154 155 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Helt fantastisk fudge, ett måste i juletider..MissAnpassad skrev:Kan bidra med godis jag också. Har tappat bort detta familjerecept så många gånger att jag nu har det uppskrivet på en tavla i köket även om jag bara gör det till jul. En tavla är lite svårare att förlägga. Ett tillägg är att smeten ska hällas ut på ett oljat bakplåtspapper och skäras i rutor innan den har stelnat helt, och stelnar gör den fort, det fick inte plats på tavlan.
[bild]
Har varit ett par recept i tidningar (som jag inte hittar just nu) om saffranskladdkaka som jag tänkte ha som efterrätt på juldagen.
Det står så olika i alla recept. Brukar nästan aldrig baka vanlig kladdkaka så jag har svårt att veta om ingredienser eller mängder är rätt. Ska man ta 0,5gr eller 1gr saffran? Vit choklad har många i, en del har både choklad och mandelmassa, en del enbart saffran och vaniljsocker.
Ni som är duktiga på att baka kanske har ett bra recept?
Det står så olika i alla recept. Brukar nästan aldrig baka vanlig kladdkaka så jag har svårt att veta om ingredienser eller mängder är rätt. Ska man ta 0,5gr eller 1gr saffran? Vit choklad har många i, en del har både choklad och mandelmassa, en del enbart saffran och vaniljsocker.
Hej och god jul!Hemmakatten skrev:Har varit ett par recept i tidningar (som jag inte hittar just nu) om saffranskladdkaka som jag tänkte ha som efterrätt på juldagen.
Jag föreslår att du börjar med en saffranskladdkaka utan mandelmassa men med bit choklad. Sött blir det men jag anser att med mandelmassa blir det alltför sött.
Jag brukar ha i lite mer saffran än föreslagit för tyngre smak av saffran.
Jag brukar också smälta smöret till strax innan det blir brynt, tycker att det blir godast så.
På sidan innan denna är både saffranskladdkaka från både Lailas och Jennys matbloggs hemsidor, de är mest ofta "mitt i prick" i beskrivning och smakupplevelse.
Provade dig fram efter det. Lycka till och trevlig ledighet!
Men tänk, det fanns ju recept här i tråden. Tack!
På någon av de första sidorna skrev jag att med min dåliga karaktär kunde jag inte fortsätta läsa tråden (håller på med viktminskning). Det var därför jag inte såg recepten. Ska göra kladdkakan på förra sidan, som du la in, ser jättegod ut. Har dock bara 100gr vit choklad så det får nog bli lite hemmagjord mandelmassa också.
Edit: Hittade lite mer vit choklad så kakan får bli utan mandelmassa.
På någon av de första sidorna skrev jag att med min dåliga karaktär kunde jag inte fortsätta läsa tråden (håller på med viktminskning). Det var därför jag inte såg recepten. Ska göra kladdkakan på förra sidan, som du la in, ser jättegod ut. Har dock bara 100gr vit choklad så det får nog bli lite hemmagjord mandelmassa också.
Edit: Hittade lite mer vit choklad så kakan får bli utan mandelmassa.
Redigerat:
Nu när vardagen går tillbaka till normal måste jag bjuda på en saftig, smakrik och tung kaka.
Leilas morotskaka
. 3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter
Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt morotskakan svalna.
Cream Cheese Frosting
Vispa alla ingredienser krämigt.
Bred frostingen över morotskakan.
Leilas morotskaka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. 3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter
Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt morotskakan svalna.
Cream Cheese Frosting
Vispa alla ingredienser krämigt.
Bred frostingen över morotskakan.
Här är en till som borde leva av vatten och bröd ett tag, men jag tycker det är så kul att baka och testa nya saker.Hemmakatten skrev:
En alternativ är oskyldiga chokladbollar med krossad daim och mörk rom. Helst mycket rom.
Lite flingsalt och bryn smöret innan så blir det mumma!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.jennysmatblogg.nu/2016/12/01/sproda-och-frasiga-churros/