Kramla
En hälsena som bråkar lite och en vecka med sjuka barn o sambo… o nu börjar jag själv känna av att något är på gång:cry:

så blir ju allt så mycket bättre av att unna sig, en egen variant av Österrikiskt bakverk med vaniljglass

Tre portioner av bakverk och glass på genomskinliga tallrikar mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
En hälsena som bråkar lite och en vecka med sjuka barn o sambo… o nu börjar jag själv känna av att något är på gång:cry:

så blir ju allt så mycket bättre av att unna sig, en egen variant av Österrikiskt bakverk med vaniljglass

[bild]
Typ appfelstrudel? (maken brukar köpa ibland) :)

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Hade lite ”rester” härhemma och tyckte att vi behövde nått sött på maten..

Hade en bit smördeg (halv sån där färdig..).. ett par bananer, två rader choklad från en chokladkaka.. och några marshmallows från julbaket..

Funderade på det där man gjorde som barn.. grillade bananer i folie.. som man skurit upp lite o pressat ner några chokladbitar i..

Tänkte då att.. åh.. det måste ju gå att stoppa in banan, choklad o marshmallows i smördegen.. :cool:

Sagt och gjort.. delade bananerna.. hackade chokladbitarna ett par ggr, delade marschmallowsen .. la dem på smördegen och vekihop (hade blivit mer deg om jag lindat var banandel för sig.. så jag fuskade!)

200 grader .. ca 20-25 min (tills smördegen fått färg).. serverade med en kula vaniljglass :love:

Fyra stadier av efterrättstillverkning visas, med ingredienser som banan, choklad, marshmallows och smördeg.
Skapa konto

Ps - ovanpå marshmallowsen, på bilden, lades andra halvan av bananen., innan degen veks ihop..

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Gillar inspiration till matveckor.. så har ni egna matsedlar för veckan posta dem gärna härinne..

Planerar vi inte, blir det mycket "tjafs" om vad vi ska äta hela tiden..! Båda säger att "spelar ingen roll. går bra med vad som helst".. ni kan ju förstå vart det leder, inte till matlagning iaf!

Så vi försöker göra iaf 5 rätter klara, på lista, innan vi handlar för veckan.. (ibland kan det bli 14 också haha.. men allt är bättre än noll). Ibland får vi rester över, de fryses ner, äts som lunch.. eller blir en extra middag..

Ibland kanske man vill ha nått färdigt / gå ut.. ja.. då flyttar vi fram vår middag en dag helt enkelt.. därför vi inte döpt dem efter dagarna i veckan.. utan kallar dem dag 1, dag 2 osv.. då kan de infalla närsomhelst i veckan :)

Detta är 3/4 delar av vår senaste lista.. påbörjades förra veckan (sista rätterna får komma på nästa veckas) :)

Veckomatsedel med varierade rätter: köttfärssås, fisk, falkorv, porchetta, dillkött och pizza. Inkluderar observering om måltidsplanering.
Skapa konto

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Då jag ”svälte” (nädå, ingen risk.. men var hungrig) imorse.. efter stormande natt.. så fick jag för mig att göra Scones ”efter eget huvud”.. dvs eget recept.. nu måste jag bara skriva ner det fort - för de blev jäkla bra! :love:

Fyra delar av nybakat bröd på bakplåtspapper, rustikt och hemgjort utseende, gyllenbrun skorpa.
Skapa konto

Nybakat, rustikt bröd i stekpanna, gyllenbrun skorpa, frasigt, uppskuret i klyftor.
Skapa konto

Fyra bitar av nybakat bröd på bakplåtspapper, gyllenbrunt, mjukt inuti, rustikt utseende.
Skapa konto

• Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
För några år sedan sprang jag på ett " Subway cookies " recept som lät intressant.. (just för de skulle vara så lika subways kakor..)

Men det har aldrig blivit av att jag testat.. (samlar på mycket recept..)

Nu idag ska det ske.. trots maffigheten i receptet!

Tror inte jag bakat så "maffiga" .. kakor just.. och heller aldrig haft ägg i sådan deg som jag anser är "kakor" (annat med mjuka typ sockerkakaor)

Tillägg: Sorry, glömde trycka på skicka :seenoevil:.. så inläggen kommer efter varandra nu.. skrev detta lite tidigare egentligen (innan jag gjort dem)

Nybakade kakor på bakplåtspapper, ser gyllenbruna och spröda ut.
Skapa konto

En hand håller en stor, gyllenbrun kaka framför en vit vägg.
Skapa konto

Sex runda degklumpar på ett rosa skärbräde, bakförberedelse, kök, hemlagat, träbord.
Skapa konto

Recept (minns ej varifrån, troligen snurrat några varv på internet).

Kommentar: Riktigt skum konsistens på degen, lite svårjobbad när man ska ha i chokladen.. men på nått vis trevlig att hålla på med ändå (trots kolakonsistensen blev man inte så kladdig när man rullade bollarna..)

Väldigt goda kakor iaf!
Blev 32 redigt stora kakor här..

- - - - -

Subway cookies

300 gram smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farinsocker
2 st ägg
3 tsk vaniljsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
(4 msk kakao om du vill ha chokladcookies)
200 gram grovt hackad choklad av valfri sort

Gör så här:
  • Smält smöret.
  • Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker.
  • Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt.
  • Blanda sedan i resten av ingredienserna.
  • Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen.
  • Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kakorna ska ha flutit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna.

Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder och du börjar flytta dom på en gång. Låt dom svalna.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Matlistan sa Biff med bambu.. så Biff med bambu (och lite annat) blir det! Har aldrig gjort det innan, men hittade ett recept som jag tyckte innehöll goda saker.. hehe

Recept på biff med bambuskott för fyra personer inklusive ingredienser för kött och sås.
Skapa konto

Recept för sås med ingredienser och tillagningsinstruktioner för måltid. Inkluderar bland annat champinjoner, bambuskott, och soja.
Skapa konto

Jag får återkomma senare med utlåtandet om det var okej eller inte.. och om det blev nån förändring längs vägen (helt plötsligt är jag osäker på om jag har hoisinsås.. efter min senaste röjning i skåpet..).

Men jag är peppad o försöka mig på att återskapa (en variant av) en av mina allmänna favoriträtter ute.. :giggle:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
Matlistan sa Biff med bambu.. så Biff med bambu (och lite annat) blir det! Har aldrig gjort det innan, men hittade ett recept som jag tyckte innehöll goda saker.. hehe
Har letat ett tag efter ett bra biff med bambuskottrecept. Verkar svårt, så glöm inte att återkoppla om det blev bra. Själv har jag svårt att få till stekningen av det mjölmarinerade köttet. Säger sig lite av sig självt att det inte blir bra att steka en mjölredning, och precis så blir det också.

Sen tycker jag nog lite själva grejen med rätten att det skall vara innanlår ("lövbiff"). Blir lite misstänksam om det står något annat - lite som att göra sjömansbiff på fläskfilé... :rofl:

Sista receptet jag testade hade på tok för mycket ostronsås - flera deciliter. Blev inte heller så gott.

Här blev det Temlor

8RC65lw.jpg

lI8pykR.jpg

8JHnNiYh.jpg

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har letat ett tag efter ett bra biff med bambuskottrecept. Verkar svårt, så glöm inte att återkoppla om det blev bra. Själv har jag svårt att få till stekningen av det mjölmarinerade köttet. Säger sig lite av sig självt att det inte blir bra att steka en mjölredning, och precis så blir det också.

Sen tycker jag nog lite själva grejen med rätten att det skall vara innanlår ("lövbiff"). Blir lite misstänksam om det står något annat - lite som att göra sjömansbiff på fläskfilé... :rofl:

Sista receptet jag testade hade på tok för mycket ostronsås - flera deciliter. Blev inte heller så gott.
En stekpanna med en kött- och pastarätt, sås, stekspade i köksmiljö.
Skapa konto

Ja det blev inte som den man köper ute (även om de också är olika mellan restaurangerna!). Den blev dock en trevlig och god middag..

Det där med stekningen av köttet håller jag med om, det var lite svårt att få till en bra stekning.. MEN vi är fruktansvärt nöjda med köttet hehe.. trots att det var varken receptets detalj.. eller din hehe.. :giggle:

Vi hade tagit fram bog.. det var liksom det köttet vi hade i lagom bit (vi köper av grannen, så det är extremt fint kött). Men det var grymt gott med väldigt trevlig o mör konsistens. Nu var jag lite osäker på hur man skulle skära det.. och jag googlade inte (brukar leta o titta på klipp om jag ska göra..) utan chansade lite.. men gjorde tunna smala skivor (som jag brukar uppskatta när jag är ute..).. dock vet jag inte om det blev åt rätt "fiberhåll".

Grönsakerna var ok, vitlöken stack inte ut för mycket.. såsen i sig blev lite tunn men vi redde den lite på slutet..

Nu var det ju som så att jag inte hade nån hoisinsås.. så det blev lite chansning... några droppar vitvinsvinäger och några droppar balsamvinäger + några droppar extra sesamolja och ett par matskedar extra ostronsås (hoisinsås verkade vara sötma o syra o lite nötighet..)

Nästa gång ska jag ha lite peppar i.. det saknade jag av nån anledning.. och kanske lite hm.. "hetta" av nått slag.. (inte så den blir för stark, bara lite hetta).

Jag tror inte det var för mycket ostronsås - men jag är fel person att fråga om just den saken.. då jag är barnsligt förtjust i dessa rätter också på restaurang hehe (thaibuffen brukar ha både med räkor o biff.. jag tar bägge!) :p

Men maken tyckte också middagen var god hehe även om han också påpekade att det var ju inte lika som på restaurangen.. (men det var godare än på den ena restaurangen iaf!!)

Hittar eller har du ett annat recept (lite annorlunda gentemot mitt) posta det här.. så kan man prova det. eller kombinera ihop dem nästa gång (y):cool:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Testade ännu ett nytt sätt att smälta osten på hamburgarna idag...
Luktade riktigt gott!

Grillning utomhus, hamburgare, någon häller öl, snötäckt mark, skymning.
Skapa konto

Avslutade middagen med en riktigt god Japansk läckerhet...

Nikka Coffey Grain whiskyflaska med två tomma glas på träbänk, vit kakelbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Testade att göra marängrulltårta med fyllning av lemoncurd, björnbär och vispgrädde,
Mumsigt gott :love:

Ett uppätet bakverk, troligtvis en pavlova eller rulltårta, med bär uppdukat på bakplåtspapper och bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Hammarfall och 7 till
  • Laddar…
Fick äntligen tummen ur och gjorde apelsinmarmelad!
Tre burkar med marmelad eller sylt, randiga lock, på ett träbord. Transparent orange innehåll.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.