154 191 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Bakade också en hederlig TOSCAKAKA igår..
Länge sedan jag gjorde en "normal" sådan hehe.. men nu har jag testat det med. Ser supergod ut
Recept: Även här kommer recept från den rutiga lilla receptboken "Sju sorters kakor"
Länge sedan jag gjorde en "normal" sådan hehe.. men nu har jag testat det med. Ser supergod ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Recept: Även här kommer recept från den rutiga lilla receptboken "Sju sorters kakor"
Chokladbollar gjordes också..
Recept: Klassiska axa-receptet.. (fast jag äter bara Gyllenhamars havregryn.. de har mindre hårda "bitar" i sin.. bytte över när jag började irritera mig på axa för några år sedan)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Recept: Klassiska axa-receptet.. (fast jag äter bara Gyllenhamars havregryn.. de har mindre hårda "bitar" i sin.. bytte över när jag började irritera mig på axa för några år sedan)
Vi fortsätter väl hehe..
CITRON & MANDELKAKA gjordes också..
Med en smärre skada.. ja, inte på mig (peppar peppar) men på kakan. Den fastnade i kanten när den gräddades och den lossnade (väldigt hm spröd..). SÅ.. jag bjuder på en bild på min misslyckade kaka också hehe..
Den delen som inte har nån glasyr.. är den delen som är trasig.. tyckte att det inte var värt at "slösa" glasyr på den (då den är i småbitar under..) därav ser kakan lite lustig ut.. när jag skar upp den sen, ja då "försvann" ju de skadade delarna av kakan och "bitarna" blev fina
Recept: Från den lilla rutiga "Sju sorters kakor" igen..
INFO: Nere i vänstra hörnet.. missade jag bara med glasyren.. *mutter* och jag hade lite lite mandel kvar, så jag hade kokos på ytan också!
CITRON & MANDELKAKA gjordes också..
Med en smärre skada.. ja, inte på mig (peppar peppar) men på kakan. Den fastnade i kanten när den gräddades och den lossnade (väldigt hm spröd..). SÅ.. jag bjuder på en bild på min misslyckade kaka också hehe..
Logga in
Skapa konto
Den delen som inte har nån glasyr.. är den delen som är trasig.. tyckte att det inte var värt at "slösa" glasyr på den (då den är i småbitar under..) därav ser kakan lite lustig ut.. när jag skar upp den sen, ja då "försvann" ju de skadade delarna av kakan och "bitarna" blev fina
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Recept: Från den lilla rutiga "Sju sorters kakor" igen..
INFO: Nere i vänstra hörnet.. missade jag bara med glasyren.. *mutter* och jag hade lite lite mandel kvar, så jag hade kokos på ytan också!
Nu har vi kommit fram till tårtan, min favorit!
PINOCCHIOTÅRTA
Gräddade kakan.. (som ska delas i två)
Sedan skulle det på bär och grädde..
Innan nästa lager av kakan skulle läggas på som lock..
😍 MUMS MUMS 😍
Sen vila lite medan det dukades..
Sedan var det dags att avnjuta skapelsen på balkongen i värmen!
🥳 Grattis till Sandra på födelsedagen! (igår) 🥳
PINOCCHIOTÅRTA
Logga in
Skapa konto
Gräddade kakan.. (som ska delas i två)
Logga in
Skapa konto
Sedan skulle det på bär och grädde..
Logga in
Skapa konto
Innan nästa lager av kakan skulle läggas på som lock..
😍 MUMS MUMS 😍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen vila lite medan det dukades..
Logga in
Skapa konto
Sedan var det dags att avnjuta skapelsen på balkongen i värmen!
🥳 Grattis till Sandra på födelsedagen! (igår) 🥳
Fotade recepten
Boken
Pinocchiotårta
Mandel och citronkaka
Syltrutor
Toscakaka
👍
Logga in
Skapa konto
Boken
Logga in
Skapa konto
Pinocchiotårta
Logga in
Skapa konto
Mandel och citronkaka
Logga in
Skapa konto
Syltrutor
Logga in
Skapa konto
Toscakaka
👍
Vaknade nyss och tänkte, det är nog nåt år sedan jag körde espresso maskinen....
Så det blev malning av lite bönor till en dubbel espresso, bredde lite Bregott på mina sista grahamsskorpor samt en Herrgårds-topp.
Blir att baka nya skorpor under påsken.
Satt fint!
Så det blev malning av lite bönor till en dubbel espresso, bredde lite Bregott på mina sista grahamsskorpor samt en Herrgårds-topp.
Blir att baka nya skorpor under påsken.
Logga in
Skapa konto
Satt fint!
Årets första "smuliga"
RABARBERPAJ
Bästa smaskiga smulet:
TID: 20-30 min *
* Beror på vilken frukt/bär du använder, äpple och rabarber är "hårdare" och tar längre tid än tex solvarma hallon..). Jag brukar köra 25 min och "hårda frukter" får stå på eftervärme med lite öppen lucka i typ 10 min (el mer om jag glömmer den hehe). Ha bara koll så den inte blir bränd!
EXTRA INFO:
Bär och fruktmängd bestämmer du själv, tar du en "blöt" frukt/bär skulle jag rekommendera att strö lite potatismjöl över dem innan ni lägger på "smulet" och gräddar pajen..
PS - Vi får väl se hur smaskigt det är.. efter jag provsmakat
RABARBERPAJ
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa smaskiga smulet:
- 0.5 dl havregryn
- 0.5 dl socker
- 0.5 dl mandelmjöl
- 0.5 dl kokos
- 0.75 dl vetemjöl
- 60 gram rumsvarmt smör
- Blanda ihop de torra ingredienserna först (lättare att blanda dem då).
- Lägg i bitar av det halvmörka rumsvarma smöret i de torra ingredienserna och blanda ihop allt. Går utmärkt att både ställa i kylen (i väntan på ev paj..), lägga i frysen (för att använda en annan dag..) eller att smula på frukten direkt..
- Smula "smulet" uppepå frukten/bären (som du lagt i en ugnssäker form) och grädda..
TID: 20-30 min *
* Beror på vilken frukt/bär du använder, äpple och rabarber är "hårdare" och tar längre tid än tex solvarma hallon..). Jag brukar köra 25 min och "hårda frukter" får stå på eftervärme med lite öppen lucka i typ 10 min (el mer om jag glömmer den hehe). Ha bara koll så den inte blir bränd!
EXTRA INFO:
Bär och fruktmängd bestämmer du själv, tar du en "blöt" frukt/bär skulle jag rekommendera att strö lite potatismjöl över dem innan ni lägger på "smulet" och gräddar pajen..
PS - Vi får väl se hur smaskigt det är.. efter jag provsmakat
Dudulilddidutt lät det för en stund sedan, blev Hemglass choklad sandwich och lite experiment, en Cappuccino spetsad med lite singelmalt.
Blev gott 😛
Imorgon ska jag prova Sniglas paj recept ovan, har dock inget mandelmjöl så det kanske blir hybrid med mandelmassa.
Som vanligt är vår rabarber bara pyttesmå så det blir nog äpple, eller blåbär/hallon.
Blev gott 😛
Imorgon ska jag prova Sniglas paj recept ovan, har dock inget mandelmjöl så det kanske blir hybrid med mandelmassa.
Som vanligt är vår rabarber bara pyttesmå så det blir nog äpple, eller blåbär/hallon.
Logga in
Skapa konto
IDAG GJORDES EN
KRUSBÄRSPAJ (smulpaj)
Sista röda krusbären ifrån frysen. Troligen sista "ever" då plantorna verkar ha dött över vintern (vi fick ta upp dem förra året när vi rev pallkragarna). Men vi har gröna krusbär iaf
Idag gjordes "min vanliga" SMULPAJ.. (receptet) alltid god !
225 grader i ugnen i ca 25-30 min (anv "hårda" frukter.. kan de behöva lite längre tid i ugnen.. men passa då så inte topparna blir brända.. lägg aluminiumfolie på sista tiden..)
KRUSBÄRSPAJ (smulpaj)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista röda krusbären ifrån frysen. Troligen sista "ever" då plantorna verkar ha dött över vintern (vi fick ta upp dem förra året när vi rev pallkragarna). Men vi har gröna krusbär iaf
Idag gjordes "min vanliga" SMULPAJ.. (receptet) alltid god !
- 125 gram kallt smör
- 2 dl vetemjöl
- 1 dl havregryn
- 1, 5 dl strösocker
- 1 nypa salt
225 grader i ugnen i ca 25-30 min (anv "hårda" frukter.. kan de behöva lite längre tid i ugnen.. men passa då så inte topparna blir brända.. lägg aluminiumfolie på sista tiden..)
Paj blev lagad idag, hade inget smör hemma så det blev med Bregott , funkade ju lika bra.
Sista vildhallonen från 2024 samt flera år gamla blåbär fylldes den med.
Bra recept där Snigla 👍
Sista vildhallonen från 2024 samt flera år gamla blåbär fylldes den med.
Bra recept där Snigla 👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så olika det kan vara, här är äppleblommorna mest knoppiga och några har slagit ut men rabarbern börjar få en rejäl blomma.F fusion skrev:
Men om nån vecka har du förhoppningsvis tillräckligt till en rabarberpaj 🤗