Borgås egna jordgubbs kyssar. Får äta de å drömma om frugan😉
Goda , finns fler smaker. Chokladen utanpå är god. Många tillverkare hemma som har skal i nåt som man undrar om det får kallas choklad🤔
Segt slisk som fastnar i tandköttet😝

Låda med sex chokladöverdragna jordgubbs kyssar, en utanför förpackningen, delvis avklädd från folien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Igår bakades det ASTRIDS KANELKAKA härhemma.. aldrig gjort innan, blev gott!

Astrids kanelkaka bakad hemma, placerad på en skärbräda. Kakan är rund med ett hål i mitten och har en gyllenbrun yta.
Skapa konto

Astrids kanelkaka nygräddad och placerad på en skärbräda i köket.
Skapa konto

En nybakt kanelkaka på en skärbräda, brun och gyllenbakt, med en hålighet i mitten.
Skapa konto

Närbild på en hembakad Astrids kanelkaka med ett skuret snitt som visar den saftiga insidan.
Skapa konto

Närbild på en skiva av Astrids kanelkaka med saftig textur och gyllenbrun yta, upplagd på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Bakades också lite bröd / frallor igår, från nått recept jag tagit en screenprint på i en FB-grupp. Rent allmänt tyckte jag det blev "pannkaka" av det hela.. för efter en lång jäsning.. så rann det ut på bakbordet utan rim och reson haha.. fick ösa på mjöl för att kunna forma det och "hugga bitar" till o grädda.. (och även då rann de liksom ut på plåten)

Men när jag väl gräddat dem.. såg de riktigt bra ut (!).. och de smakade faktiskt bra! Nästan lite surdegskänsla dagen efter.. lite småsega fluffiga (åt till frukost) 😊

Hemgjorda frallor på ett galler, gyllenbruna och mjölade på ytan.
Skapa konto

Nygräddade frallor med knaprig yta och mjölad yta ligger på ett galler.
Skapa konto

Ett nybakat bröd eller fralla hålls i handen, gyllenbrunt med mjöldamm på ytan.
Skapa konto

Nygräddad fralla delad i två delar, med en gyllenbrun och något ojämn yta, visar en luftig och smått seg inre textur.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Funderar på att slänga ihop nåt snabbt av det som finns hemma i lådorna. Vad tror ni om sockerkaksbotten med vaniljkräm och chokladmousse?

Alltså göra den som en Sverigekaka men varva sockerkaka, vaniljkräm, sockerkaka, chokladmousse och sockerkaka och så pudra över florsocker. Kan det vara gott?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Funderar på att slänga ihop nåt snabbt av det som finns hemma i lådorna. Vad tror ni om sockerkaksbotten med vaniljkräm och chokladmousse?

Alltså göra den som en Sverigekaka men varva sockerkaka, vaniljkräm, sockerkaka, chokladmousse och sockerkaka och så pudra över florsocker. Kan det vara gott?
Det tror jag säkert 😋

Keiller Keiller skrev:

Alla delar varförsig är ju goda.. så det funkar nog utmärkt ihop.. 😍👍

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Gjorde mina goda grahams skorpor för det är det enda som inte yngste sonen äter upp på ett par dagar😉
Underbar blandning med massor av kardemumma, kanel , vanilj, honung förutom vete och grahams mjöl, jäst , socker, smör , lite brödsirap , mjölk jäst och lite salt .
Godast med lite bregott till kaffet, men även färskost är gott på.

Plåtburkar fyllda med grahams skorpor på ett träbord med randig duk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 4 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Gjorde mina goda grahams skorpor för det är det enda som inte yngste sonen äter upp på ett par dagar😉
Underbar blandning med massor av kardemumma, kanel , vanilj, honung förutom vete och grahams mjöl, jäst , socker, smör , lite brödsirap , mjölk jäst och lite salt .

[bild]
Äter han dem i "brist på bättre" (långsammare/inte lika mycket..) då? hehehe

Ser (och låter) goda ut.. :D

Kommer inte ihåg.. men tror det var i mattråden det avhandlades Runebergstårta för några veckor sedan.. (det var väl "den dagen" där nånstans..). Trodde jag la upp dem här när jag gjorde dem för nått år sedan.. men verkar inte ha gjort det.. så jag tog en screenprint på mitt FB-minne häromdagen..

Runebergstårtor med glasyr och hallonsylt i gröna formar på en bakplåt, några i närbild.
Skapa konto

De var mycket mumsiga och jag ska nog göra dem igen.. snart :) tyckte smeten var lite kul och udda på nått vis.. (min glasyr var inte så lyckad .. men det är sånt som händer ibland) :)

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Äter han dem i "brist på bättre" (långsammare/inte lika mycket..) då? hehehe

Ser (och låter) goda ut.. :D
Inte söta nog , allt som är sött, kakor , bullar etc tar slut med rekordfart.

Sen är väl ungar "allergiska" mot det som ser fiberrikt ut 😉

• Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:

[bild]
Skulle du vilja dela med dig av receptet? 😀

Inget speciellt , följer typ vanligt bull recept men tar 50/50 vete och grahamsmjöl. 2msk honung och dito sirap, 1dl socker 0,5l mjölk, 1 pkt jäst. 100gr smör å lite salt
Degen blir inte lika elastiskt som ren bulldeg.

Brukar köra 12 min i beredaren.

Kryddor efter smak, med betoning på kardemumma och vaniljsocker, inte så mycket kanel.
Kavlar ut länger med 10cm bredd som skärs i 3 cm breda bitar som läggs på plåt med papper. Får jäsa 1,5 timmar. Bakar i 200grader c 10-12 min. Tas ut när de fått lite färg, väntar några minuter innan de delas i 2 halvor. Rostar allt sen i ugnen i typ 80 grader med luckan lite på glänt i 1-1,5 timme.

Man kan ju öven göra runda bullar som delas, brukar se bättre ut, men jag gör alltid avlånga

Lycka till

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Hade helt glömt bort alla mina Aroma äpplen som legat i en 12 volts kylväska i garaget sedan oktober. Otroligt nog hade de inte ruttnat utan passade perfekt i mjuk äppelkaka x 2.

• En bit mjuk äppelkaka med vaniljsås serverad på en blommig tallrik, tillsammans med en kopp kaffe.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nom nom 😍

SANDRAMODIFIERAD
DANSK DRÖMKAKA

Sandramodifierad dansk drömkaka på en träbricka i köket, med gyllene och krispig yta.
Skapa konto

Hand håller en bit dansk drömkaka med gyllene yta och havregryn, modifierad från originalreceptet.
Skapa konto

En nybakad dansk drömkaka med knaprig yta, gjord med modifieringar inklusive mindre farinsocker och tillsatta havregryn.
Skapa konto

Bakade igår och jag hade planerat att följa receptet.. men blev inte så denna gången heller 😜 hade inte så mycket farinsocker hemma och jag ville ha havregryn i..

Maken blev ruggigt förtjust i den, så jag måste nog skriva ner vilka förändringar jag gjorde (recept) 😊👍

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.