Var nära att det blev en semla i torsdags på café men beslöt mig i sista stund att hålla mig till februari :crysmile:...

Vilket recept använde du för te-kakorna? De såg goda ut :).
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Var nära att det blev en semla i torsdags på café men beslöt mig i sista stund att hålla mig till februari :crysmile:...

Vilket recept använde du för te-kakorna? De såg goda ut :).
Recept på tekakor, ingredienser, tillagningsinstruktioner, färdiga bröd på bord, dukade, med tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt enkelt recept tyckte jag.. snabba jäsningar, få ingredienser :cool:

(lite mindre söta än vissa tekakor man ibland kan tag på… vilket vi uppskattade)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Blåsigt.. i Skåne igen! (Vinter..)

[bild]

Passade på att ta fram slowcookern och stoppade dit en pulled pork till kvällen :cool:

Gjorde oxå en pizza.. och skar upp i slicar.. och stoppade i frysen (y)


Recept pulled pork: [länk]
(Inte det jag brukar anv mig av, men ombyte förnöjer.. ibland hehe;
Det där receptet har jag följt någon gång (ungefär, jag följer aldrig 100%) och det är bra tycker jag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag brukar följa ett amerikanskt recept.. men hittade det inte då - så jag testade ett nytt! Som sagt kul o göra annorlunda ibland.. (oavsett om man gillar följa recepten fullt ut.. el gillar laborera lite själv.. men inspireras av krydd/smakval) (y):)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Snigla Snigla skrev:
Vad gör man en stormig dag i Skåne?
När elen är billig..

Jo, man lagar min favoritsoppa i slowcookern :love:

Nikkaluoktasoppa


[bild]
Hade mer vitkål i (som vanligt, är barnsligt förtjust i det..) och skippade vitlöken!

länk till recept: [länk]



Sedan blev det till att diska slowcookern och ladda den med blivande köttfärssåsen.. elen är fortsatt billig under natten så jag passade på med ett storkok till!

Slår på den nu kring midnatt, så är den klar till dess att jag stiger upp imorgonbitti.. (när el-priset ökar igen ;))

Kvällens middag undrade ni över?
Ja det blev hemlagad pizza.. med lite kylskåpsrens!

[bild]

Hade lite kött från en köttgryta kvar, lite skinksnuttar, passade på att riva ostslattar som inte gick o hyvla längre, skivad lök, egengjord tomatsås, tomatskivor, peppar och oreganokrydda..

Hade några matskedar cg kvar o majonnäs.. och vitkål! Så det blev en coleslaw till.. (y):)

Ja.. jag har bott i köket i helgen :oops::cool:
Hej, går det att utföra Nikloassoppa med spetskål istället?

Vilken senap blir bäst, skånsk eller Dijån?
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, går det att utföra Nikloassoppa med spetskål istället?

Vilken senap blir bäst, skånsk eller Dijån?
Har inte provat spetskål, men har faktiskt funderat på det! Jag tycker det borde funka bra.. (i min hjärna iaf haha). Hade spetskål i nått annat ”vitkålsrecept” nån gång och det funkade!

Angående senap.. har provat båda dom och vanlig ”slotts senap”.. jag är eg inte superförtjust i senap.. och dijon har en väldigt tydlig smak., (därför jag provade andra sorter också).

Det gäller ju att portionera dem rätt eg.. (lite mindre om man inte gillar.. lite mer om man gillar )

Alla tre funkade enligt oss - men en del säger att det ”måste” vara dijon..

(säger de om coleslaw oxå, men samma sak där.. har provat alla senaper där med typ..och de funkar oxå)

:)(y)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Inspirerades av din soppa och blev en åt det hållet igår. på rotfrukter och kål som nästan gett upp. Eller, faktiskt hade gett upp. Och helt ok köttfärs.
 
E
G GladanS skrev:
Inspirerades av din soppa och blev en åt det hållet igår. på rotfrukter och kål som nästan gett upp. Eller, faktiskt hade gett upp. Och helt ok köttfärs.
Kan man med kyckling färs?
 
Klart det går. Men det blir inte alls lika mycket smak, skulle jag säga.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Snigla Snigla skrev:
Har inte provat spetskål, men har faktiskt funderat på det! Jag tycker det borde funka bra.. (i min hjärna iaf haha). Hade spetskål i nått annat ”vitkålsrecept” nån gång och det funkade!

Angående senap.. har provat båda dom och vanlig ”slotts senap”.. jag är eg inte superförtjust i senap.. och dijon har en väldigt tydlig smak., (därför jag provade andra sorter också).

Det gäller ju att portionera dem rätt eg.. (lite mindre om man inte gillar.. lite mer om man gillar )

Alla tre funkade enligt oss - men en del säger att det ”måste” vara dijon..

(säger de om coleslaw oxå, men samma sak där.. har provat alla senaper där med typ..och de funkar oxå)

:)(y)
Har nu gjort soppa enligt ditt recept med följande modifieringar:
Kycklingfärs
Röd spetskål istället
1 extra vitlöksklyfta
1 riven morot
Någon matsked kalvfond
Någon nypa chili
1/3 broccoli


Vad gäller senapen använda jag först en tesked skånsk men förstärkte sedan med en tesked Dijån.

Soppan ska vara som bäst just dagen efter men smaken var redan bra.

Reflektioner.

G GladanS skrev:
Klart det går. Men det blir inte alls lika mycket smak, skulle jag säga.
Precis som Glada meddelar blev det mindre smak med det magrare köttet så jag fick försöka kompensera lite.

Kålen borde jag ha hyvlar istället för rivit för bättre konsistens. Tror inte det lönade sig att använda spetskål här sett till vad den tillförde kontra kostnadsskillnaden.

Riven morot är alltid bra ihop med stekt lök, denna kunde troligen även varit mer finmald.

Nästa gång kanske jag testar med lite selleri ihop med löken samt några korn rosépeppar. Garnera med färsk persilja borde inte bli fel. Möjligen tillsätta ett uns riven muskotnöt.

I det stora hela en välsmakande och lättäten soppa. Hade nog önskat lite mer tuggkonsistens, exempelvis lite mer grov riven kål tillsatt i ett sent skede.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har nu gjort soppa enligt ditt recept med följande modifieringar:
Kycklingfärs
Röd spetskål istället
1 extra vitlöksklyfta
1 riven morot
Någon matsked kalvfond
Någon nypa chili
1/3 broccoli


Vad gäller senapen använda jag först en tesked skånsk men förstärkte sedan med en tesked Dijån.

Soppan ska vara som bäst just dagen efter men smaken var redan bra.

Reflektioner.


Precis som Glada meddelar blev det mindre smak med det magrare köttet så jag fick försöka kompensera lite.

Kålen borde jag ha hyvlar istället för rivit för bättre konsistens. Tror inte det lönade sig att använda spetskål här sett till vad den tillförde kontra kostnadsskillnaden.

Riven morot är alltid bra ihop med stekt lök, denna kunde troligen även varit mer finmald.

Nästa gång kanske jag testar med lite selleri ihop med löken samt några korn rosépeppar. Garnera med färsk persilja borde inte bli fel. Möjligen tillsätta ett uns riven muskotnöt.

I det stora hela en välsmakande och lättäten soppa. Hade nog önskat lite mer tuggkonsistens, exempelvis lite mer grov riven kål tillsatt i ett sent skede.
Som jag nämt har jag oftast mycket mer vitkål i än va receptet anger.. och jag skivar den .. så vissa blir bredare/tjockare än andra.. vilket gör att den faktiskt har lite tuggmotstånd kvar.. trots att jag kokade i slowcookern i 6 timmar!

I de allra flesta soppor kan man ju lägga i lite allt möjligt man gillar.. :) både som ombyte och i sökandet av den perfekta soppan hehe
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Efter garagecykling och minestronesoppa på konserv slog jag till och gjorde denna.
Nybakad äppelpaj i form, pudrad med florsocker, serveras med vaniljsås, sked och tallrik på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Soppan var ok men blev bättre efter en liten klick ketchup och några droppar tabasco. :oops:
Pajen var bra, bättre än mammas, hävdar barnen. :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Efter garagecykling och minestronesoppa på konserv slog jag till och gjorde denna.
[bild]

Soppan var ok men blev bättre efter en liten klick ketchup och några droppar tabasco. :oops:
Pajen var bra, bättre än mammas, hävdar barnen. :crysmile:
Mäh… vad är det för sorts paj?
Ser smarrig ut! :love:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mäh… vad är det för sorts paj?
Ser smarrig ut! :love:
Äppel, typ knäckig paj. :oops:
Skalade och skivade 8 äpplen, på med kanel.
2dl mjöl och 2dl socker blandat ovanpå.
Hyvlat smör ovanpå
200° i 25min.

Voila :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Äppel, typ knäckig paj. :oops:
Skalade och skivade 8 äpplen, på med kanel.
2dl mjöl och 2dl socker blandat ovanpå.
Hyvlat smör ovanpå
200° i 25min.

Voila :cool:
Recept är bra (mottages alltid tacksamt).. men det var framförallt ”huvudingrediensen” jag var nyfiken på.. ÄPPELPAJ à la knäckig Fredrik alltså :cool:(y)
 
  • Älska
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.