Sprang på detta o tänkte dela.. :)

Bild av receptet på en drömtårta garnerad med jordgubbar och Daim, serverad på en tallrik med en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Då vet jag vad maken kommer hem med idag. (Om han sett dem) :oops:
Jag och yngsta slafsade och åt, frun och äldsta jublade inte.
Jag äter 2 i matdosa och yngsta som är hemma från skolan 2..
Curryketchup åker med :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Räkor som röks på en grill med träflis och synlig rök, redo för fredagsmys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite rökta räkor till fredagsmys. Så gott och så enkelt :p
//Jante
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Åh, rökta räkor! Det var länge sen. Bor numera Portugal och här finns inte "svenska" räkor. De här är i princip osaltade. Men har kommit på att man kan lägga räkorna i saltat vatten nån timme och sedan röka dem. Har en elektrisk Bradley Smoker (kanadensisk) med olika sorters träpuckar/pellets.
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Åh, rökta räkor! Det var länge sen. Bor numera Portugal och här finns inte "svenska" räkor. De här är i princip osaltade. Men har kommit på att man kan lägga räkorna i saltat vatten nån timme och sedan röka dem. Har en elektrisk Bradley Smoker (kanadensisk) med olika sorters träpuckar/pellets.
Lite enklare här, blött rökspån och räkorna direkt ur frysen, 15 minuter och de blir perfekta. Ruska om pannan efter halva tiden. Lite aioli och bröd till, enkel och underbar förrätt :p

//Jante
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
Lite enklare här, blött rökspån och räkorna direkt ur frysen, 15 minuter och de blir perfekta. Ruska om pannan efter halva tiden. Lite aioli och bröd till, enkel och underbar förrätt :p

//Jante
Måste jag prova! (y)
 
Inget blött spån, det ska vara torrt har jag lärt mig, iaf till all annan rökning
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
I min rökmaskin lägger man ca 6 cm stora briketter (valfritt träslag) i ett rör som sedan matar in en brikett i taget. Det blir väldigt gott.

Har rökt lax, och revbensspjäll, och fläskfilé och fisk, och räkor förstås. Blir supergott. Nu var det länge sedan. Men banne mig, det ska bli av snart!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Inget blött spån, det ska vara torrt har jag lärt mig, iaf till all annan rökning
Njo, så är det, men eftersom jag röker i min Weber klotgrill och lägger rökspånen (flis egentligen) direkt på glöden så ska de vattnas först. Syns på bilden med räkor tidigare i tråden.

//Jante
 
Sommarens första :p
Lush rhubarb plants growing next to a garden path with a greenhouse in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En paj med smuligt täcke i en vit pajform på grått köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En portion rabarberpaj med vaniljsås på en vit tallrik, presenterad som sommarens första dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Jante
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
P
Jante Jante skrev:
Sommarens första :p
[bild] [bild] [bild]

//Jante
För oss som inget begriper om dylikt,vad är det för gott?:oops:
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
För oss som inget begriper om dylikt,vad är det för gott?:oops:
rabarberpaj
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Färdiga marängnystan, pulverchokladmousse och 2 sorters strössel. Impade iallafall på mina prinsessor, men oj så sött, öronen krullade sig. :crysmile: Marängnystan med pulverchokladmousse toppade med två sorters strössel på ett fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
rabarberpaj
Aha,tyckte det såg ut som rabarberbuske(?)
såg däremot ut som någon typ av frön i tallriken!
jösses,vilka gröna fingrar man har....:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Jante och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Aha,tyckte det såg ut som rabarberbuske(?)
såg däremot ut som någon typ av frön i tallriken!
jösses,vilka gröna fingrar man har....:crysmile::crysmile:
Frön? Tror det kallas smul... smulpaj. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.