På väg hem från Finland köptes lite lakrits som jag inte smakat. Klart ok och stort utbud när det gäller lakrits.
Stor Twistpåse kostar 20 Euro , det är klart billigare hemma. Ordet "Taxfeee" har definitivt spelat ut sin roll.. .
Två förpackningar lakrits: en med texten "Liquorice Animals" och en med "Real Salmiac", stående på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare en "Alladdin dödare" provad. Rätt goda, men inte i klass med Fazers.

Panda Juhlapöydän chokladask med olika sorters praliner, 32 bitar från Panda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skickar upp lite blandat från Julgodistillverkningen 2024 här.. (kan bli dubletter från nått jag postat innan men det "bjuder jag på"..) nu är det mesta skickat (julklappar) osv.. vi har slattarna kvar.. dvs inte ett dugg synd om oss :D (nått av allt!).

Hemlagad saffran och apelsinkola med chokladstänk på bakplåtspapper, julgodis från ett hembakat projekt, nära vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saffran och apelsinkola med lite chokladstänk..

Hemgjord chokladtäckta dessertbitar, liknande rocky road, skurna i lika stora fyrkanter i en pappersklädd form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Apelsinrisgodis med krokant..

Tärningar av skumtomtefudge ligger på en vit skärbräda, del av ett julgodisprojekt i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa skumtomtefudge med vita och rosa godisbitar i rektangulär form, stående i en brödform med bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skumtomtefudge..

Praliner med chokladöverdrag ligger på en vit tallrik i ett kök med bänkskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mintchoklad, praliner med fyllning o lite krokant..

Hembakat julgodis i en vit form, bitar av jordnötskrokant och choklad med marshmallows och nötter ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemlagat jordnötskrokantgodis med smält choklad och marshmallows på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en bit av hemmagjord rocky road med marshmallows, choklad och nötter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordnötskrokant med mashmallows (ny favorit)

Chokladkluster med nötter och puffar i vita formar på tre vita fat, december 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chokladtäckta puffgodisklumpar på vit tallrik, en del av en julgodistillverkning med krokant och dajmchoklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Puffgodis med dajmchoklad (o musli)

Rocky road bitar med choklad, marshmallows och nötter på en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rocky road..

Hemgjord chokladkola och kolabitar inslagna i papper på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baileyskola.. som blev lite som marknadsnougat i konsistensen! (efter den stått nån dag)

Hemgjorda kolor inslagna i papper ligger utspridda på ett träbord efter julgodistillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bricka med mörk, glänsande chokladkola på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lakritskola..

Hemgjorda kokosbollar i en vit ugnsform på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kokodajmbollar.. eget påhitt (korsning mellan chokladtryffel och bounty.. med lite dajmkrokant)

Chokladpraliner med pudrad yta i vita pappersformar på ett fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en bit chokladtryffel i ett rynkigt papper på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baileystryffel med rostad mandel..
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Kramla och 10 till
  • Laddar…
Ska du föda en hel brigad? 😮
 
  • Haha
  • Wow
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du föda en hel brigad? 😮
Har gett ut några små gottekassar till några av babes jobbarkompisar.. och jag har skickat godis o kakor till släkt och vänner i julklapp 🎅👍 kul o ge nått man gjort själv 😊 (de flesta är ju vuxna och har det mesta de behöver/vill ha - i julklappsväg).

Vissa sorter är ju redan helt slut.. och vi har inte kommit till vår godishelg än hehe 🤶(uppesittarkvällen brukar vara den maximala gottekvällen… till Bingolotto.. hahaha)

Är oxå kvällen vi äter buffefat el smörgåstårta till middag (inte julmat).. i år gör jag ännu en en ny variant av smörgåstårta! 😃

(Ps då svärmor kommer ner redan idag för julsemester.. så blir det nog provsmakning av godisbordet före uppesittarkvällen.. brukar ställa fram ett sånt där trevåningsfat med godis på bordet när hon/ev andra firare kommer)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Några tryffliga go’bitar till tv:n igår 🤶.. nu har jag fått smaka dem själv också!

Chokladtryfflar på ett rött fat: choklad- och apelsintryfflar, baileystryfflar med rostad mandel, och kokosprydda kokodajmbollar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I did good.. de var goda 👍😜 (choklad & apelsintryffel, baileystryffel med rostad mandel och Kokodajmboll)
 
  • Gilla
  • Älska
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Sandra den stolta treåriga bagaren … presenterar sina STRASSBURGARE.. med glad min och lite småfnissande 😜

Det gick inte helt lysande idag på kakfronten.. det visade sig, när jag skulle spritsa ut kakorna, att jag hade minsann ingen sprits till kakor (hårdare deg/smet) 😳.. jag provade den största jag hade och lyckades åstadkomma en kort daggmask!

Fick improvisera..

..och chokladdoppningen ska vi heller inte tala så högt om, den var inte fullt så rinnande som tänkt.. (gick typ inte o doppa.. blev å försöka pensla på lite choklad här o var)

[bild]

[bild]

[bild]

Men de blev förj*kla goda iaf 😍😍😍

👌
Har du en Electrolux Assistent med köttkvarn så finns det kak-spritsskiva att köpa till den 👍
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K
Saffranskakssmet i rund, smord och bröad bakform, redo för gräddning i ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saffranskaka på tallrik med en skiva serverad på en grön assiett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde saffranskaka när ändå ugnen var på
Ursprungligen ett mkt gammalt fettsnålt sockerkaksrecept som jag har lagt till saffran.
Recept om ngn är intresserad:
Vispa 2 ägg med 2.5 dl socker
Blanda 2.5 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och valfri smaktillsats; vanilj elr rivet apelsin- elr citronskal, elr saffran.
Kok upp 1.5 dl mjölk med 2 msk smör och rör ner i smeten, det behöver inte svalna. Grädda i smord och bröad form i nedre delen av ugnen i 200° i ca 45 min. 👌
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Lite i senaste laget, men alltid lika gott me lussebullar😛
Hatar när de snurrar ut sig😕

Lussekatter på en bakplåt, gyllenbruna och nygräddade, med varierande former. Några har russin som dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
K
Hemgjord knäck på ett fat med julkort, gröna växter och en tomtefigur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort knäck idag, det blev 65 st på 2 dl vardera av socker, sirap, grädde och 1 dl hel mandel som hackades. Gott med knäck! 👌😀
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]Har gjort knäck idag, det blev 65 st på 2 dl vardera av socker, sirap, grädde och 1 dl hel mandel som hackades. Gott med knäck! 👌😀
Tillsätt 1 dl kakao i smeten så blir det chokladkola istället, minst lika gott!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tillsätt 1 dl kakao i smeten så blir det chokladkola istället, minst lika gott!
Ok, tack för tips! Ska notera det till nästa jul, jag gör nog inte mer i år! 🙂
 
Nybakade och dekorerade julkakor med färgglad glasyr och strössel på ett bakplåtspapper, med text "PYNTADE JULKAKOR Julen 2024".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kul att prova göra några klassiska "amerikanske julkakor".. dvs sugar cookies.. med hmm ännumer socker på (glasyr och dekoration). Jag gjorde en mindre och tunnare variant.. än de har stora man ser i alla julfilmer (som jag såklart tittar på) :D

MEN.. även om det var goda och roliga att göra - så är det nog inget jag kommer direkt göra igen till mitt "gottebord".. tror faktiskt de är mer ett roligt "julpyssel" för amerikanska familjer att ha tillsammans sådär i juletider :)

(iof gjorde jag dem inte till mig denna gång heller, jag gjorde dem för att det var en julig kul sak och lägga "i mina julgåvo-påsar" .. det är ju inte bara jag som tittar på julfilmer i juletider!).
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Har försökt kika och funderat.. och nu inser jag att jag har nog inte visat upp årets (hm förra årets) smörgåstårta för uppesittarkvällen! Jag har nog pratat om den (kanske i mattråden..) men inte berättat eller visat upp..

Jag är ju inte den som gör sånt så ofta.. smörgåstårtor alltså hehe.. så det känns alltid som man ger sig på något man inte ska klara av.. när man väl börjar göra en! Samtidigt som innehållet egentligen aldrig är så avancerat som man tror/föreställer sig.

Att gra en smörgåstårta är mer "pyssel" än svårt egentligen.. 🤔


Nåja.. vår tradition är att det serveras antingen buffefat eller smörgåstårta här på uppesittarkvällen :) (köpt eller eget spelar ingen roll, inget "juligt" bara).

I år hade jag ganska tidigt bestämt mig för att "gubb/nubberöra" borde vara perfekt som fyllning. Så det blev mitt "ledord" till görandet.. jag ville göra två "röror/fyllningar".. och de skulle ju helst passa ihop..så jag fick fundera lite.. och jag ville inte ha matjefile (som den klassiska röran innehåller)..

Efter nån veckas fundering bestämde jag mig! (kors i taket)

Lager ett -> Röra med räkor, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, salt, peppar, kaviar, ägg (skulle ha varit äpple också men det glömde jag).

Lager två -> Röra med egenrökt lax, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, ,ägg, salt, peppar, kokt potatis.

I ordnarie recept (gubb/nubberöra) brukar det vara CF i.. men lilla sandra hade ingen hemma när det väl kom till kritan.. hade lyckats köpa en stor gräddfil istället *mummel*.. men det gick utmärkt!

Jag bakade inte eget bröd utan använde formfranska som jag skar bort kanterna på (i år lät jag de vara som de är, dvs "kavlade" inte ut dem / plattade ej till dem).

Rektangulär smörgåstårta täckt med vispad färskost på ett brunt serveringsfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörgåstårta med ett lager av krämig fyllning, täckt med färskost och gräddfil, står på en mörk bricka i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Spacklade" kanter och topp med hopvispad färskost (philadelphia naturell) och gräddfil (för att lätta upp och tunna upp färskosten). Har inte så mycket erfarenhet av att vispa färskost.. men det blir faktiskt skillnad (även om man inte har nått annat i).. den mjuknar och blir "lenare" i konsistens.. riktigt intressant!

När jag spacklat tårtan fick den stå ett dygn i kylskåpet med lite plastfolie över sig.. garneringen blir bäst att göra samma dag som man ska äta den.

Garnerade sedan med .. tja allt jag var sugen på och hade haha.. gick emot många "regler" på vad man ska/får/bör garnera med (folk har så mycket åsikter om den saken.. vilket var tja.. totalt oväsentligt för mig! :) )

Det blev ett heeeeelt lager med skalade räkor först.. (ligger under där det inte syns).. sen hade jag 🤔 physalis, gurka, tomater (små i flera färger) ägg, dill, kiwi, apelsin och citron

RESULTATET & VÅR
SMÖRGÅSTÅRTA 2024


Smörgåstårta garnerad med räkor, ägg, physalis, dill, kiwi, tomater, apelsin och citron på en träbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörgåstårta med dekorationer av skalade räkor, gurk- och citronskivor, tomater, kiwi, physalis, apelsin och dill på en bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörgåstårta dekorerad med räkor, skivor av apelsin och citron, tomater, physalis och dill, omgiven av gurkskivor, serverad på ett fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörgåstårta dekorerad med räkor, apelsin- och citronskivor, körsbärstomater, physalis, dill och gurkskivor på kanten, serverad på en bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit smörgåstårta med dekorationer av ägg, physalis och dill på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit smörgåstårta med räkor, ägg, dill, tomathalvor, kiwi och gurka på en mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gick inte av för hackor den inte - vi (jag?) var mycket nöjd(a).. den var inte för "majonäsig" (inte så "tung" alltså..) stod sig bra flera dagar efter.. MEN ett varningens ord, gurka på sidorna var inte min smartaste ide.. inte på det sättet iaf. de trillade lätt ner (gurka är många procent vatten och mjuknar.. och typ "rinner av".. fick peta upp ett par igen för att fota tårtan hehe)
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Oj vad det vattnas i min mun efter att ha sett den tårtan ! Bra ingredienser, hatar sörjor baserat på leverpastej eller tonfisk.

Gör sällan smörgåstårta nuförtiden då frugan har en kollega som sköter den biten på beställning.

En favorit röra som jag brukade ha i när jag var yngre bestod av hamburger kött (alltså hästkött baserad) mixad med pepparot och grädde. Men nu finns ju inte "riktigt hamburgerkött" att köpa längre 😢 , finns nån nötbaserad variant, men det blir inte samma smak.
 
  • Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.