Har hunnit med mer.. gjort nått (eller två) varje dag senaste tiden hehe.. jag är all-in-jul just nu! Ska ge bort en del.. trots makens grymtningar.. men jag brukar säga åt honom att hälften finns alltid kvar åt honom och jag är inte bara i "jul-godis-anda".. jag är också i julbaks-andan.. så det är fasiken inge synd om honom :)

PUFFGODIS - är nog en ny favorit för mig.. var en riktigt bra idé av mig faktiskt :)

Mormor brukade alltid göra nått risgodis med sånt där puffat ris och nått sirapslikt gegga som höll i ihop dem. Jag har också sett liknande med choklad som håller ihop..så jag började fundera på vad jag skulle hitta på (då jag inte var så förtjust i mormors variant, även om den tar fram lite minnen..)

Så jag tyckte att puffat ris.. crunchy musli (typ start naturell, eller liknande.. jag använde Lidls variant med lite mindre socker.. tror jag.. som maken har till morgonfilen hehe) och daimchoklad!

Nom nom säger jag bara... det blev jäkligt gott! 😍👍👌

Hemmabakat chokladgodis med puffat ris och musli, arrangerade i knäckformar i en vit skål på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjorda julgodis med puffat ris, musli och daimchoklad placerade i knäckformar i tre vita ugnsformar på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjorda chokladbitar med puffat ris och musli i små formar på ett fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PUFFGODIS RECEPT:
  • 3 dl puffat ris
  • 1 dl crunchy musli
  • 200 gram daimchoklad
Gör såhär:
  1. Lägg ris o musli i en värmetålig bytta..
  2. Smält chokladen...
  3. Medan du smälter chokladen, ställ upp knäckformar på en mindre plåt.. tryck till botten med två eller fyra fingrar (beroende på hur stora fingrar du har...) så att botten blir lite vidare och plattare.
  4. Blanda ner chokladen i "flingorna".. se till att få choklad runt allt.. så det har en chans att fastna ihop när det stelnar sen.
  5. Ta en tesked och skopa upp en lagom "hög" på varje knäckpapper du lagt upp på plåten.. (de välter lätt, men man lär sig hehe)
  6. Låt stelna i rumstemp och förvara dem i rumstemperatur (vill du ha det hårdare kan du alltid förvara dem i kylen, men då KAN chokladen bli liiiite grådassig om man har otur.. dock inget fel på godiset för det)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
En fattig riddare med kanel och grädde.
Kokkaffe därtill ( jag köpte fel och fick leta fram en kaffepanna).

Fattig riddare beströdd med kanel och en klick grädde på en vit tallrik, bredvid en kopp kokkaffe i en blå mugg på ett metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
En fattig riddare med kanel och grädde.
Kokkaffe därtill ( jag köpte fel och fick leta fram en kaffepanna).

[bild]

/Höghus
Altid gott.. (ja inte kaffedelen hehe.. men jag har aldrig lärt mig dricka det!)
har aldrig haft grädde till dock :) Får jag prova nån gång :)
 
FRUKOSTLIMPA

Nygräddad frukostlimpa på galler i köksmiljö, täckt med mjöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemlagad frukostlimpa med mjölströdd yta ligger på ett galler i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemlagad frukostlimpa på ett galler i köket, beströdd med mjöl på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjord frukostlimpa skuren på mitten, liggandes på en träbänk i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade inget frukostbröd tills idag, så det blev till att göra en liten limpa igår.. (när jag ändå. höll på och stöka i köket).

FRUKOSTLIMPA:
  • 25 gram jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1 tsk salt
  • 1/2 dl mörk sirap (jag anv dock ljus just igår)
  • 25 gram smält smör
  • 5 dl rågsikt
  • 3 dl vetemjöl
Gör såhär:
  1. Smula jästen i en bunke, häll på ljummet vatten och rör om /lös upp jästen.
  2. Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikten.. och blanda väl (jag låter maskinen "knåda")
  3. Blanda till sist i vetemjölet.. och knåda väl.
  4. Forma degen till en limpa och lägg den i en brödform (ca 1,5 l) som du klätt med bakplåtspapper.
  5. Strö lite mjöl på topp
  6. Låt degen jäsa i ca 30 minuter under en bakduk
  7. Sätt ugnen på 200 grader
  8. Grädda limpan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter, tills den fått lite färg och ser klar ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mumin läsk har jag köpt till dagens lunch i Hämeenlinna.

Längtar hem till julmust😢

Flaska med Mumin läsk, smak Metsämansikka, på ett metallbord i Hämeenlinna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Mumin läsk har jag köpt till dagens lunch i Hämeenlinna.

Längtar hem till julmust😢

[bild]
Vad är det? 😳
 
P
Typ hallonsoda är väl det närmsta vi kan jämföra..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Julmust finns ju i Finland
 
Metsämansikka (skogsjordgubbe ordagrant översatt) står det, det är ju smultron.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Julmust finns ju i Finland
Har inte hittat😢 har du nåt namn på vad det heter här

Mumin läsken var inte så god, dyrt som satan me läsk här, typ 4 euro för 1,5 l Pepsi 😱

Mjölk är lite billigare än i Sverige, 99 cent för en liter. Köttfärs också billigare
 
Finsk färsklakrits, dyrt men gött 😛

En påse Kouvolan lakrits bredvid en dator och mus på ett skrivbord. Priset 2.86 euro syns på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
C
F fusion skrev:
Finsk färsklakrits, dyrt men gött 😛
Ja, men undrar vad f-n som hände med svensk lakrits? Den får man väl snart skriva om i "Saker som vi har glömt bort att de har funnits"-tråden...
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Joulujuoma kallas julmust på finska, men typ alla flaskor säger ju båda namnen. Här finns t.om. svensk julmust. Jag dricker bara den sockerfria musten p.g.a. diabetes.

e: Det kan ju vara så att hämeenlinna är för finskt så kanske det faktiskt inte finns julmust där. Men i österbotten finns det i alla affärer. Har aldrig riktigt tänkt på det där dock...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Joulujuoma kallas julmust på finska, men typ alla flaskor säger ju båda namnen. Här finns t.om. svensk julmust. Jag dricker bara den sockerfria musten p.g.a. diabetes.

e: Det kan ju vara så att hämeenlinna är för finskt så kanske det faktiskt inte finns julmust där. Men i österbotten finns det i alla affärer. Har aldrig riktigt tänkt på det där dock...
Kanske mer svenskt i Österbotten ? Ser ju lite Hägges muffins, Annas pepparkakor, OLW chips så det finns iaf lite svenskt här.

Skall kolla imorgon på K-market.
 
C cpalm skrev:
Ja, men undrar vad f-n som hände med svensk lakrits? Den får man väl snart skriva om i "Saker som vi har glömt bort att de har funnits"-tråden...
Ja, tyvärr för oss lakritsälskare, blir mindre och mindre i plockgodiset från år till år. Finns väl en del på postorder, men ack så dyrt.

Saknar mest de klassiska bildäcken och lakritstofflor, men det är väl decennier sen de försvann😭
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.