154 194 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Surdeg - rågbröd 😊 första gången jag testar.. med lite halvfusk (fick en ”påse” med kladd.. från kronjäst).
Gick lite åt pipsvängen med jäsningen.. :/
Men nu undrar jag, hur mycket jäser eg surdeg/rågbröd.. i storlek.. i jämförelse med ”vanligt” ? 🤔
Jag tyckte inte brödet jäste nämnvärt.. trots extra timmar.. men förutom att ena är lite undergräddad.. så har brödet både små luftbubblor o spänst (när man trycker på det) 🤔
Ägotvist med ost var det oavset 😊
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Har inte testat köpt surdeg, men skulle tro att du måste mata och fräscha upp den ett par ggr först.... Ta ett par matskedar och blanda med nån dl mjöl+vatten såpass att det blir som filmjölk. Rågmjöl brukar va mest fart i, men för ljust bröd vill man ju ha vetemjöl o kanske bara en gnutta råg. Låt stå på bänken över natten. Är det en bra surdeg så bubblar den upp rejält under natten. Mata ytterligare en gång om den ibte bubblar upp. Obs häll då ut 80%.Snigla skrev:
[bild]
Surdeg - rågbröd 😊 första gången jag testar.. med lite halvfusk (fick en ”påse” med kladd.. från kronjäst).
Gick lite åt pipsvängen med jäsningen.. :/
Men nu undrar jag, hur mycket jäser eg surdeg/rågbröd.. i storlek.. i jämförelse med ”vanligt” ? 🤔
Jag tyckte inte brödet jäste nämnvärt.. trots extra timmar.. men förutom att ena är lite undergräddad.. så har brödet både små luftbubblor o spänst (när man trycker på det) 🤔
Ägotvist med ost var det oavset 😊
Surdegsbröd jäser mindre, eller åtminstone kräver rejält mycket längre tid (vilket är bra).. Surdeg på rent vete är lite svårare, då fuskar jag ibland och tar en halv ärta jäst också...
Detta var en "färdig" påse med kladd från Kronjäst... som hette "Surdeg - råg".. man blandade med ett halvt paket jäst.. rågmjöl och vetemjöl special typ (lite olja.. lite salt och 5 dl vatten har jag för mig). Följde deras grundrecept (för den där påsen).S swirve skrev:Har inte testat köpt surdeg, men skulle tro att du måste mata och fräscha upp den ett par ggr först.... Ta ett par matskedar och blanda med nån dl mjöl+vatten såpass att det blir som filmjölk. Rågmjöl brukar va mest fart i, men för ljust bröd vill man ju ha vetemjöl o kanske bara en gnutta råg. Låt stå på bänken över natten. Är det en bra surdeg så bubblar den upp rejält under natten. Mata ytterligare en gång om den ibte bubblar upp. Obs häll då ut 80%.
Surdegsbröd jäser mindre, eller åtminstone kräver rejält mycket längre tid (vilket är bra).. Surdeg på rent vete är lite svårare, då fuskar jag ibland och tar en halv ärta jäst också...
Jag lät det jäsa mer än de 3 timmar de hade på sitt recept (för att jag tyckte inte det jäst nått...)
.. tillslut började det närma sig sovtid (för mig!) hehe så jag kastade in två "degar" i ugnen.. och så experimenterade jag och la den tredje i en jäsburk i kylskåpet över natten ... (tänkte som med pizzadegen...)
Alla blev lite liknande.. och jag tyckte inte det jäste nämnvärt (vanligt bröd.. jag bakar ofta med rågsikt, vetemjöl o havregryn.. det brukar jäsa ganska mycket/stort..)
Men.. det smakar okej.. inte segt på nått vis.. skorpan finfin.. luftbubblor inuti.. och spänst när man petar på brödet..
Så nu blev jag fundersam.. om det faktisk "är som det ska".. bara att jag räknat med nått annat..
Såhär såg det ut inuti
Logga in
Skapa konto
Gräddkola med brynt smör och saltrostade mandlar. Recept från Dansukker.
Det lät gott så jag testar, men det värsta är att den ska stelna över natten enligt receptet men man borde ju kunna tjuvsmaka senare i kväll 😉😋🙈
Det lät gott så jag testar, men det värsta är att den ska stelna över natten enligt receptet men man borde ju kunna tjuvsmaka senare i kväll 😉😋🙈
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Chokladkola med Baileys.. gjorde jag häromdagen!
Bra konsistens, ej svåra att dela eller …äta 😳😊👍
Idag har jag packat in hälften, som ska ges bort i julpresent..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bra konsistens, ej svåra att dela eller …äta 😳😊👍
Logga in
Skapa konto
Idag har jag packat in hälften, som ska ges bort i julpresent..
Bildbomb på mina första Budapeststubbar 💥
Det var ju inte alls svårt och nu får jag användning för alla överblivna äggvitor 😋
Det var ju inte alls svårt och nu får jag användning för alla överblivna äggvitor 😋
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Årets (första?) ROCKY ROAD gjorde jag imorse.. brukar variera både per år och ”sats” vad vi har i..
Denna gång blev det: jordnötter, cashewnötter, polly, bilar, minimashmellows och choklad (hälften av chokladens som smältes var daimchoklad! Blev jättebra!)
Smälter choklad..
Hackade/delade godis..
Lägg upp, kyl ner…
När den svalnat/stelnat.. skär upp i lagom bitar.
Blev lagom tjock i år..
Lägg upp.. antingen på godisfatet.. eller i burk 😍👍🎅
Denna gång blev det: jordnötter, cashewnötter, polly, bilar, minimashmellows och choklad (hälften av chokladens som smältes var daimchoklad! Blev jättebra!)
Logga in
Skapa konto
Smälter choklad..
Logga in
Skapa konto
Hackade/delade godis..
Logga in
Skapa konto
Lägg upp, kyl ner…
Logga in
Skapa konto
När den svalnat/stelnat.. skär upp i lagom bitar.
Logga in
Skapa konto
Blev lagom tjock i år..
Logga in
Skapa konto
Lägg upp.. antingen på godisfatet.. eller i burk 😍👍🎅
I lördags griljerade jag årets första julskinka (senare än ever...) men det är inte så att vi lidit julskinkebrist direkt.. vi köpte en färdigskuren variant nån vecka tidigare.. och har ätit av den 
Mycket gott.. och kvällens middag blev således då.. "julskinkemacka" med garants sötstarka senap (min nya favorit jag hittade förra året.. när den råkade vara på rea och jag testade sorten.. nom nom.. tom min mage klarade av den!)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket gott.. och kvällens middag blev således då.. "julskinkemacka" med garants sötstarka senap (min nya favorit jag hittade förra året.. när den råkade vara på rea och jag testade sorten.. nom nom.. tom min mage klarade av den!)
Årets projekt är att göra en egen "chokladask".. varav det ska vara iaf 4 praliner..
har gjort det nån gång innan, i silikonform.. och utan att tänka så mycket på temperering.. i år har jag införskaffat "hårdplast" formar enligt rekommendation.. och jag köpte en liten "chokladsmältare" (budgetvariant, så man får hålla koll på temperaturen.. men jag slipper vakta vattenbad iaf.. vilket gör mig nöjd)
Vill delge mig av första pralinens väg mot existens...
Kan säga som så.. att den existerar.. men den sitte fortfarande fast i formen!
Dvs.. två dygn senare 🤔🙄😳😱😂
Första försöket gick alltså inte helt lysande..(och problemet är inte helt löst än, eftersom de få pralinerna jag har kvar.. sitter som berget i formen haha)
Vi börjar med:
Tempereringen gick inte så bra som planerat.. mycket skiftande temp.. och trots att vi gick efter tempen.. så var chokladen för tjock för att få i formarna på ett bra sätt.. så vi fick försöka hälla tillbaka den i skålen och "göra om" för att få en bättre konsistens..
Andra gången vi fyllde (efter att ha gjort rent allt igen) skalet.. gick det bra.. kändes som det blev lagom tjockt skal..
Gjorde fyllningen.. mintgegga.. DET gick iaf bra
Fyllde sedan pralinerna.. det gick också bra...
Lockade pralinerna.. även det gick bra, fast ja.. det vet vi ju inte egentligen.. vi fyllde "botten".. skrapade av "slafset" uppepå.. och det kändes bra (den stelnade fint).. men nu såhär i efterhand.. så verkar det som om det är just "sista delen" av pralinen som sitter fast! Botten (själva "skålen" med fyllning och choklad.. lossnar fint om man bara kommer "dit" och kan peta lite.. då är pralinens skal tom blankt! Men som sagt.. vi får inte loss pralinen utan att krossa "lock o fyllning")
När man lyckats pilla ut chokladbotten ser den ut såhär.. och hade den bara kommit ut med fyllning o "lock" så hade jag varit nöjd (tom även om den inte var ett dugg blank hehe).. men fan.. de sitter som berget.. har försökt med både värme o kyla..
Som det är nu får vi äta dvs skopa... upp den ur formen när vi vill smaka haha.. (inget jag kan ge bort i pralinask direkt)
Jaja.. skam den som ger sig.. nytt försök på praliner kommer..
Vill delge mig av första pralinens väg mot existens...
Kan säga som så.. att den existerar.. men den sitte fortfarande fast i formen!
Dvs.. två dygn senare 🤔🙄😳😱😂
Första försöket gick alltså inte helt lysande..(och problemet är inte helt löst än, eftersom de få pralinerna jag har kvar.. sitter som berget i formen haha)
Vi börjar med:
Tempereringen gick inte så bra som planerat.. mycket skiftande temp.. och trots att vi gick efter tempen.. så var chokladen för tjock för att få i formarna på ett bra sätt.. så vi fick försöka hälla tillbaka den i skålen och "göra om" för att få en bättre konsistens..
Logga in
Skapa konto
Andra gången vi fyllde (efter att ha gjort rent allt igen) skalet.. gick det bra.. kändes som det blev lagom tjockt skal..
Logga in
Skapa konto
Gjorde fyllningen.. mintgegga.. DET gick iaf bra
Logga in
Skapa konto
Fyllde sedan pralinerna.. det gick också bra...
Lockade pralinerna.. även det gick bra, fast ja.. det vet vi ju inte egentligen.. vi fyllde "botten".. skrapade av "slafset" uppepå.. och det kändes bra (den stelnade fint).. men nu såhär i efterhand.. så verkar det som om det är just "sista delen" av pralinen som sitter fast! Botten (själva "skålen" med fyllning och choklad.. lossnar fint om man bara kommer "dit" och kan peta lite.. då är pralinens skal tom blankt! Men som sagt.. vi får inte loss pralinen utan att krossa "lock o fyllning")
När man lyckats pilla ut chokladbotten ser den ut såhär.. och hade den bara kommit ut med fyllning o "lock" så hade jag varit nöjd (tom även om den inte var ett dugg blank hehe).. men fan.. de sitter som berget.. har försökt med både värme o kyla..
Logga in
Skapa konto
Som det är nu får vi äta dvs skopa... upp den ur formen när vi vill smaka haha.. (inget jag kan ge bort i pralinask direkt)
Jaja.. skam den som ger sig.. nytt försök på praliner kommer..