154 193 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Igår gjorde jag en typ BROWNIE med jordnötter, cashewnötter, hackad choklad och minimarshmallows (har lite smågrejer kvar sedan julbaket). Blev riktigt bra.. 👍
Fascinerande dock att den inte kändes "nötigare" än den gjorde.. inte för att jag hade så mycket nötter i.. men smeten (snarare degen) var väldigt kompakt när jag fick bre ut den i formen... innan den skulle in i ugnen
(antar att de hackade chokladbitarna tog en del plats..
Fascinerande dock att den inte kändes "nötigare" än den gjorde.. inte för att jag hade så mycket nötter i.. men smeten (snarare degen) var väldigt kompakt när jag fick bre ut den i formen... innan den skulle in i ugnen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bullbak, första gången jag gjort kalljäsning över natten och så lär det bli i fortsättningen då det blev bättre smak och konsistens 👍
Degen var även lättare att hantera, sen spar man in ett halvt paket jäst jft vanlig varm jäsning.
Degen var även lättare att hantera, sen spar man in ett halvt paket jäst jft vanlig varm jäsning.
Logga in
Skapa konto
Lyxfrukost, gjorde lite SCONES på morgonkvisten.. idag provade jag med olja och rågsikt 👍 (bytte ut 2 dl vetemjöl i receptet mot rågsikt)
Blev bra och gott.. man kände att man stoppat i rågsikt..(bra) och man kände att det inte var smör i.. (lite udda, då scones är ju lite ”smöriga”) 🌸
Recept: https://www.56kilo.se/blixtfrallor-scones/
Blev bra och gott.. man kände att man stoppat i rågsikt..(bra) och man kände att det inte var smör i.. (lite udda, då scones är ju lite ”smöriga”) 🌸
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Recept: https://www.56kilo.se/blixtfrallor-scones/
SEMELBONANZA 2024
Jag inser att mina bilder denna gång / detta år.. inte direkt framhäver semlorna haha.. men ja.. tyvärr för sent att göra något åt!
De hann både stå en stund.. och så blev de delade (innan mitt fotomoment)
Jag är en sucker för semlor och inget går upp emot den klassiska! MEN.. jag gillar semlor (sa jag det?) och det är lite kul när någon "gör nått kul"... vilket ett cafe i Sjöbo gör varje år.. och givetvis har Sandra hittat dit
(inte första året..) .. ska tilläggas att de inte har "den" hela tiden.. utan de annonserar ut typ 3-4 st i närheten av semeldagen.. där de går lite bananas.. 
I år valde vi att testa (det är några nya smaker varje år och några lite lika/liknande)
- Marängswiss
- Pistage
- Dumble
- Citron/lemoncurd
INFO: Dessa "specialsemlor" görs ungefär hälften så stora (lagom storlek!).. och vi brukar köpa 4 st varje år och dela på..
Jag inser att mina bilder denna gång / detta år.. inte direkt framhäver semlorna haha.. men ja.. tyvärr för sent att göra något åt!
De hann både stå en stund.. och så blev de delade (innan mitt fotomoment)
Jag är en sucker för semlor och inget går upp emot den klassiska! MEN.. jag gillar semlor (sa jag det?) och det är lite kul när någon "gör nått kul"... vilket ett cafe i Sjöbo gör varje år.. och givetvis har Sandra hittat dit
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I år valde vi att testa (det är några nya smaker varje år och några lite lika/liknande)
- Marängswiss
- Pistage
- Dumble
- Citron/lemoncurd
INFO: Dessa "specialsemlor" görs ungefär hälften så stora (lagom storlek!).. och vi brukar köpa 4 st varje år och dela på..
Så här blev mina semlor. Brukar spetsa bulldegen med hjorthornssalt. Gjorde 40st så det räcker ett tag.
Gjorde även lite mandelkrokant på hackade rostad mandel, farinsocker och smör.
Hittade en (utgången okt -24) oöppnad förpackning mandelmassa djupt inne i skafferiet, inge fel på den 👍
Gjorde även lite mandelkrokant på hackade rostad mandel, farinsocker och smör.
Hittade en (utgången okt -24) oöppnad förpackning mandelmassa djupt inne i skafferiet, inge fel på den 👍
Logga in
Skapa konto
Vad gör man när man har två skröpliga bananer?
Jo man gör en banankaka
Fluffigaste banankakan ever.. (de brukar bli lite svampiga i konsistensen ..men så var då inte fallet idag! Jag hade några duttar malen kardemumma i också..
Recept: https://lindasbakskola.se/2024/02/11/saftig-banankaka/
Jo man gör en banankaka
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fluffigaste banankakan ever.. (de brukar bli lite svampiga i konsistensen ..men så var då inte fallet idag! Jag hade några duttar malen kardemumma i också..
Recept: https://lindasbakskola.se/2024/02/11/saftig-banankaka/
Skulle ha gjort dessa till helgen som var.. men nope.. det blev inte så! Men nu har jag gjort dem..
SEMMELBULLAR 😍
Hade egentligen inte tänkt göra några i år (!) men ja, det är mer prisvärt att göra dem själv.. de kostar ju mellan 45-60 kr styck att köpa.. 😵💫 ska man köpa 2-3 st så får man bra mycket mer för pengarna om man gör dem själv .. (många fler..).
Jag har redan köpt semlor i år.. så jag är inte alltid snål haha.. men det var de där lite mindre på semmelbonanzan (då fick jag 4 semlor och 2 stora citronbullar för 170 kr).. och så bokade jag ett par klassiska semlor för typ 20 kr st.. (ja det var "rea"...)
Men nu jäklar har jag semmelbullar 👍
Innan gräddning.. (efter EN jäsning.. 2 timmar..)
Efter gräddningen..
Valde att inte pensla dem med något då man alltid pudrar florsocker på toppen på just semlor.. så de behöver inte vara så gyllene och glansiga.. bättre o ha lite yta för florsockret att fastna på!
Luktar himmelskt gott härhemma iaf hehe.. gjorde 60 grams bullar - blev lagom stora, inte så där superstora som i affären/konditoriet.
RECEPT (Roy Fares): https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/roy-fares-semlor
Nu hade jag tänkt vara lite kreativ med fyllningen/mandelmassan.. jag har kvar mandelmassa sedan julbaket.. så jag tänker inte göra egen! MEN jag har bestämt mig för att hacka lite "färsk" mandel och rosta i pannan... och sedan blanda ner den i mandelmassan.. tillsammans med lite kardemumma, brödfyllning och mjölk/grädde 👍
SEMMELBULLAR 😍
Hade egentligen inte tänkt göra några i år (!) men ja, det är mer prisvärt att göra dem själv.. de kostar ju mellan 45-60 kr styck att köpa.. 😵💫 ska man köpa 2-3 st så får man bra mycket mer för pengarna om man gör dem själv .. (många fler..).
Jag har redan köpt semlor i år.. så jag är inte alltid snål haha.. men det var de där lite mindre på semmelbonanzan (då fick jag 4 semlor och 2 stora citronbullar för 170 kr).. och så bokade jag ett par klassiska semlor för typ 20 kr st.. (ja det var "rea"...)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter gräddningen..
Valde att inte pensla dem med något då man alltid pudrar florsocker på toppen på just semlor.. så de behöver inte vara så gyllene och glansiga.. bättre o ha lite yta för florsockret att fastna på!
Logga in
Skapa konto
Luktar himmelskt gott härhemma iaf hehe.. gjorde 60 grams bullar - blev lagom stora, inte så där superstora som i affären/konditoriet.
RECEPT (Roy Fares): https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/roy-fares-semlor
Nu hade jag tänkt vara lite kreativ med fyllningen/mandelmassan.. jag har kvar mandelmassa sedan julbaket.. så jag tänker inte göra egen! MEN jag har bestämt mig för att hacka lite "färsk" mandel och rosta i pannan... och sedan blanda ner den i mandelmassan.. tillsammans med lite kardemumma, brödfyllning och mjölk/grädde 👍
Semmelbullar ska inte penslas. Jag vet att det finns recept som säger så men det är ju helt uppåt (het)väggarna. Så du gör helt rätt. Och så ska grädden vispas hårt så det blir lite höjd på semlan.Snigla skrev:
Skulle ha gjort dessa till helgen som var.. men nope.. det blev inte så! Men nu har jag gjort dem..
SEMMELBULLAR 😍
[bild]
[bild]
Efter gräddningen..
[bild]
RECEPT (Roy Fares): [länk]
Det blidde en semla eller två av baket igår.. 😍
(mandelmassan blev bra också.. lite kardemumma.. lite rostad finhackad mandel, en gnutta vaniljpulver, "bröd" och grädde/mjölk..)
👍
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(mandelmassan blev bra också.. lite kardemumma.. lite rostad finhackad mandel, en gnutta vaniljpulver, "bröd" och grädde/mjölk..)
👍