154 201 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
På väg hem från Finland köptes lite lakrits som jag inte smakat. Klart ok och stort utbud när det gäller lakrits.
Stor Twistpåse kostar 20 Euro , det är klart billigare hemma. Ordet "Taxfeee" har definitivt spelat ut sin roll.. .
Stor Twistpåse kostar 20 Euro , det är klart billigare hemma. Ordet "Taxfeee" har definitivt spelat ut sin roll.. .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickar upp lite blandat från Julgodistillverkningen 2024 här.. (kan bli dubletter från nått jag postat innan men det "bjuder jag på"..) nu är det mesta skickat (julklappar) osv.. vi har slattarna kvar.. dvs inte ett dugg synd om oss
(nått av allt!).
Saffran och apelsinkola med lite chokladstänk..
Apelsinrisgodis med krokant..
Skumtomtefudge..
Mintchoklad, praliner med fyllning o lite krokant..
Jordnötskrokant med mashmallows (ny favorit)
Puffgodis med dajmchoklad (o musli)
Rocky road..
Baileyskola.. som blev lite som marknadsnougat i konsistensen! (efter den stått nån dag)
Lakritskola..
Kokodajmbollar.. eget påhitt (korsning mellan chokladtryffel och bounty.. med lite dajmkrokant)
Baileystryffel med rostad mandel..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saffran och apelsinkola med lite chokladstänk..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Apelsinrisgodis med krokant..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumtomtefudge..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mintchoklad, praliner med fyllning o lite krokant..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordnötskrokant med mashmallows (ny favorit)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Puffgodis med dajmchoklad (o musli)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rocky road..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baileyskola.. som blev lite som marknadsnougat i konsistensen! (efter den stått nån dag)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lakritskola..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kokodajmbollar.. eget påhitt (korsning mellan chokladtryffel och bounty.. med lite dajmkrokant)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baileystryffel med rostad mandel..
Har gett ut några små gottekassar till några av babes jobbarkompisar.. och jag har skickat godis o kakor till släkt och vänner i julklapp 🎅👍 kul o ge nått man gjort själv 😊 (de flesta är ju vuxna och har det mesta de behöver/vill ha - i julklappsväg).Alfredo skrev:
Vissa sorter är ju redan helt slut.. och vi har inte kommit till vår godishelg än hehe 🤶(uppesittarkvällen brukar vara den maximala gottekvällen… till Bingolotto.. hahaha)
Är oxå kvällen vi äter buffefat el smörgåstårta till middag (inte julmat).. i år gör jag ännu en en ny variant av smörgåstårta! 😃
(Ps då svärmor kommer ner redan idag för julsemester.. så blir det nog provsmakning av godisbordet före uppesittarkvällen.. brukar ställa fram ett sånt där trevåningsfat med godis på bordet när hon/ev andra firare kommer)
Har du en Electrolux Assistent med köttkvarn så finns det kak-spritsskiva att köpa till den 👍Snigla skrev:
Sandra den stolta treåriga bagaren … presenterar sina STRASSBURGARE.. med glad min och lite småfnissande 😜
Det gick inte helt lysande idag på kakfronten.. det visade sig, när jag skulle spritsa ut kakorna, att jag hade minsann ingen sprits till kakor (hårdare deg/smet) 😳.. jag provade den största jag hade och lyckades åstadkomma en kort daggmask!
Fick improvisera..
..och chokladdoppningen ska vi heller inte tala så högt om, den var inte fullt så rinnande som tänkt.. (gick typ inte o doppa.. blev å försöka pensla på lite choklad här o var)
[bild]
[bild]
[bild]
Men de blev förj*kla goda iaf 😍😍😍
👌
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungligen ett mkt gammalt fettsnålt sockerkaksrecept som jag har lagt till saffran.
Recept om ngn är intresserad:
Vispa 2 ägg med 2.5 dl socker
Blanda 2.5 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och valfri smaktillsats; vanilj elr rivet apelsin- elr citronskal, elr saffran.
Kok upp 1.5 dl mjölk med 2 msk smör och rör ner i smeten, det behöver inte svalna. Grädda i smord och bröad form i nedre delen av ugnen i 200° i ca 45 min. 👌
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite kul att prova göra några klassiska "amerikanske julkakor".. dvs sugar cookies.. med hmm ännumer socker på (glasyr och dekoration). Jag gjorde en mindre och tunnare variant.. än de har stora man ser i alla julfilmer (som jag såklart tittar på)
MEN.. även om det var goda och roliga att göra - så är det nog inget jag kommer direkt göra igen till mitt "gottebord".. tror faktiskt de är mer ett roligt "julpyssel" för amerikanska familjer att ha tillsammans sådär i juletider
(iof gjorde jag dem inte till mig denna gång heller, jag gjorde dem för att det var en julig kul sak och lägga "i mina julgåvo-påsar" .. det är ju inte bara jag som tittar på julfilmer i juletider!).
Har försökt kika och funderat.. och nu inser jag att jag har nog inte visat upp årets (hm förra årets) smörgåstårta för uppesittarkvällen! Jag har nog pratat om den (kanske i mattråden..) men inte berättat eller visat upp..
Jag är ju inte den som gör sånt så ofta.. smörgåstårtor alltså hehe.. så det känns alltid som man ger sig på något man inte ska klara av.. när man väl börjar göra en! Samtidigt som innehållet egentligen aldrig är så avancerat som man tror/föreställer sig.
Att gra en smörgåstårta är mer "pyssel" än svårt egentligen.. 🤔
Nåja.. vår tradition är att det serveras antingen buffefat eller smörgåstårta här på uppesittarkvällen
(köpt eller eget spelar ingen roll, inget "juligt" bara).
I år hade jag ganska tidigt bestämt mig för att "gubb/nubberöra" borde vara perfekt som fyllning. Så det blev mitt "ledord" till görandet.. jag ville göra två "röror/fyllningar".. och de skulle ju helst passa ihop..så jag fick fundera lite.. och jag ville inte ha matjefile (som den klassiska röran innehåller)..
Efter nån veckas fundering bestämde jag mig! (kors i taket)
Lager ett -> Röra med räkor, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, salt, peppar, kaviar, ägg (skulle ha varit äpple också men det glömde jag).
Lager två -> Röra med egenrökt lax, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, ,ägg, salt, peppar, kokt potatis.
I ordnarie recept (gubb/nubberöra) brukar det vara CF i.. men lilla sandra hade ingen hemma när det väl kom till kritan.. hade lyckats köpa en stor gräddfil istället *mummel*.. men det gick utmärkt!
Jag bakade inte eget bröd utan använde formfranska som jag skar bort kanterna på (i år lät jag de vara som de är, dvs "kavlade" inte ut dem / plattade ej till dem).
"Spacklade" kanter och topp med hopvispad färskost (philadelphia naturell) och gräddfil (för att lätta upp och tunna upp färskosten). Har inte så mycket erfarenhet av att vispa färskost.. men det blir faktiskt skillnad (även om man inte har nått annat i).. den mjuknar och blir "lenare" i konsistens.. riktigt intressant!
När jag spacklat tårtan fick den stå ett dygn i kylskåpet med lite plastfolie över sig.. garneringen blir bäst att göra samma dag som man ska äta den.
Garnerade sedan med .. tja allt jag var sugen på och hade haha.. gick emot många "regler" på vad man ska/får/bör garnera med (folk har så mycket åsikter om den saken.. vilket var tja.. totalt oväsentligt för mig!
)
Det blev ett heeeeelt lager med skalade räkor först.. (ligger under där det inte syns).. sen hade jag 🤔 physalis, gurka, tomater (små i flera färger) ägg, dill, kiwi, apelsin och citron
RESULTATET & VÅR
SMÖRGÅSTÅRTA 2024
Den gick inte av för hackor den inte - vi (jag?) var mycket nöjd(a).. den var inte för "majonäsig" (inte så "tung" alltså..) stod sig bra flera dagar efter.. MEN ett varningens ord, gurka på sidorna var inte min smartaste ide.. inte på det sättet iaf. de trillade lätt ner (gurka är många procent vatten och mjuknar.. och typ "rinner av".. fick peta upp ett par igen för att fota tårtan hehe)
Jag är ju inte den som gör sånt så ofta.. smörgåstårtor alltså hehe.. så det känns alltid som man ger sig på något man inte ska klara av.. när man väl börjar göra en! Samtidigt som innehållet egentligen aldrig är så avancerat som man tror/föreställer sig.
Att gra en smörgåstårta är mer "pyssel" än svårt egentligen.. 🤔
Nåja.. vår tradition är att det serveras antingen buffefat eller smörgåstårta här på uppesittarkvällen
I år hade jag ganska tidigt bestämt mig för att "gubb/nubberöra" borde vara perfekt som fyllning. Så det blev mitt "ledord" till görandet.. jag ville göra två "röror/fyllningar".. och de skulle ju helst passa ihop..så jag fick fundera lite.. och jag ville inte ha matjefile (som den klassiska röran innehåller)..
Efter nån veckas fundering bestämde jag mig! (kors i taket)
Lager ett -> Röra med räkor, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, salt, peppar, kaviar, ägg (skulle ha varit äpple också men det glömde jag).
Lager två -> Röra med egenrökt lax, gräddfil, majonnäs, rödlök, dill, ,ägg, salt, peppar, kokt potatis.
I ordnarie recept (gubb/nubberöra) brukar det vara CF i.. men lilla sandra hade ingen hemma när det väl kom till kritan.. hade lyckats köpa en stor gräddfil istället *mummel*.. men det gick utmärkt!
Jag bakade inte eget bröd utan använde formfranska som jag skar bort kanterna på (i år lät jag de vara som de är, dvs "kavlade" inte ut dem / plattade ej till dem).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Spacklade" kanter och topp med hopvispad färskost (philadelphia naturell) och gräddfil (för att lätta upp och tunna upp färskosten). Har inte så mycket erfarenhet av att vispa färskost.. men det blir faktiskt skillnad (även om man inte har nått annat i).. den mjuknar och blir "lenare" i konsistens.. riktigt intressant!
När jag spacklat tårtan fick den stå ett dygn i kylskåpet med lite plastfolie över sig.. garneringen blir bäst att göra samma dag som man ska äta den.
Garnerade sedan med .. tja allt jag var sugen på och hade haha.. gick emot många "regler" på vad man ska/får/bör garnera med (folk har så mycket åsikter om den saken.. vilket var tja.. totalt oväsentligt för mig!
Det blev ett heeeeelt lager med skalade räkor först.. (ligger under där det inte syns).. sen hade jag 🤔 physalis, gurka, tomater (små i flera färger) ägg, dill, kiwi, apelsin och citron
RESULTATET & VÅR
SMÖRGÅSTÅRTA 2024
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gick inte av för hackor den inte - vi (jag?) var mycket nöjd(a).. den var inte för "majonäsig" (inte så "tung" alltså..) stod sig bra flera dagar efter.. MEN ett varningens ord, gurka på sidorna var inte min smartaste ide.. inte på det sättet iaf. de trillade lätt ner (gurka är många procent vatten och mjuknar.. och typ "rinner av".. fick peta upp ett par igen för att fota tårtan hehe)
Oj vad det vattnas i min mun efter att ha sett den tårtan ! Bra ingredienser, hatar sörjor baserat på leverpastej eller tonfisk.
Gör sällan smörgåstårta nuförtiden då frugan har en kollega som sköter den biten på beställning.
En favorit röra som jag brukade ha i när jag var yngre bestod av hamburger kött (alltså hästkött baserad) mixad med pepparot och grädde. Men nu finns ju inte "riktigt hamburgerkött" att köpa längre 😢 , finns nån nötbaserad variant, men det blir inte samma smak.
Gör sällan smörgåstårta nuförtiden då frugan har en kollega som sköter den biten på beställning.
En favorit röra som jag brukade ha i när jag var yngre bestod av hamburger kött (alltså hästkött baserad) mixad med pepparot och grädde. Men nu finns ju inte "riktigt hamburgerkött" att köpa längre 😢 , finns nån nötbaserad variant, men det blir inte samma smak.



