Nu har jag även provat äta stekt palt.. dvs rester av palt hehe

Denna gång blev det lite lingon till och lite bacon (då vi hade inte så mycket köttrester kvar)

Ett fat med potatiskorv, stekt bacon, smörklick, och lingonsylt, traditionell svensk mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var lite smeksammare.. lite sälta o syra!
Palten i sig.. har jag svårt att bestämma mig om den var godare som den var från början.. eller som "påstekt" i efterhand..

Tror den var bättre från början! (y):cool:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har du inget fläsk i? Jag äter sällan palt, men har väl hänt när man varit hos släkten uppe i norr, men då är det fläsk i :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du inget fläsk i? Jag äter sällan palt, men har väl hänt när man varit hos släkten uppe i norr, men då är det fläsk i :)
Det finns tydligen två sätt att göra dem på.. vissa har köttet i.. och andra har köttet bredvid! Traditionen för makens familj var att ha det bredvid.. :) så det var de jag fick prova..

Svärmor sa att det tog lite kortare tid o koka paltarna om det inte var rått kött i.. och det stämmer säkert, men har man nått färdigrökt (tillagat).. borde det vara på ett ut (i koktid alltså)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Blodsoppen
Creame brûlée i ugnen

• Ugn med maträtter, eventuellt efterrätter, som bakas eller värms. Märket Electrolux synligt. Spegling och kondens på glaset.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Creame brûlée i ugnen
Mums mums :love:

Blodsoppen
Snigla Snigla skrev:
Mums mums :love:
Japp. Blir efterrätt i morgon med lite bär

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ikväll blir det tapas till middag idag, inkl lite ostbricka :) serranoskinka, salami, bröd och tortilla håller på och fixas nu (y)

Ett serveringsfat med ostar, kex, frukt och grönsaker för snacks eller mingel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Kramla
Glasskopp med kaffe och skum, metallsked, träbord, röd duk, otydlig röd bakgrundsföremål.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
NYÅRSMIDDAG:

En rostad skiva bröd, skål med röra och kaviar, champagne, mysig miljö, middagsstämning.
Skapa konto

Hummer till förrätt, en röra med avokado.. löjrom och en bit bröd + champagne

En tallrik med skivad, stekt eller grillad köttbit, ser saftig ut, mörk belysning, middagsmiljö.
Skapa konto

Makens 50-årspresent som jag köpte till honom i somras.. (sånt man eg inte har råd med och som han inte skulle köpt själv.. men när man fyller 50 har man det mesta man behöver och vill ha.. då får man tänka ”outsider the box”).. WAGYU ENTRECÔTE :)

Middag på restaurang: biff, tarte, mörkt ljus, vinglas, minimalistisk presentation, matfotografi.
Skapa konto

Vår nyårsvarmrätt.. Wagyu Entrecôte och egengjord potatisbakelse (potatisrulltårta?) med ost o vitlök.:love: Baron de ley (gran reserva 2015) dracks till.

Maken är mycket nöjd med presenten och nyårsmiddagen.. han erkände motvilligt att det fanns skillnad i ”fint kött och fint kött - detta var det godaste kött han någonsin ätit (y)

Jag får nog faktiskt hålla med.. det var väldigt god och fylligt med smak.. och det perfekt insprängda fettet fick varje tugga att praktiskt taget smälta i munnen :oops::love:

Kul (och gott) att ha provat en gång!

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
NYÅRSMIDDAG:

[bild]

[bild]
Makens 50-årspresent som jag köpte till honom i somras.. (sånt man eg inte har råd med och som han inte skulle köpt själv.. men när man fyller 50 har man det mesta man behöver och vill ha.. då får man tänka ”outsider the box”).. WAGYU ENTRECÔTE :)

[bild]

Vår nyårsvarmrätt.. Wagyu Entrecôte och egengjord potatisbakelse (potatisrulltårta?) med ost o vitlök.:love: Baron de ley (gran reserva 2015) dracks till.

Maken är mycket nöjd med presenten och nyårsmiddagen.. han erkände motvilligt att det fanns skillnad i ”fint kött och fint kött - detta var det godaste kött han någonsin ätit (y)

Jag får nog faktiskt hålla med.. det var väldigt god och fylligt med smak.. och det perfekt insprängda fettet fick varje tugga att praktiskt taget smälta i munnen :oops::love:

Kul! Jag grämer mig lite över att jag inte passade på att äta Kobe-biff när jag väl var i Japan, men man var ju fattig student då :)

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
NYÅRSMIDDAG:

[bild]

[bild]

[bild]

Vilken present och får nog se till att min sambo råkar läsa detta för nu blir man ju sugen på att fylla 50...
Som du skriver så är det skillnad på fint kött och fint kött vilket jag fick erfara för några år sedan i Japan när vi åt Kobe Wagyu.
Köttet var otroligt och den knaperstekta kappan som Teppanyaki-kocken tärnade smälte i munnen...

Kock i hög hatt tillagar kött på teppanyakigrill i restaurangmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vilken present och får nog se till att min sambo råkar läsa detta för nu blir man ju sugen på att fylla 50...
Som du skriver så är det skillnad på fint kött och fint kött vilket jag fick erfara för några år sedan i Japan när vi åt Kobe Wagyu.
Köttet var otroligt och den knaperstekta kappan som Teppanyaki-kocken tärnade smälte i munnen...

[bild]
Jag är ingen "finsmakare" egentligen (till skillnad från min andra halva som är lite av en gourmand..).. men tom jag insåg nu att det fanns en skillnad hehe!

Då måste det vara nått stort!

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kul! Jag grämer mig lite över att jag inte passade på att äta Kobe-biff när jag väl var i Japan, men man var ju fattig student då :)
Kommer nog nå nytt tillfälle för dig att prova :D:ok:

Passar på att lägga inte lite inspirationsbilder till uppläggning av buffefat, smörgåstårtor m.m.

När jag letade smörgåstårtinspirtation till uppesittarkvällen.. sparade jag några "roliga" (inte recept). Men fantastiska påhittiga dekorationer..

Kreativ matkonst med frukt: päron igelkottar och vindruvs katterpillare.
Skapa konto

Gröna chilifrukter skivade till hjärtformer med ett knivblad synligt. TikTok-logotyp och användarnamn övre vänstra hörnet.
Skapa konto

Tallrikar med kreativa apelsinskivor och morot konstverk som liknar fåglar, toppade med blåbär, rolig barnvänlig matpresentation.
Skapa konto

Gurkdekor i form av blommor med körsbär på toppen, presenterade på en reflekterande yta.
Skapa konto

Två blommor gjorda av gurkskivor och körsbärstomater på en ljus bakgrund.
Skapa konto

Smörgåstårta dekorerad med gurkskivor, rosa påskliljor i skinka, persilja på vit bricka.
Skapa konto

Tårta dekorerad som en blomsterbukett med rosor och blad, kreativ konditorikonst.
Skapa konto

Tre smörgåstårtor med garnering av skinka, gurka, ost, tomat och örter på köksbänk.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Så fint:D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.