Snigla Snigla skrev:
Jag är ingen "finsmakare" egentligen (till skillnad från min andra halva som är lite av en gourmand..)
Gourmand eller gourmet?:thinking:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gourmand eller gourmet?:thinking:
Gourmet :p

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
SMÖRGÅSTÅRTA PÅ G!

Jubileumskaka (polarbröd) för det var billigt (kommer kännas som lite mer bröd än annars, hoppas dock balansen med fyllningen blir bra).

Leverpastejsröra på lager 1 (pastej, bostongurka, lite vispad grädde och vanlig tunnskivad gurka)

Skinkröra på lager 2 (hackad rökt skinka, hackat kokt ägg, hackad ruccola, grekisk yoghurt, lärt cf, lättmajonnäs, salt, peppar, persilja och lite gräslök)

Smet uppepå / spackel.. (grekisk yoghurt, lätt cf, lättmajonnäs, salt peppar)

Bildkollage som visar steg-för-steg-tillverkning av en smörgåstårta med texten "Smörgåstårta på gång!"
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tadaaa, den är klar nu..

Dekorerad SMÖRGÅSTÅRTA :cool:
(glömde köpa körsbärstomater, skulle haft några som en färgklick.. men fick bli ett par extra druvor istället) (y):giggle:

Smörgåstårta dekorerad med skinka, ost, gurka, citron och vindruvor. Datumet är 14 april 2023.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tadaaa, den är klar nu..

Dekorerad SMÖRGÅSTÅRTA :cool:
(glömde köpa körsbärstomater, skulle haft några som en färgklick.. men fick bli ett par extra druvor istället) (y):giggle:

[bild]
En sån där bild kan man ju inte få publicera utan att även bifoga receptet. :p

Det ser löjligt gott ut och jag känner att jag måste ge mig in i smörgåstårteträsket själv nu!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
En sån där bild kan man ju inte få publicera utan att även bifoga receptet. :p

Det ser löjligt gott ut och jag känner att jag måste ge mig in i smörgåstårteträsket själv nu!
Det närmsta recept vi kom.. var inlägget innan hehe :cool:

Jag liksom provade mig fram :oops: för jag inte hade hittat nått recept (och när jag hittade lite inspiration så var det fel mängder.. då min tårta var lite mindre). Sorry..

MEN då kan du ju kanske hoppa in ”i smörgåstårtsvärlden” och hitta på/göra en egen variant som du sedan kan tipsa mig o :cool:(y)

• Gilla
byabin
  • Laddar…
Vad gör man en stormig dag i Skåne?
När elen är billig..

Jo, man lagar min favoritsoppa i slowcookern :love:

Nikkaluoktasoppa

En mustig gryta med kött och lök serveras i en svart gryta med en slev.
Skapa konto

Hade mer vitkål i (som vanligt, är barnsligt förtjust i det..) och skippade vitlöken!

länk till recept: https://underbaraclaras.se/2014/02/19/basta-vardagsmaten-nikkalouktasoppa/

Sedan blev det till att diska slowcookern och ladda den med blivande köttfärssåsen.. elen är fortsatt billig under natten så jag passade på med ett storkok till!

Slår på den nu kring midnatt, så är den klar till dess att jag stiger upp imorgonbitti.. (när el-priset ökar igen ;))

Kvällens middag undrade ni över?
Ja det blev hemlagad pizza.. med lite kylskåpsrens!

En pizza på en svart tallrik, mörk bakgrund, ser ut att vara kvällstid eller inomhus.
Skapa konto

Hade lite kött från en köttgryta kvar, lite skinksnuttar, passade på att riva ostslattar som inte gick o hyvla längre, skivad lök, egengjord tomatsås, tomatskivor, peppar och oreganokrydda..

Hade några matskedar cg kvar o majonnäs.. och vitkål! Så det blev en coleslaw till.. (y):)

Ja.. jag har bott i köket i helgen :oops::cool:

• Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Vi hade lite kalas hemma förra helgen. Barnen ville såklart ha saft till tårtan så jag tog fram saften jag gjorde i somras och jösses vad den var populär, både bland barn och vuxna.
Enkelt som tusan, ingrediensen var helt enkelt vanliga äpplen (i detta fall transparente blanche) och så lät jag det koka med en kanelstång. Bra sätt att snabbt kunna ta tillvara en större mängd äpplen av den sorten, som blir dåliga väldigt fort.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Blev lingonrutor igår, provade en ny version, brukar göra dom med havre

3g6QnqN.jpg

u0KAABBh.jpg

Receptet var menat för en mindre panna. Störande att på svenska kan en liten panna och en fullstor panna båda kallas för långpannor. Jänkarna har åtminstone "half sheet pan" och "full sheet pan" så det blir inte samma potential till förvirring där.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gott! Och, ja - det är så man tar sig för pannan :D

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi bakade tekakor idag :D det var lätt, snabbt .. och gott!

Färdigjäsad deg utplattad i olika former på mjölad träbänk, förmodligen beredning av bröd eller bakverk.
Skapa konto

Deg utplattad i runda former på mjölad träyta, förmodligen för bakning. Några har små hål prickade i mitten.
Skapa konto

Nybakade runda bröd på kylgaller, gyllenbruna, fluffiga, hemgjorda, prickade med hål.
Skapa konto

En hand håller upp ett nylagat bröd med perforeringar mot en köksbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Världscupen i längd och lite bakning ihop med bilvård light stod på programmet idag.
Frun önskade rulltårta med chokladsmörkräm för någon vecka sedan så..
En rulltårta skuren i bitar på tallrikar i ett modernt kök.
Skapa konto

Inte gjort rulltårta på 20 år men fick till den helt ok, sprack lite. :whistle:

• Gilla
  • Älska
Kramla och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Världscupen i längd och lite bakning ihop med bilvård light stod på programmet idag.
Frun önskade rulltårta med chokladsmörkräm för någon vecka sedan så..
[bild]

Inte gjort rulltårta på 20 år men fick till den helt ok, sprack lite. :whistle:
Det ingår.. gör oftast mina med :thinking::)

Såg gott ut, aldrig provat med chokladkräm! Jag kommer aldrig förbi ”drömrulltårta” (bakar inte rulltårta så ofta och den e en favorit här..) :cool:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Blåsigt.. i Skåne igen! (Vinter..)

Skinka med glasyr i en slökokare, tillagning, köksmiljö, mörk bakgrund, matlagningsprocess.
Skapa konto

Passade på att ta fram slowcookern och stoppade dit en pulled pork till kvällen :cool:

Gjorde oxå en pizza.. och skar upp i slicar.. och stoppade i frysen (y)

Recept pulled pork: https://www.landleyskok.se/recept/sa-enkelt-ar-det-att-gora-pulled-pork
(Inte det jag brukar anv mig av, men ombyte förnöjer.. ibland hehe;

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi har oxå fuskat, eller ja.. tjuvstartat (eg inte enligt mig…)

SEMLA

Semla med vispad grädde och florsocker, på mörkt träbord.
Skapa konto

Makens..

En semla med fluffig grädde på ett fat, pudrat med florsocker, traditionellt svenskt fikabröd.
Skapa konto

Min, med het mjölk (hetvägg)

• Gilla
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.