154 194 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt ”stekpanne / grillbröd” gjort..
(bäst hitills, inte så kladdigt att arbeta med, lättkavlat, snäll smak.. )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör såhär:
(Tog en screenprint, men fick inte med adressen till receptet.. så jag klippte ut bitarna med receptet ..här till er
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BELLAS CHOKLAD & BANANKAKA:
Ingredienser:
2-3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kanel
2,5 dl vetemjöl
2-3 msk grädde eller mjölk
1 banan
100-150 gram mjölkchoklad (bruten i fyrkanter)
Hyvlat smör
Pärlsocker
Ströbröd/kokos (till formen)
Gör såhär:
1. Vrid på ugnen på 175 grader
2. Smörj och bröa en springform (min är 16-18 cm diameter)
3. Knäck två (3) ägg i en bunke och häll i sockret, vispa poröst.
4. Häll ned de andra torra ingredienserna (mjöl, kanel, vaniljsocker) i bunken. Häll på gränsen/mjölken. Vispa ihop. Blir en ganska tjock ”deg”.. därför man kan ha i en extra msk mjölk/grädde om man vill.
5. Häll (sleva över!) smeten i din springform.
6. Dela chokladen i bitar och skär bananen i 4-5 mm skivor.
7. Sätt ner chokladbitarna och bananskivorna jämt fördelat i smeten, över hela formen.. (jag satte varannan choklad varannan banan).
8. Ta fram smöret ur kylskåpet (bäst kallt!). Ta fram en osthyvel och hyvla skivor och lägg över ”kakan”. Inte onödigt mycket, bara så det täcker.
9. Häll lite pärlsocker uppepå och pudra med lite kanel..
10. Ställ in i ugnen. Grädda i ca 40 minuter. Håll koll så den inte blir bränd.
11. Serveras minst ljummen.. då är chokladen som bäst..
Tips: för lite extra lyx, servera med en kula vaniljglass..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen premiärgrillning i år, hann bli maj
men vädret har inte varit så inspirerande hitills.. nu är grillen rengjord dock och ”ingrillad” 
Ugnsgrönsaker, fläskfilé, tsatsiki, grillost, egenbakat ”grillbröd”, rädisor och ostfyllda padrones..
Ugnsgrönsaker, fläskfilé, tsatsiki, grillost, egenbakat ”grillbröd”, rädisor och ostfyllda padrones..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Carbonara, av storleken på morgondagens matdosa verkar det gått hem hos övriga familjemedlemmar.
Pastan var lite för al dente enligt frun, som tog om..
Benjamins recept.
Måste säga att matlådan (innehållet) var i snålaste laget alltså..FredrikR skrev:
Kommer ni ihåg de där kanelbulle-pannkakorna..?
Nu har vi provat
det var inte fullt så enkelt med ”spritsningen”.. hade lite bestyr o brände första 
De andra gick bättre.. och de smakade mycket gott! Vi lyxade lite till frukost..(åt som de var, utan tillbehör) men de passar nog utmärkt som gottismellanmål.. med en klick vaniljglass till!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi provat
De andra gick bättre.. och de smakade mycket gott! Vi lyxade lite till frukost..(åt som de var, utan tillbehör) men de passar nog utmärkt som gottismellanmål.. med en klick vaniljglass till!
Var på Lidl för att kolla in pizzaspade, som först dyker upp på torsdag, men på vägen in fångade nåt annat mitt intresse... 
Återstår att se om de är en smaksensation eller el.
Har längtat efter en "riktig" Bratwurst väldigt, väldigt länge. Willys och Maxi sålde tidigare märket Böklunder men dessa har lyst med sin frånvaro länge nu.
Återkommer med omdöme efter att det har grillats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår att se om de är en smaksensation eller el.
Har längtat efter en "riktig" Bratwurst väldigt, väldigt länge. Willys och Maxi sålde tidigare märket Böklunder men dessa har lyst med sin frånvaro länge nu.
Återkommer med omdöme efter att det har grillats.
Då vet jag vad maken kommer hem med idag. (Om han sett dem)FredrikR skrev:
Var på Lidl för att kolla in pizzaspade, som först dyker upp på torsdag, men på vägen in fångade nåt annat mitt intresse...
[bild]
Återstår att se om de är en smaksensation eller el.
Har längtat efter en "riktig" Bratwurst väldigt, väldigt länge. Willys och Maxi sålde tidigare märket Böklunder men dessa har lyst med sin frånvaro länge nu.
Återkommer med omdöme efter att det har grillats.![]()


