154 201 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Har hunnit med mer.. gjort nått (eller två) varje dag senaste tiden hehe.. jag är all-in-jul just nu! Ska ge bort en del.. trots makens grymtningar.. men jag brukar säga åt honom att hälften finns alltid kvar åt honom och jag är inte bara i "jul-godis-anda".. jag är också i julbaks-andan.. så det är fasiken inge synd om honom
PUFFGODIS - är nog en ny favorit för mig.. var en riktigt bra idé av mig faktiskt
Mormor brukade alltid göra nått risgodis med sånt där puffat ris och nått sirapslikt gegga som höll i ihop dem. Jag har också sett liknande med choklad som håller ihop..så jag började fundera på vad jag skulle hitta på (då jag inte var så förtjust i mormors variant, även om den tar fram lite minnen..)
Så jag tyckte att puffat ris.. crunchy musli (typ start naturell, eller liknande.. jag använde Lidls variant med lite mindre socker.. tror jag.. som maken har till morgonfilen hehe) och daimchoklad!
Nom nom säger jag bara... det blev jäkligt gott! 😍👍👌
PUFFGODIS RECEPT:
PUFFGODIS - är nog en ny favorit för mig.. var en riktigt bra idé av mig faktiskt
Mormor brukade alltid göra nått risgodis med sånt där puffat ris och nått sirapslikt gegga som höll i ihop dem. Jag har också sett liknande med choklad som håller ihop..så jag började fundera på vad jag skulle hitta på (då jag inte var så förtjust i mormors variant, även om den tar fram lite minnen..)
Så jag tyckte att puffat ris.. crunchy musli (typ start naturell, eller liknande.. jag använde Lidls variant med lite mindre socker.. tror jag.. som maken har till morgonfilen hehe) och daimchoklad!
Nom nom säger jag bara... det blev jäkligt gott! 😍👍👌
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PUFFGODIS RECEPT:
- 3 dl puffat ris
- 1 dl crunchy musli
- 200 gram daimchoklad
- Lägg ris o musli i en värmetålig bytta..
- Smält chokladen...
- Medan du smälter chokladen, ställ upp knäckformar på en mindre plåt.. tryck till botten med två eller fyra fingrar (beroende på hur stora fingrar du har...) så att botten blir lite vidare och plattare.
- Blanda ner chokladen i "flingorna".. se till att få choklad runt allt.. så det har en chans att fastna ihop när det stelnar sen.
- Ta en tesked och skopa upp en lagom "hög" på varje knäckpapper du lagt upp på plåten.. (de välter lätt, men man lär sig hehe)
- Låt stelna i rumstemp och förvara dem i rumstemperatur (vill du ha det hårdare kan du alltid förvara dem i kylen, men då KAN chokladen bli liiiite grådassig om man har otur.. dock inget fel på godiset för det)
FRUKOSTLIMPA
Hade inget frukostbröd tills idag, så det blev till att göra en liten limpa igår.. (när jag ändå. höll på och stöka i köket).
FRUKOSTLIMPA:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade inget frukostbröd tills idag, så det blev till att göra en liten limpa igår.. (när jag ändå. höll på och stöka i köket).
FRUKOSTLIMPA:
- 25 gram jäst
- 3 dl ljummet vatten
- 1 tsk salt
- 1/2 dl mörk sirap (jag anv dock ljus just igår)
- 25 gram smält smör
- 5 dl rågsikt
- 3 dl vetemjöl
- Smula jästen i en bunke, häll på ljummet vatten och rör om /lös upp jästen.
- Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikten.. och blanda väl (jag låter maskinen "knåda")
- Blanda till sist i vetemjölet.. och knåda väl.
- Forma degen till en limpa och lägg den i en brödform (ca 1,5 l) som du klätt med bakplåtspapper.
- Strö lite mjöl på topp
- Låt degen jäsa i ca 30 minuter under en bakduk
- Sätt ugnen på 200 grader
- Grädda limpan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter, tills den fått lite färg och ser klar ut.
Redigerat:
Joulujuoma kallas julmust på finska, men typ alla flaskor säger ju båda namnen. Här finns t.om. svensk julmust. Jag dricker bara den sockerfria musten p.g.a. diabetes.
e: Det kan ju vara så att hämeenlinna är för finskt så kanske det faktiskt inte finns julmust där. Men i österbotten finns det i alla affärer. Har aldrig riktigt tänkt på det där dock...
e: Det kan ju vara så att hämeenlinna är för finskt så kanske det faktiskt inte finns julmust där. Men i österbotten finns det i alla affärer. Har aldrig riktigt tänkt på det där dock...
Kanske mer svenskt i Österbotten ? Ser ju lite Hägges muffins, Annas pepparkakor, OLW chips så det finns iaf lite svenskt här.DennisCA skrev:
Joulujuoma kallas julmust på finska, men typ alla flaskor säger ju båda namnen. Här finns t.om. svensk julmust. Jag dricker bara den sockerfria musten p.g.a. diabetes.
e: Det kan ju vara så att hämeenlinna är för finskt så kanske det faktiskt inte finns julmust där. Men i österbotten finns det i alla affärer. Har aldrig riktigt tänkt på det där dock...
Skall kolla imorgon på K-market.
Ja, tyvärr för oss lakritsälskare, blir mindre och mindre i plockgodiset från år till år. Finns väl en del på postorder, men ack så dyrt.C cpalm skrev:
Saknar mest de klassiska bildäcken och lakritstofflor, men det är väl decennier sen de försvann😭



