Hembakat surdegsrågbröd med olika snitts på ytan, visas i flera bilder på en skärbräda och bakplåtspapper, med texten "Brödbak - surdeg/råg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Surdeg - rågbröd 😊 första gången jag testar.. med lite halvfusk (fick en ”påse” med kladd.. från kronjäst).

Gick lite åt pipsvängen med jäsningen.. :/

Men nu undrar jag, hur mycket jäser eg surdeg/rågbröd.. i storlek.. i jämförelse med ”vanligt” ? 🤔

Jag tyckte inte brödet jäste nämnvärt.. trots extra timmar.. men förutom att ena är lite undergräddad.. så har brödet både små luftbubblor o spänst (när man trycker på det) 🤔

Ägotvist med ost var det oavset 😊

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Surdeg - rågbröd 😊 första gången jag testar.. med lite halvfusk (fick en ”påse” med kladd.. från kronjäst).

Gick lite åt pipsvängen med jäsningen.. :/

Men nu undrar jag, hur mycket jäser eg surdeg/rågbröd.. i storlek.. i jämförelse med ”vanligt” ? 🤔

Jag tyckte inte brödet jäste nämnvärt.. trots extra timmar.. men förutom att ena är lite undergräddad.. så har brödet både små luftbubblor o spänst (när man trycker på det) 🤔

Ägotvist med ost var det oavset 😊
Har inte testat köpt surdeg, men skulle tro att du måste mata och fräscha upp den ett par ggr först.... Ta ett par matskedar och blanda med nån dl mjöl+vatten såpass att det blir som filmjölk. Rågmjöl brukar va mest fart i, men för ljust bröd vill man ju ha vetemjöl o kanske bara en gnutta råg. Låt stå på bänken över natten. Är det en bra surdeg så bubblar den upp rejält under natten. Mata ytterligare en gång om den ibte bubblar upp. Obs häll då ut 80%.
Surdegsbröd jäser mindre, eller åtminstone kräver rejält mycket längre tid (vilket är bra).. Surdeg på rent vete är lite svårare, då fuskar jag ibland och tar en halv ärta jäst också...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S swirve skrev:
Har inte testat köpt surdeg, men skulle tro att du måste mata och fräscha upp den ett par ggr först.... Ta ett par matskedar och blanda med nån dl mjöl+vatten såpass att det blir som filmjölk. Rågmjöl brukar va mest fart i, men för ljust bröd vill man ju ha vetemjöl o kanske bara en gnutta råg. Låt stå på bänken över natten. Är det en bra surdeg så bubblar den upp rejält under natten. Mata ytterligare en gång om den ibte bubblar upp. Obs häll då ut 80%.
Surdegsbröd jäser mindre, eller åtminstone kräver rejält mycket längre tid (vilket är bra).. Surdeg på rent vete är lite svårare, då fuskar jag ibland och tar en halv ärta jäst också...
Detta var en "färdig" påse med kladd från Kronjäst... som hette "Surdeg - råg".. man blandade med ett halvt paket jäst.. rågmjöl och vetemjöl special typ (lite olja.. lite salt och 5 dl vatten har jag för mig). Följde deras grundrecept (för den där påsen).

Jag lät det jäsa mer än de 3 timmar de hade på sitt recept (för att jag tyckte inte det jäst nått...)

.. tillslut började det närma sig sovtid (för mig!) hehe så jag kastade in två "degar" i ugnen.. och så experimenterade jag och la den tredje i en jäsburk i kylskåpet över natten ... (tänkte som med pizzadegen...)

Alla blev lite liknande.. och jag tyckte inte det jäste nämnvärt (vanligt bröd.. jag bakar ofta med rågsikt, vetemjöl o havregryn.. det brukar jäsa ganska mycket/stort..)

Men.. det smakar okej.. inte segt på nått vis.. skorpan finfin.. luftbubblor inuti.. och spänst när man petar på brödet..

Så nu blev jag fundersam.. om det faktisk "är som det ska".. bara att jag räknat med nått annat..

Såhär såg det ut inuti
Inkråm av en hembakt surdegsbrödskiva med tät, jämn fördelning av luftbubblor. Skorpan är gyllenbrun med en något ojämn yta.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ägotvist
Hmpf..
... ordet skulle vara ÄTBART 😊

Gräddkola med brynt smör och saltrostade mandlar. Recept från Dansukker.
Det lät gott så jag testar, men det värsta är att den ska stelna över natten enligt receptet men man borde ju kunna tjuvsmaka senare i kväll 😉😋🙈 En gryta med bubblande gräddkola, en skål med mandlar och en bakform fodrad med bakplåtspapper på en spis.
Skapa konto
Gräddkola med brynt smör och saltrostade mandlar i form, redo att stelna.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Gräddkola med brynt smör och saltrostade mandlar. Recept från Dansukker.
Det lät gott så jag testar, men det värsta är att den ska stelna över natten enligt receptet men man borde ju kunna tjuvsmaka senare i kväll 😉😋🙈[bild][bild]
Nom nom.. 😍

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Chokladkola med Baileys.. gjorde jag häromdagen!

Hemlagad chokladkola med Baileys på bakplåtspapper, redo att skäras och ges bort som julpresent.
Skapa konto

Hemlagad chokladkola med Baileys i en svart form, redo för att ges bort som julpresent.
Skapa konto

Bra konsistens, ej svåra att dela eller …äta 😳😊👍

Hemgjord chokladkola med Baileys, några inpackade i papper, på ett träbord.
Skapa konto

Idag har jag packat in hälften, som ska ges bort i julpresent..

• Älska
  • Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Provade ett nytt för mig recept på formsurdegsbröd.

Det blev rätt ok.

Surdegsbröd på skärbräda, två skivor avskurna och en brödkniv bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Bildbomb på mina första Budapeststubbar 💥
Det var ju inte alls svårt och nu får jag användning för alla överblivna äggvitor 😋
Smet för Budapeststubbar på en plåt, redo för bakning.
Skapa konto
Budapeststubbe botten på bakplåtspapper, redo för vidare fyllning och rullning. Inlägg nämner första försöket och att använda överblivna äggvitor.
Skapa konto
Bakplåt med gräddade Budapeststubbar, gjorda av överblivna äggvitor, på bakplåtspapper i kök.
Skapa konto
Budapeststubbe med vispgrädde och mandarinklyftor över en marängbotten på en bakplåt.
Skapa konto
Budapeststubbe täckt med grädde, garnerad med hallon och blåbär på en bakplåt.
Skapa konto
Två hembakade Budapeststubbar med choklad på ett bakplåtspapper, fyllda med grädde och mandariner.
Skapa konto
Budapeststubbe med choklad och bärfyllning på ett mönstrat fat, placerad på en röd duk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Kakelugnen566 och 7 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Bildbomb på mina första Budapeststubbar 💥
Det var ju inte alls svårt och nu får jag användning för alla överblivna äggvitor 😋
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Så fina 😊 ser mycket mumsiga ut.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Årets (första?) ROCKY ROAD gjorde jag imorse.. brukar variera både per år och ”sats” vad vi har i..

Denna gång blev det: jordnötter, cashewnötter, polly, bilar, minimashmellows och choklad (hälften av chokladens som smältes var daimchoklad! Blev jättebra!)

Chokladbitar smälter i en kastrull på en spishäll inför tillverkning av Rocky Road-godis.
Skapa konto

Smälter choklad..

En skål med ingredienser för rocky road: jordnötter, cashewnötter, polly, bilar, minimarshmallows och chokladbitar.
Skapa konto

Hackade/delade godis..

Rocky Road med smält choklad, jordnötter, cashewnötter, Polly, bilar och minimarshmallows på bakplåtspapper.
Skapa konto

Lägg upp, kyl ner…

Rocky Road med choklad, polly, bilar, jordnötter, cashewnötter och minimarshmallows skuren i bitar på bakplåtspapper.
Skapa konto

När den svalnat/stelnat.. skär upp i lagom bitar.

Rocky Road-godis på bakplåtspapper med choklad, nötter, Polly, bilar och minimashmellows, uppskuret i bitar.
Skapa konto

Blev lagom tjock i år..

Hemgjord rocky road med jordnötter, cashewnötter, polly, bilar, minimarshmallows och daimchoklad, skuren i bitar och upplagd på en yta.
Skapa konto

Lägg upp.. antingen på godisfatet.. eller i burk 😍👍🎅

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
…eller i munnen! 😂

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
…eller i munnen! 😂
Funkar bra det med!
Men då försvinner de väldigt fort.. :P

I lördags griljerade jag årets första julskinka (senare än ever...) men det är inte så att vi lidit julskinkebrist direkt.. vi köpte en färdigskuren variant nån vecka tidigare.. och har ätit av den :)

Julskinka med griljering på en skärbräda, i bakgrunden en juldekoration och en blomma i fönstret.
Skapa konto

Griljerad julskinka på en skärbräda med juldekorationer och en röd julstjärna i bakgrunden.
Skapa konto

Mycket gott.. och kvällens middag blev således då.. "julskinkemacka" med garants sötstarka senap (min nya favorit jag hittade förra året.. när den råkade vara på rea och jag testade sorten.. nom nom.. tom min mage klarade av den!)

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Årets projekt är att göra en egen "chokladask".. varav det ska vara iaf 4 praliner.. :) har gjort det nån gång innan, i silikonform.. och utan att tänka så mycket på temperering.. i år har jag införskaffat "hårdplast" formar enligt rekommendation.. och jag köpte en liten "chokladsmältare" (budgetvariant, så man får hålla koll på temperaturen.. men jag slipper vakta vattenbad iaf.. vilket gör mig nöjd)

Vill delge mig av första pralinens väg mot existens...

Kan säga som så.. att den existerar.. men den sitte fortfarande fast i formen!
Dvs.. två dygn senare 🤔🙄😳😱😂

Första försöket gick alltså inte helt lysande..(och problemet är inte helt löst än, eftersom de få pralinerna jag har kvar.. sitter som berget i formen haha)

Vi börjar med:
Tempereringen gick inte så bra som planerat.. mycket skiftande temp.. och trots att vi gick efter tempen.. så var chokladen för tjock för att få i formarna på ett bra sätt.. så vi fick försöka hälla tillbaka den i skålen och "göra om" för att få en bättre konsistens..

En liten chokladsmältare med svart yta och röda detaljer står på ett träbord, använd för att smälta choklad till pralintillverkning.
Skapa konto

Andra gången vi fyllde (efter att ha gjort rent allt igen) skalet.. gick det bra.. kändes som det blev lagom tjockt skal..

Silikonformar fyllda med choklad, praliner sitter fast. Första försök med hårdplastform för pralinprojekt, chokladen svårt att lossna från formen.
Skapa konto

Gjorde fyllningen.. mintgegga.. DET gick iaf bra :)

Pralinform i hårdplast fylld med choklad och pralinlock. Pralinerna sitter fast i formen, problem vid temperering och utformning av praliner.
Skapa konto

Fyllde sedan pralinerna.. det gick också bra...

Lockade pralinerna.. även det gick bra, fast ja.. det vet vi ju inte egentligen.. vi fyllde "botten".. skrapade av "slafset" uppepå.. och det kändes bra (den stelnade fint).. men nu såhär i efterhand.. så verkar det som om det är just "sista delen" av pralinen som sitter fast! Botten (själva "skålen" med fyllning och choklad.. lossnar fint om man bara kommer "dit" och kan peta lite.. då är pralinens skal tom blankt! Men som sagt.. vi får inte loss pralinen utan att krossa "lock o fyllning")

När man lyckats pilla ut chokladbotten ser den ut såhär.. och hade den bara kommit ut med fyllning o "lock" så hade jag varit nöjd (tom även om den inte var ett dugg blank hehe).. men fan.. de sitter som berget.. har försökt med både värme o kyla..

En hand håller en halvcirkelformad chokladpralin, framställd i hemgjord pralinform.
Skapa konto

Som det är nu får vi äta dvs skopa... upp den ur formen när vi vill smaka haha.. (inget jag kan ge bort i pralinask direkt)

Jaja.. skam den som ger sig.. nytt försök på praliner kommer..

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.