Inspirerad av Sävedalens stolthet Triumfglass, och deras magiska apelsin/chokladglass laddade jag glassmaskinen.
Färskpressad apelsin, zest och chokladsås.
Mycket gott, men originalet är bättre.
Nån som kan tipsa om hur man får till chokladrippel i en hemmamaskin med kompressor? Godare med mer distinkta chokladsträngar än allt ihopsmetat.

/Höghus

En vit skål med två kulor apelsin/chokladglass och en glasskopa. En halvfull halv oval glasslåda med samma glass bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Paj blev lagad idag, hade inget smör hemma så det blev med Bregott , funkade ju lika bra.

Sista vildhallonen från 2024 samt flera år gamla blåbär fylldes den med.

Bra recept där Snigla 👍

[bild][bild]
Vilket av recepten? 😊
Ser mycket gott ut oavsett!

F fusion skrev:
Avis på er tidiga rabarber, så här ser vår ut, bara 10cm kanske 😭😥

[bild]

Men , extremt tidig äppelblom, blir det frost nu går nog säsongen åt helvete
Hade frost (IS 😳) även här i Skåne.. onsdags morse.. 🥶

Höghus Höghus skrev:
Inspirerad av Sävedalens stolthet Triumfglass, och deras magiska apelsin/chokladglass laddade jag glassmaskinen.
Färskpressad apelsin, zest och chokladsås.
Mycket gott, men originalet är bättre.
Nån som kan tipsa om hur man får till chokladrippel i en hemmamaskin med kompressor? Godare med mer distinkta chokladsträngar än allt ihopsmetat.

/Höghus

[bild]
Om du INTE gör den helfrusen.. så ploppar du i smält choklad / chokladsås när glassen är ”tillräckligt klar”.. innan du fryser in i frysen..

Typ rör det den i efterhand.. (inte vispar in den i smeten.. mer drar ner den med en kniv el sked..)

Pudrad kladdkaka med vaniljgrädde &
SVENSKA JORDGUBBAR

Pudrad kladdkaka på tallrik med tre svenska jordgubbar och en klick vaniljgrädde.
Skapa konto

Pudrad kladdkaka med en klick vaniljgrädde och färska svenska jordgubbar på en tallrik.
Skapa konto

Pudrad kladdkaka serverad med tre jordgubbar och en klick vaniljgrädde på en tallrik.
Skapa konto

😍😍😍

( PS inte våra egna jordgubbar, men lokala sådana)

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Om du INTE gör den helfrusen.. så ploppar du i smält choklad / chokladsås när glassen är ”tillräckligt klar”.. innan du fryser in i frysen..

Typ rör det den i efterhand.. (inte vispar in den i smeten.. mer drar ner den med en kniv el sked..)
Min maskin hårdfryser inte glassen, den är lite mjuk och färdig att äta när den är klar. Det borde funka som du säger, jag testar det nästa gång.
Hallon-persikoglass inspirerad av Sia står också på attgöralistan. Har inte klurat ut hur jag får in de smakerna än.

/Höghus

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om du listar ut hur man gör SIAs päronbris så måste du berätta det! :D

mexitegel mexitegel skrev:
Om du listar ut hur man gör SIAs päronbris så måste du berätta det! :D
Kommer nog inte att hända tyvärr... 😃
Sorbet är inte min grej.

/Höghus

• Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
Måste genast googla o se vad päronbris är (inte sett)

UPDATE en minut senare..GOT IT.. gräddglass med päronsorbet nerrörd..

TANKE: Borde funka på samma sätt.. gör sorbet för sig.. ploppa in den i frysen.. låt den småstelna medan du gör gräddglassen... ingen av "sakerna" ska vara stelfrusna (stenhårda) när de ska föras ihop.. utan halvfrusna och tillräckligt kalla för att "hålla formen" och inte blanda sig för mycket när du vevar ihop dem.. sååå.. när gräddglassen är klar.. och medan den fortfarande går att röra om lite (om än lite trög!).. så ta fram sorbeten och rör ner den långsamt.. (den ska vara halvfrusen också och liksom kunna hålla lite form).. kan tänka mig lite "sprits-tanke".. dvs stoppa i sorbeten i en plastpåse.. klipp upp hörnet.. inte alltför stort.. men tillräckligt för att den ska ta sig ut i lämplig storlek.. och ringla den över gräddglassen och dra sedan en kniv lite snett över sorbeten .. så den glider ner lite i glassen.. alt ta lite glass från sidorna och lägg över din ringlande mask... :)

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vilket av recepten? 😊
Ser mycket gott ut oavsett!
Det med mandelmjöl

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gjorde en rabarberkaka igår .. (samt rabarberkräm - vi har myyyyycket rabarber)

Rabarberkaka i rund vit form, täckt med pärlsocker, på en skärbräda av trä.
Skapa konto

Rabarberkaka i en vit ugnsform på en skärbräda, toppad med pärlsocker och skivad rabarber.
Skapa konto

Närbild av en nybakad rabarberkaka med bitar av rabarber och pärlsocker på toppen.
Skapa konto

En bit rabarberkaka täckt med vaniljsås på en grå tallrik.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Kommer hem imorgon så det blir ett besök vid rabarber plantan direkt. Hoppas få göra en paj då !

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Äntligen, fick tag i 1kg stora rabarber hos Ica 😃 Äntligen blev det paj 😛

Färska rabarberstjälkar och bitar ligger på en skärbräda, redo för att användas till paj.
Skapa konto
En bit rabarberpaj med vaniljsås på en svart tallrik, bredvid en kopp kaffe med texten "Helsinki".
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Hittade igen min kakbok😃 Fick den av morsan c 30 år sedan, innan all inflation😇.

Länge sedan jag gjorde mitt paradnummer, Jitterbuggare, blev rätt bra, men lire ringrostig är man😉
Passade på att göra schackrutor också, inte samma proffs som morsan när hon levde. Hon gjorde allt 8 vita och 8 bruna stänger så det blev 4x4 helt perfekta.
Sen finns det de som lindar en tunn vit kant runt hela , men det har jag aldrig provat. Är ju lika gott oavsett.

Omslag av en kokbok med flera olika kakor, inklusive kanelbulle, syltkaka, chokladöverdraget bakverk och sockrad krans, på en blåvit tallrik.
Skapa konto
Bakade Jitterbuggare placerade på ett bakplåtspapper, redo för gräddning.
Skapa konto
Hembakade schackrutor placerade på ett bakplåtspapper. Kakorna visar svartvita rutmönster, tillagade enligt ett gammalt familjerecept.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Var faktiskt på kalas i helgen där det bjöds på 7 sorters kakor 😍

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.