154 201 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det där receptet har jag följt någon gång (ungefär, jag följer aldrig 100%) och det är bra tycker jag.Snigla skrev:
Jag brukar följa ett amerikanskt recept.. men hittade det inte då - så jag testade ett nytt! Som sagt kul o göra annorlunda ibland.. (oavsett om man gillar följa recepten fullt ut.. el gillar laborera lite själv.. men inspireras av krydd/smakval) 

Hej, går det att utföra Nikloassoppa med spetskål istället?Snigla skrev:
Vad gör man en stormig dag i Skåne?
När elen är billig..
Jo, man lagar min favoritsoppa i slowcookern
Nikkaluoktasoppa
[bild]
Hade mer vitkål i (som vanligt, är barnsligt förtjust i det..) och skippade vitlöken!
länk till recept: [länk]
…
Sedan blev det till att diska slowcookern och ladda den med blivande köttfärssåsen.. elen är fortsatt billig under natten så jag passade på med ett storkok till!
Slår på den nu kring midnatt, så är den klar till dess att jag stiger upp imorgonbitti.. (när el-priset ökar igen)
Kvällens middag undrade ni över?
Ja det blev hemlagad pizza.. med lite kylskåpsrens!
[bild]
Hade lite kött från en köttgryta kvar, lite skinksnuttar, passade på att riva ostslattar som inte gick o hyvla längre, skivad lök, egengjord tomatsås, tomatskivor, peppar och oreganokrydda..
Hade några matskedar cg kvar o majonnäs.. och vitkål! Så det blev en coleslaw till..
Ja.. jag har bott i köket i helgen![]()
Vilken senap blir bäst, skånsk eller Dijån?
Har inte provat spetskål, men har faktiskt funderat på det! Jag tycker det borde funka bra.. (i min hjärna iaf haha). Hade spetskål i nått annat ”vitkålsrecept” nån gång och det funkade!E El-Löken66 skrev:
Angående senap.. har provat båda dom och vanlig ”slotts senap”.. jag är eg inte superförtjust i senap.. och dijon har en väldigt tydlig smak., (därför jag provade andra sorter också).
Det gäller ju att portionera dem rätt eg.. (lite mindre om man inte gillar.. lite mer om man gillar )
Alla tre funkade enligt oss - men en del säger att det ”måste” vara dijon..
(säger de om coleslaw oxå, men samma sak där.. har provat alla senaper där med typ..och de funkar oxå)
Har nu gjort soppa enligt ditt recept med följande modifieringar:Snigla skrev:
Har inte provat spetskål, men har faktiskt funderat på det! Jag tycker det borde funka bra.. (i min hjärna iaf haha). Hade spetskål i nått annat ”vitkålsrecept” nån gång och det funkade!
Angående senap.. har provat båda dom och vanlig ”slotts senap”.. jag är eg inte superförtjust i senap.. och dijon har en väldigt tydlig smak., (därför jag provade andra sorter också).
Det gäller ju att portionera dem rätt eg.. (lite mindre om man inte gillar.. lite mer om man gillar )
Alla tre funkade enligt oss - men en del säger att det ”måste” vara dijon..
(säger de om coleslaw oxå, men samma sak där.. har provat alla senaper där med typ..och de funkar oxå)
![]()
Kycklingfärs
Röd spetskål istället
1 extra vitlöksklyfta
1 riven morot
Någon matsked kalvfond
Någon nypa chili
1/3 broccoli
Vad gäller senapen använda jag först en tesked skånsk men förstärkte sedan med en tesked Dijån.
Soppan ska vara som bäst just dagen efter men smaken var redan bra.
Reflektioner.
Precis som Glada meddelar blev det mindre smak med det magrare köttet så jag fick försöka kompensera lite.G GladanS skrev:
Kålen borde jag ha hyvlar istället för rivit för bättre konsistens. Tror inte det lönade sig att använda spetskål här sett till vad den tillförde kontra kostnadsskillnaden.
Riven morot är alltid bra ihop med stekt lök, denna kunde troligen även varit mer finmald.
Nästa gång kanske jag testar med lite selleri ihop med löken samt några korn rosépeppar. Garnera med färsk persilja borde inte bli fel. Möjligen tillsätta ett uns riven muskotnöt.
I det stora hela en välsmakande och lättäten soppa. Hade nog önskat lite mer tuggkonsistens, exempelvis lite mer grov riven kål tillsatt i ett sent skede.
Som jag nämt har jag oftast mycket mer vitkål i än va receptet anger.. och jag skivar den .. så vissa blir bredare/tjockare än andra.. vilket gör att den faktiskt har lite tuggmotstånd kvar.. trots att jag kokade i slowcookern i 6 timmar!E El-Löken66 skrev:Har nu gjort soppa enligt ditt recept med följande modifieringar:
Kycklingfärs
Röd spetskål istället
1 extra vitlöksklyfta
1 riven morot
Någon matsked kalvfond
Någon nypa chili
1/3 broccoli
Vad gäller senapen använda jag först en tesked skånsk men förstärkte sedan med en tesked Dijån.
Soppan ska vara som bäst just dagen efter men smaken var redan bra.
Reflektioner.
Precis som Glada meddelar blev det mindre smak med det magrare köttet så jag fick försöka kompensera lite.
Kålen borde jag ha hyvlar istället för rivit för bättre konsistens. Tror inte det lönade sig att använda spetskål här sett till vad den tillförde kontra kostnadsskillnaden.
Riven morot är alltid bra ihop med stekt lök, denna kunde troligen även varit mer finmald.
Nästa gång kanske jag testar med lite selleri ihop med löken samt några korn rosépeppar. Garnera med färsk persilja borde inte bli fel. Möjligen tillsätta ett uns riven muskotnöt.
I det stora hela en välsmakande och lättäten soppa. Hade nog önskat lite mer tuggkonsistens, exempelvis lite mer grov riven kål tillsatt i ett sent skede.
I de allra flesta soppor kan man ju lägga i lite allt möjligt man gillar..
Efter garagecykling och minestronesoppa på konserv slog jag till och gjorde denna.
Soppan var ok men blev bättre efter en liten klick ketchup och några droppar tabasco.
Pajen var bra, bättre än mammas, hävdar barnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soppan var ok men blev bättre efter en liten klick ketchup och några droppar tabasco.
Pajen var bra, bättre än mammas, hävdar barnen.
Recept är bra (mottages alltid tacksamt).. men det var framförallt ”huvudingrediensen” jag var nyfiken på.. ÄPPELPAJ à la knäckig Fredrik alltsåFredrikR skrev:
