154 192 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Det skall jag göra. De tre recept jag testat hittills är dock inget att tipsa om även om det så klart inte blev oätbart. Man har ju en tydlig bild av rätten i huvudet som man vill uppnå eller helst överträffa.Snigla skrev:
Hade också lite problem med skivningen av köttet första gången. Det första receptet fokuserade väldigt på att skivorna skulle vara millimetertunna, men det blev, så klart, bara en köttgröt av det.
Nää.. då hade jag käkat merBlodsoppen skrev:
Tillägg: Du hade dock rätt på dagen.. det var igår vi käkade kräm hehe.. (dagarna är ju inte utmärkta med namn i övrigt)
Mmm dillkött. Det var längesedanSnigla skrev:
Blir alltid lite irriterad på mig själv att jag inte gör det oftare, för som sagt.. det är väldigt gott! (lite samma sak med kalops, inte heller så avancerat och väldigt gott.. men görs inte så ofta heller här!)Blodsoppen skrev:
Kommande matlista kommer innehålla Dillkyckling.. som jag fått för mig att jag måste prova.. borde funka lika bra o jag gillar kyckling med...
Dill kan aldrig överdoserasSnigla skrev:
Blir alltid lite irriterad på mig själv att jag inte gör det oftare, för som sagt.. det är väldigt gott! (lite samma sak med kalops, inte heller så avancerat och väldigt gott.. men görs inte så ofta heller här!)
Kommande matlista kommer innehålla Dillkyckling.. som jag fått för mig att jag måste prova.. borde funka lika bra o jag gillar kyckling med...(är nog inne i en "dillig" period haha)
Lite efter med semmelrapporteringen, men bättre sent än aldrig!
Vi provsmakade i år:
Blåbärssemla:
Tyvärr inga foton.. det var mörkt och det gick inte att urskilja så mycket mer än grädden på bilderna! Men den innehöll blåbärsgrädde, bulle och lite syltliknande (maken tyckte han hintade mandelmassa, medan jag tyckte bara det var sylt med lite bärstruktur). Oavsett tyckte vi den var förvånansvärt tråkig.. (det verkar ha varit typ årets smak, för den fanns lite överallt på affärerna). Inget vi kommer köpa igen.. (kanske gör en själv, men då får det vara bulle.. riktiga mosade blåbär och vaniljkräm i botten.. sedan grädde o lock)
Wienersemla:
Den var god som vanligt! Jag och maken dividerade lite om vad wienersemlan va eg.. jag hade fått för mig att de brukade ha lite sylt i botten, inte mandelmassa? (om det nu inte är wienersemlan, vad heter den semlan?). Wienersemlan vi köpte.. var iaf mycket frasig.. med vaniljkräm, grädde och mandelmassa. Jag gillar den där med sylt bättre (som jag nu inte vet om den heter nå annat, eller om jag köpt den på en konditori som gör den så bara) men detta är en av makens favoriter (så den återkommer oftast varje år hehe). God var den!
Tredje semlan blev en..
Kanelbullesemla:
Blev lite besviken, för lite av poängen försvann med att de strösslade över massa florsocker! Jag hade sett fram emot en sådan som de hade på bilden.. dvs det såg ut som en delad kanelbulle (med pärlsocker) rakt av med en tvist av grädde i mitten. Men när jag fått våran testbulle på butiken.. så var den liksom helt vit! Och det syntes knappt att det var en "vanlig kanelbulle"
.. men innehållet däremot var ungefär som tänkt.. det var ju en vanlig kanelsnurra.. med vaniljkräm och grädde i. Smakerna var det inge fel på, gott med kanelbulle.. men den var inte så speciell att jag skulle välja den innan vanlig semla! Vissa har dock mandelmassa i sina recept .. det tror jag blir strået vassare faktiskt!
Vi provsmakade i år:
Blåbärssemla:
Tyvärr inga foton.. det var mörkt och det gick inte att urskilja så mycket mer än grädden på bilderna! Men den innehöll blåbärsgrädde, bulle och lite syltliknande (maken tyckte han hintade mandelmassa, medan jag tyckte bara det var sylt med lite bärstruktur). Oavsett tyckte vi den var förvånansvärt tråkig.. (det verkar ha varit typ årets smak, för den fanns lite överallt på affärerna). Inget vi kommer köpa igen.. (kanske gör en själv, men då får det vara bulle.. riktiga mosade blåbär och vaniljkräm i botten.. sedan grädde o lock)
Wienersemla:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den var god som vanligt! Jag och maken dividerade lite om vad wienersemlan va eg.. jag hade fått för mig att de brukade ha lite sylt i botten, inte mandelmassa? (om det nu inte är wienersemlan, vad heter den semlan?). Wienersemlan vi köpte.. var iaf mycket frasig.. med vaniljkräm, grädde och mandelmassa. Jag gillar den där med sylt bättre (som jag nu inte vet om den heter nå annat, eller om jag köpt den på en konditori som gör den så bara) men detta är en av makens favoriter (så den återkommer oftast varje år hehe). God var den!
Tredje semlan blev en..
Kanelbullesemla:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev lite besviken, för lite av poängen försvann med att de strösslade över massa florsocker! Jag hade sett fram emot en sådan som de hade på bilden.. dvs det såg ut som en delad kanelbulle (med pärlsocker) rakt av med en tvist av grädde i mitten. Men när jag fått våran testbulle på butiken.. så var den liksom helt vit! Och det syntes knappt att det var en "vanlig kanelbulle"
Idag bakades KUBB - nog minst 10 år sedan sist..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det luktade mindre än jag förväntade mig.. men tillräckligt för att vara .. blä.. heheFredrikR skrev:
Vanligen blir man ju sugen på att fika med nybakat.. det stämmer inte riktigt in på mandelkubb - hur goda de än må vara sen..