154 194 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Åh, rökta räkor! Det var länge sen. Bor numera Portugal och här finns inte "svenska" räkor. De här är i princip osaltade. Men har kommit på att man kan lägga räkorna i saltat vatten nån timme och sedan röka dem. Har en elektrisk Bradley Smoker (kanadensisk) med olika sorters träpuckar/pellets.
Lite enklare här, blött rökspån och räkorna direkt ur frysen, 15 minuter och de blir perfekta. Ruska om pannan efter halva tiden. Lite aioli och bröd till, enkel och underbar förrättHemmakatten skrev:
//Jante
I min rökmaskin lägger man ca 6 cm stora briketter (valfritt träslag) i ett rör som sedan matar in en brikett i taget. Det blir väldigt gott.
Har rökt lax, och revbensspjäll, och fläskfilé och fisk, och räkor förstås. Blir supergott. Nu var det länge sedan. Men banne mig, det ska bli av snart!
Har rökt lax, och revbensspjäll, och fläskfilé och fisk, och räkor förstås. Blir supergott. Nu var det länge sedan. Men banne mig, det ska bli av snart!





