154 193 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Vi väntar...Snigla skrev:
SANDRAMODIFIERAD
DANSK DRÖMKAKA
[bild]
[bild]
[bild]
Bakade igår och jag hade planerat att följa receptet.. men blev inte så denna gången heller 😜 hade inte så mycket farinsocker hemma och jag ville ha havregryn i..
Maken blev ruggigt förtjust i den, så jag måste nog skriva ner vilka förändringar jag gjorde (recept) 😊👍
Hmm, vad handlarna hittar på ?
Idag är det tydligen Ostbågens dag 😮, aldrig hört talas om 🤔, har nån av er gjort det ?
3 påsar för 60kr.
Men planen kanske är att sälja slut på dessa 225grams påsar för att ge plats till 200grams påsar ? Likt OLWs nya ostbollar med chilismak @200gram som är 25 gram mindre för samma pris 🤬🤬🤬 jämfört original Nacho cheese 225gram
Krympflationen är här för att stanna.....enda sättet att bekämpa den är att ge fan i å köpa 😉
Idag är det tydligen Ostbågens dag 😮, aldrig hört talas om 🤔, har nån av er gjort det ?
3 påsar för 60kr.
Men planen kanske är att sälja slut på dessa 225grams påsar för att ge plats till 200grams påsar ? Likt OLWs nya ostbollar med chilismak @200gram som är 25 gram mindre för samma pris 🤬🤬🤬 jämfört original Nacho cheese 225gram
Krympflationen är här för att stanna.....enda sättet att bekämpa den är att ge fan i å köpa 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dansk drömkaka (sandramodifierad)
Kaka:
Instruktioner:
Kaka
* Hoppas jag fick med det väsentliga i min förändring.. jag ville ha havregryn i.. och så tog jag lite mindre socker..
Original recept kan hittas: HÄR
Kaka:
- 2 ägg
- 150 g socker (knappt 2 dl)
- 1 tsk vaniljpasta (eller 2 tsk vaniljsocker)
- 25 g smör
- 1 dl mjölk
- 125 gram vetemjöl (2 dl)
- 1,5 tsk bakpulver
- 100 g smör
- 4 dl riven kokos
- 0.5 dl brun farin
- 1 dl strösocker
- 0.5 dl havregryn
- 3/4 dl mjölk
Instruktioner:
Kaka
- Sätt ugnen på 175 grader varmluft (200 grader vanlig ugn) och klä en form (ca 20×20) med bakplåtspapper.
- Vispa ägg, socker och vanilj fluffigt i 3-4 minuter.
- Smält smöret och blanda med mjölken tills det är fingervarmt.
- Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i ägg och socker växelvis med mjölk och smör. Försök behålla så mycket luft som möjligt.
- Häll smeten i formen och baka i 15-20 minuter tills kakan är nästan klar. Gör under tiden kokostoppingen. Ta ut kakan när den är nästan klar, höj sedan värmen till 200 grader varmluft (225 vanlig ugn).
- Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt smälta samman.
- Låt det koka upp (snarare sjuda/värmas upp) under omrörning och låt allt svälla och smälta ihop..
- När du tar ut kakan, bred försiktigt ut fyllningen på kakan (då min smet var lite trög, pytsade jag ut några högar på kakan innan jag ”bredde” på.. för när man försökte bre på bara.. drog man upp en del av kakans ytskikt..) och ställ tillbaka den in i ugnen.
- Baka i 10 minuter till.. tills kokostoppingen börjat få färg.
- Låt kakan svalna och skär sedan upp den i rutor.
* Hoppas jag fick med det väsentliga i min förändring.. jag ville ha havregryn i.. och så tog jag lite mindre socker..
Original recept kan hittas: HÄR
Jag köpte en mindre påse (sån där långsmal) kan det vara 150 gram? 🤔 förra veckan för 15 kr (denna vecka kostar den 20.. säkert för det är ostbågens dag - var samma sak när jag bokade semlor för ett par veckor sedan, då var det "superrea" med 2 semlor för 40 kr... denna vecka var det en "otroligt megarea" med 2 semlor för 50 kronor..)mexitegel skrev:
Stålsatte mig och köpte inga ostbågar alls, det var svårt att motstå men jag grejade det.
Kom till chokladhyllorna sen och gick givetvis på erbjudandet om två Ritter choklad för 38 kr. Med pistaschnötter.
Nån kommer vara glad i helgen😍😀👍❤️
Kom till chokladhyllorna sen och gick givetvis på erbjudandet om två Ritter choklad för 38 kr. Med pistaschnötter.
Nån kommer vara glad i helgen😍😀👍❤️
Såg att de börjat med typ dubbelpack "Duo" också nu.Maria T skrev:
Bellas pepparkaka (jag fick ju kalla den nått..)
Hittade en påse pepparkakskryddor i en låda.. och jag hade fått för mig att jag ville prova att använda 1 dl mandelmjöl i sockerkakan.. (har vetemjöl också).
Blev god och luftig.. tycker mig känna att den är lite "sprödare" i konsistensen.. viket är väl troligt då man ändå stoppat i "malda nötter"..
OBS - "missfärgningen" är inget magiskt på nått vis.. bara ojämnt med ströbröd...
Hittade en påse pepparkakskryddor i en låda.. och jag hade fått för mig att jag ville prova att använda 1 dl mandelmjöl i sockerkakan.. (har vetemjöl också).
Blev god och luftig.. tycker mig känna att den är lite "sprödare" i konsistensen.. viket är väl troligt då man ändå stoppat i "malda nötter"..
OBS - "missfärgningen" är inget magiskt på nått vis.. bara ojämnt med ströbröd...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi fick oväntat köpa lite godis idag 🙂
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här finns bara viol kvar.. 😜 maken e en sucker för lakrits - så han var supernöjd att vi missat välja………F fusion skrev: