att öka din framlednng...Hur shuntar du? manuellt eller på utegivare/innegivare? Någonstans finns den optimala balansen för ditt system mellan framledning/flöde/retur. Det är bara att skruva och mäta...

Har du ingen nytta av en låg retur så tycker jag inte du behöver lägga någon mer tid på detta.

/Kalle

Vem pratar du med Kalle? Mej?

CHEMAS skrev:
Vad är normal skillnad på graderna till och från radiatorerna? Själv har jag 30 grader ut efter shunten och 27 grader tillbaka. Känns som att jag tar ut för lite värme från radiatorerna. Finns det något sätt att ställa in termostaterna på radiatorerna? Har dom på fullt ös nu. Små som stora. Använder 9 st.

Det jag fick höra av min rörkrökare var att man skulle öppna termostaterna fullt och sedan justera elementena så att man hade en diff på ca 10-15 grader mellan framledning och retur. De elementen som ligger mitt i huset behöver kanske en diff på 10 medans de som ligger längst bort ca 15. Sedan shuntar du ner till det blir för kallt i ett rum. då ställer du upp shunten till det värde du hade precis innan. låt det gå någon dag mellan du rör på shunten. Sedan får du ta och justera ner temostaterna i det rum där det är för varmt alt. justera ner returen lit till.

När du har gjort detta så får du samma resultat varje gång du vrider på shunten.

lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.