154 191 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Inspirerad av Sävedalens stolthet Triumfglass, och deras magiska apelsin/chokladglass laddade jag glassmaskinen.
Färskpressad apelsin, zest och chokladsås.
Mycket gott, men originalet är bättre.
Nån som kan tipsa om hur man får till chokladrippel i en hemmamaskin med kompressor? Godare med mer distinkta chokladsträngar än allt ihopsmetat.
/Höghus
Nån som kan tipsa om hur man får till chokladrippel i en hemmamaskin med kompressor? Godare med mer distinkta chokladsträngar än allt ihopsmetat.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du INTE gör den helfrusen.. så ploppar du i smält choklad / chokladsås när glassen är ”tillräckligt klar”.. innan du fryser in i frysen..Höghus skrev:
Inspirerad av Sävedalens stolthet Triumfglass, och deras magiska apelsin/chokladglass laddade jag glassmaskinen.
/Höghus
[bild]
Typ rör det den i efterhand.. (inte vispar in den i smeten.. mer drar ner den med en kniv el sked..)
Pudrad kladdkaka med vaniljgrädde &
SVENSKA JORDGUBBAR
😍😍😍
( PS inte våra egna jordgubbar, men lokala sådana)
SVENSKA JORDGUBBAR
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
😍😍😍
( PS inte våra egna jordgubbar, men lokala sådana)
Min maskin hårdfryser inte glassen, den är lite mjuk och färdig att äta när den är klar. Det borde funka som du säger, jag testar det nästa gång.Snigla skrev:
Hallon-persikoglass inspirerad av Sia står också på attgöralistan. Har inte klurat ut hur jag får in de smakerna än.
/Höghus
Måste genast googla o se vad päronbris är (inte sett)
UPDATE en minut senare..GOT IT.. gräddglass med päronsorbet nerrörd..
TANKE: Borde funka på samma sätt.. gör sorbet för sig.. ploppa in den i frysen.. låt den småstelna medan du gör gräddglassen... ingen av "sakerna" ska vara stelfrusna (stenhårda) när de ska föras ihop.. utan halvfrusna och tillräckligt kalla för att "hålla formen" och inte blanda sig för mycket när du vevar ihop dem.. sååå.. när gräddglassen är klar.. och medan den fortfarande går att röra om lite (om än lite trög!).. så ta fram sorbeten och rör ner den långsamt.. (den ska vara halvfrusen också och liksom kunna hålla lite form).. kan tänka mig lite "sprits-tanke".. dvs stoppa i sorbeten i en plastpåse.. klipp upp hörnet.. inte alltför stort.. men tillräckligt för att den ska ta sig ut i lämplig storlek.. och ringla den över gräddglassen och dra sedan en kniv lite snett över sorbeten .. så den glider ner lite i glassen.. alt ta lite glass från sidorna och lägg över din ringlande mask...
UPDATE en minut senare..GOT IT.. gräddglass med päronsorbet nerrörd..
TANKE: Borde funka på samma sätt.. gör sorbet för sig.. ploppa in den i frysen.. låt den småstelna medan du gör gräddglassen... ingen av "sakerna" ska vara stelfrusna (stenhårda) när de ska föras ihop.. utan halvfrusna och tillräckligt kalla för att "hålla formen" och inte blanda sig för mycket när du vevar ihop dem.. sååå.. när gräddglassen är klar.. och medan den fortfarande går att röra om lite (om än lite trög!).. så ta fram sorbeten och rör ner den långsamt.. (den ska vara halvfrusen också och liksom kunna hålla lite form).. kan tänka mig lite "sprits-tanke".. dvs stoppa i sorbeten i en plastpåse.. klipp upp hörnet.. inte alltför stort.. men tillräckligt för att den ska ta sig ut i lämplig storlek.. och ringla den över gräddglassen och dra sedan en kniv lite snett över sorbeten .. så den glider ner lite i glassen.. alt ta lite glass från sidorna och lägg över din ringlande mask...
Redigerat:
Gjorde en rabarberkaka igår .. (samt rabarberkräm - vi har myyyyycket rabarber)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade igen min kakbok😃 Fick den av morsan c 30 år sedan, innan all inflation😇.
Länge sedan jag gjorde mitt paradnummer, Jitterbuggare, blev rätt bra, men lire ringrostig är man😉
Passade på att göra schackrutor också, inte samma proffs som morsan när hon levde. Hon gjorde allt 8 vita och 8 bruna stänger så det blev 4x4 helt perfekta.
Sen finns det de som lindar en tunn vit kant runt hela , men det har jag aldrig provat. Är ju lika gott oavsett.
Länge sedan jag gjorde mitt paradnummer, Jitterbuggare, blev rätt bra, men lire ringrostig är man😉
Passade på att göra schackrutor också, inte samma proffs som morsan när hon levde. Hon gjorde allt 8 vita och 8 bruna stänger så det blev 4x4 helt perfekta.
Sen finns det de som lindar en tunn vit kant runt hela , men det har jag aldrig provat. Är ju lika gott oavsett.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto