F fusion skrev:
Mjölk är lite billigare än i Sverige, 99 cent för en liter. Köttfärs också billigare
Men öl är typ dubbelt så dyrt! 😱
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Inte dagens projekt direkt.. men jag har faktiskt aldrig gjort eget hårt bröd.. och detta lät lite lagom kul (med kanel som kryddning.. för mig då hehe).

Recept för julmustknäcke med instruktioner och ingredienser, avbildat över ett runda knäckebröd med hål i mitten, liggande på en trätallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept från tidningen Hembakat!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men öl är typ dubbelt så dyrt! 😱
Dyrt i matbutikerna, vet inte om Alko är billigare?

Håller mig från ölen tills på onsdag då man kommer hem för julledighet.
 
Ölen i Finland är inget vidare. Jag tycker det är mycket bättre i Sverige, jag gillar också den svenska mellanölen, den är perfekt för mig. Brukar hamstra svensk mellanöl då jag åker dit....

I Finland är det istället procenten som gäller för alla alkisar som verkar tagit över.

De som inte vill ha procent ska ha alkoholfri så utbudet är typ starköl, vanlig öl (4,5-4,7%) och alkoholfritt. Förr fanns det mera öl med runt 2,5 - 3,5% men den verkar försvinna helt, undanträngd av de två extremerna. Med resultatet jag har praktiskt taget slutat dricka öl.
 
Farstatjej90
F fusion skrev:
Här i Finland finns nästan bara Fazer, så jag provar deras."Alladin dödare" Nja, nåt som liknar Dumle fudge som heter Omar!
Inte samma ask som i Sverige där 7 smaker finns, finsk variant 8 smaker. Päron marmeladen gillar jag. Fffff...Fazer 😉

[bild][bild]
Bra jag ska köpa en Fazer istället för Aladdin till jul pga Ryssland.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Omar är gott, tvålgodis brukade jag kalla det som barn, en av mina favoriter som liten. Det ser ut som en liten tvål...
Olikt dumle fastnar det inte i tänderna.

Det är ett annat godis än det i fazerkonfekten jag talar om:
Insvept godisbit med texten "OMAR cream" på förpackningen i guldfärg och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skål med ljusbruna rektangulära godisbitar på ett bord, med en låda märkt "Cacao" och sked med kakaopulver i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Dyrt i matbutikerna, vet inte om Alko är billigare?
Nix! Vet vilket land jag handlar i om jag har möjlighet att välja! Alko vs. Systembolaget:

Blå burk med Lapin Kulta öl, 5,2% alkoholhalt, 0,5 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå burk med Lapin Kulta öl, en ljus lager från Finland. 5,2 % volym, burken rymmer 500 ml. Finns på Alko och Systembolaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Ölen i Finland är inget vidare. Jag tycker det är mycket bättre i Sverige, jag gillar också den svenska mellanölen, den är perfekt för mig. Brukar hamstra svensk mellanöl då jag åker dit....

I Finland är det istället procenten som gäller för alla alkisar som verkar tagit över.

De som inte vill ha procent ska ha alkoholfri så utbudet är typ starköl, vanlig öl (4,5-4,7%) och alkoholfritt. Förr fanns det mera öl med runt 2,5 - 3,5% men den verkar försvinna helt, undanträngd av de två extremerna. Med resultatet jag har praktiskt taget slutat dricka öl.
Ja tacka gudarna jag allt under 4,5% bör ses som lättöl..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nix! Vet vilket land jag handlar i om jag har möjlighet att välja! Alko vs. Systembolaget:

[bild]

[bild]
Taxfree på färjan från Nådendal till Kapellskär är nog dyrare än bolaget hemma.
Inte många besökare i den shopen.
 
F fusion skrev:
Taxfree på färjan
Ja "taxfree" är inte längre vad det en gång var... 😢
 
  • Ledsen
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Snickerdoodle
Småsega kakor med lite smak av vanilj och kanel.. (skulle dock eg ha varit lite mer hopsjunka o rynkiga, men mina är hm.. stabila hehe).

Ska packa ner lite o ge bort nu 👍

Snickerdoodle-kakor med kanel och vanilj, placerade på ett galler för avsvalning. Kakorna är mjuka och runda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybakad snickerdoodle-kaka, hålls i en hand, med kanel och vanilj, något stabilare än väntat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kola- & pepparkakssnittar

Kola- och pepparkakssnittar på bakplåtspapper, delade i diagonala bitar, med gyllenbrun färg och krispig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller i en kola- och pepparkakssnitt från ett recept i tidningen Hembakat. Kakan har en brun färg och är avlång med krackelerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Recept (från tidningen Hembakat)

Närbild av kola- och pepparkakssnittar upplagda på bakplåtspapper, skurna i sneda bitar med text om receptets ingredienser och instruktioner.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Några av makens jobbarkompisar ska få varsin "sista-veckan-kasse".. (med sockerkick..) tre sorters kolor och tre sorters kakor.. så de klarar sista veckan på jobbet nu.. innan jul ;)

Sedan ska jag skicka iväg lite julklappar till släkt.. kakor o pralinaskar/godisaskar..

Ena är skickad :)

Presentask med olika hemmagjorda praliner och godbitar, i en vit låda med texten "hand made" på locket, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte det såg tjusigt ut (vågar visa här, då den som har fått den.. inte hänger på forumet hehe).
 
  • Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Hittade ett par bortglömda påsar saffran i kryddlådan igår. Så jag slog till på ett bullbak idag. Med mycket smör och mandelmassa blev det riktigt bra.
Plåtar med nygräddade bullar med pärlsocker, stående på en köksbänk, bredvid kaffebryggare och brödburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 5 till
  • Laddar…
K
Keiller Keiller skrev:
Hittade ett par bortglömda påsar saffran i kryddlådan igår. Så jag slog till på ett bullbak idag. Med mycket smör och mandelmassa blev det riktigt bra.
[bild]
Vem har norpat bullen som fattas ?? 🤔 😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Wow
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.