F fusion skrev:
Mmm, glassdags i Uppsalas vårsol och värme🌞🥵

Ny favvo, Magnum Utopia med 🍒

[bild]
Ska provas, gillar körsbär. 👌
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Ska provas, gillar körsbär. 👌
Samma här, efter pistaschglass är körsbär min favorit. OT - jag fick alltid vara ensam om de där pralinerna med körsbär vilket var perfekt.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Samma här, efter pistaschglass är körsbär min favorit. OT - jag fick alltid vara ensam om de där pralinerna med körsbär vilket var perfekt.
Jag närmar mig 50 men har alltid uppskattat rom russin som kulglass. 🫣😂
På äldre dagar även ägglikör. 😇
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Synd man är i Jämtland så sällan och jobbar nu för tiden, kanske gjort det förut men slår isf ännu ett slag för Glassbaren i Bräcke. Deras körsbärsglass är grymt god 😛. Även deras flaggskepp mandelflarn och bryntsmör glass.

Glassdisk på Glassbaren i Bräcke med olika smaker som blåbär, vanilj, körsbär och saffran, märkta med skyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
17års tårta.
En prinsesstårta med grön marsipan och rosdekoration på ett bord, omgivet av bestick och tallrikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Massipaaantåååta! 😍
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Rulltårta måste vara djävulens påfund.. de går sällan att rulla som man ska! De spricker, går av.. plattar ut sig och jag vet inte allt vad de kan pyssla med! Jag brukar kunna lyckas med "min drömtårta" varannan gång iaf... men andra testningar .. blir sällan bra hehe..

Nu blir de oftast goda ändå.. men inte alltid så hmm.. estetiska!

MOROTSRULLTÅRTA med CITRONKRÄM
har jag testat på att baka idag.. mycket god! 😊👍

Morotsrulltårta med citronkräm, serverad på ett vitt fat, på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Morotsrulltårta med citronkräm på vitt fat, sedd från sidan i köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Morotsrulltårta med citronkräm på vitt fat, sprucken yta och sockerströdd, står på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk recept: https://www.land.se/recept/morotsrulltarta-med-citronkram
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
K
Sockerkaka med hål i mitten på svart tallrik, inte så hög. Bakad med ett äldre recept, gjord på små ägg från en höna, strössel runt basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I samband med ugnspannkaka i ugnen gjorde jag en sockerkaka. Den blev inte så hög. Hade behövt ett ägg till, för lilla hönans ägg är inte så stora (50 g bara)
Annars ett riktigt gammalt beprövat recept som alltid blir bra!
Berthas sockerkaka (hette "ägarinnan")
2 ägg, 2.5 dl socker, 2.5 dl mjöl,
2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker elr citronskal. Kok upp 1.5 dl mjölk med 2 msk smör och rör ner. (Det behöver inte svalna) Ugn 200° ca 30-40 min.
Smaklig spis!
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Äppelmunkar!
Hade ingen aning om att det var så lätt.
 
  • Äppelmunkar på ett fat med en av dem halvt uppäten, strödda med socker, på en köksbänk med mixer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Kramla och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Äppelmunkar!
Hade ingen aning om att det var så lätt.
.. var du nöjd med degen? Vi har provat göra munkar (olika slag) med tre recept typ.. och det sista vi testade var typ vanligt bullrecept typ hehe.. och det blev bäst!

Vad använde du för recept?

De ser goda och FLUFFIGA ut..
 
Snigla Snigla skrev:
.. var du nöjd med degen? Vi har provat göra munkar (olika slag) med tre recept typ.. och det sista vi testade var typ vanligt bullrecept typ hehe.. och det blev bäst!

Vad använde du för recept?

De ser goda och FLUFFIGA ut..
Äter inte munkar jätteofta, och häromhelgen köpte vi några som var rätt torra och trista. Så jag ville prova att göra egna, minstingen tycker dessutom det är kul att baka, så jag blev väckt imorse av "pappa! Ska vi göra munkar nu?!"

Körde detta recept, halv sats med ett litet ägg
https://www.ica.se/recept/appelmunkar-725977/

Blev lite degiga, så kanske använda den lägre tempen så de får ligga i längre.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lite lördagsgodis 🥭+🌶️=👍😛

Förpackning med Dave & Jon's Mango Spicy Chili Twist, en vegansk snacksprodukt med torkade, lätt sötade mangoskivor, och en smak av chili.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mentos läsk 🥴🤔 , köpt i Finland, men verkar vara import. Har inte sett i Sverige.

Burk med Mentos läsk i tropisk mix-smak fotograferad på ett bord, med en bakgrund av ett fönster och suddig utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å lite lokala chips till, jäkligt goda👍

Påsen med Taffel Waffel sourcream & black pepper-chips, köpt i Finland, visas på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Bakade scones till middag häromkvällen när vi käkat stor lunch.
Mycket gott :)

En tallrik med nybakade scones, gyllenbruna och fluffiga, serverade som middag efter en stor lunch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept: https://www.ica.se/recept/scones-690203/

Note: Jag tog fil istället för mjölk (den hade passerat bäst före.. så det kändes perfekt att använda den istället)
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Bakade SYLTRUTOR för första gången igår..
Jag visste att jag tog en lite mindre form än "rekommenderat" men jag hade inte väntat mig att den skulle bli tre gånger så hög som normalt haha.. meeen nu vet jag det!

Tog hallonsylt istället för lingonsylt.. (hade en sån öppnad.. och funkar det till hallongrottor.. bordet det funka till syltrutor tänkte jag)

Syltruta bakad med hallonsylt, fotograferad ovanifrån på en skärbräda i trä. Kakan ser hög ut med gyllene och krispig topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rektangulär kaka med ett lager av havresmulor på toppen, placerad på en träskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syltrutor med hallonsylt mellan lager av kaka, ovanpå skivad rostad yta, placerade på en träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två tjocka syltrutor med hallonsylt på en träskiva, täckta med ett gyllene lager av smuldeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept från boken "sju sorters kakor" eller vad den heter (den lilla rutiga)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.