Nybakade hemgjorda stekpannebröd staplade på mörk tallrik med bruna fläckar från grillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt ”stekpanne / grillbröd” gjort..
(bäst hitills, inte så kladdigt att arbeta med, lättkavlat, snäll smak.. )

Receptingredienser för stekpannebröd inkluderar vetemjöl, salt, bakpulver, smör och mjölk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör såhär:
Steg-för-steg receptinstruktioner för att göra stekpannebröd, text på vit bakgrund.

(Tog en screenprint, men fick inte med adressen till receptet.. så jag klippte ut bitarna med receptet ..här till er :))
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Valborgsmiddag med flankstek, potatissallad, hummus, stekpannebröd, stekta padrones och sallad på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DAGENS VALBORGSMIDDAG:

Flankstek, Potatissallad, Hummus , Stekpannebröd, Stekta padrones & Sallad :love:(y)


HAPPY VALBORG ER !
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Hemlagad banan- och chokladkaka med pärlsocker och smörhyvlingar, gräddad i springform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BELLAS CHOKLAD & BANANKAKA:

Ingredienser:
2-3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kanel
2,5 dl vetemjöl
2-3 msk grädde eller mjölk
1 banan
100-150 gram mjölkchoklad (bruten i fyrkanter)
Hyvlat smör
Pärlsocker
Ströbröd/kokos (till formen)

Gör såhär:
1. Vrid på ugnen på 175 grader
2. Smörj och bröa en springform (min är 16-18 cm diameter)
3. Knäck två (3) ägg i en bunke och häll i sockret, vispa poröst.
4. Häll ned de andra torra ingredienserna (mjöl, kanel, vaniljsocker) i bunken. Häll på gränsen/mjölken. Vispa ihop. Blir en ganska tjock ”deg”.. därför man kan ha i en extra msk mjölk/grädde om man vill.
5. Häll (sleva över!) smeten i din springform.
6. Dela chokladen i bitar och skär bananen i 4-5 mm skivor.
7. Sätt ner chokladbitarna och bananskivorna jämt fördelat i smeten, över hela formen.. (jag satte varannan choklad varannan banan).
8. Ta fram smöret ur kylskåpet (bäst kallt!). Ta fram en osthyvel och hyvla skivor och lägg över ”kakan”. Inte onödigt mycket, bara så det täcker.
9. Häll lite pärlsocker uppepå och pudra med lite kanel..
10. Ställ in i ugnen. Grädda i ca 40 minuter. Håll koll så den inte blir bränd.
11. Serveras minst ljummen.. då är chokladen som bäst..

Tips: för lite extra lyx, servera med en kula vaniljglass..


Oformad choklad- och banankaka i springform med bitar av choklad och bananskivor fördelade över smeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembakad banan- och chokladkaka med synliga bananskivor och chokladbitar, toppad med pärlsocker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hek och 3 till
  • Laddar…
Sen premiärgrillning i år, hann bli maj :oops: men vädret har inte varit så inspirerande hitills.. nu är grillen rengjord dock och ”ingrillad” (y)

Ugnsgrönsaker, fläskfilé, tsatsiki, grillost, egenbakat ”grillbröd”, rädisor och ostfyllda padrones.. :love:

Grilltallrik med fläskfilé, tsatsiki, grillost, ugnrostade grönsaker, grillbröd och rädisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Portion av pasta carbonara med bacon i en matlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Carbonara, av storleken på morgondagens matdosa verkar det gått hem hos övriga familjemedlemmar.
Pastan var lite för al dente enligt frun, som tog om.. :rolleyes: Konsistensen ok, jag har visst råkat göra omelett-onara nån gång.. :oops:
Benjamins recept.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Carbonara, av storleken på morgondagens matdosa verkar det gått hem hos övriga familjemedlemmar.
Pastan var lite för al dente enligt frun, som tog om.. :rolleyes: Konsistensen ok, jag har visst råkat göra omelett-onara nån gång.. :oops:
Benjamins recept.
Måste säga att matlådan (innehållet) var i snålaste laget alltså.. :oops: .. o skyller på frun.. snart skyller du väl på kungligheterna oxå., mjauui.... :cool::p
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste säga att matlådan (innehållet) var i snålaste laget alltså.. :oops: .. o skyller på frun.. snart skyller du väl på kungligheterna oxå., mjauui.... :cool::p
Man får dricka mycket vatten, före, och efter..? :thinking:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Patrik440
:)
Korvar som grillas på ett kolgrill med en liten hund i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
  • Gilla
Jante och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
:)
[bild]
/P
Hot dog(s)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
:)
[bild]

/P
(y) Kvalitetskontrollanten är på plats oxå ;)

Hoppas det blir nått kvar till tvåbeningarna sedan oxå.. kan ju finnas fler kontrollanter med fyra..
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Pastasallad med pesto, kyckling och riven parmesan på en blommig tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pastasallad med pesto och kyckling (lite riven parmesan på topp) (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Pastasallad med pesto och kyckling (lite riven parmesan på topp) (y)
Ser väldigt gott ut :ok:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kommer ni ihåg de där kanelbulle-pannkakorna..?

Hembakade kanelbulle-pannkakor på en tallrik, något brända men ändå aptitliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panncake med kanelbulle-design något bränd på en keramiktallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi provat :cool: det var inte fullt så enkelt med ”spritsningen”.. hade lite bestyr o brände första :oops:

De andra gick bättre.. och de smakade mycket gott! Vi lyxade lite till frukost..(åt som de var, utan tillbehör) men de passar nog utmärkt som gottismellanmål.. med en klick vaniljglass till!
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 3 till
  • Laddar…
Var på Lidl för att kolla in pizzaspade, som först dyker upp på torsdag, men på vägen in fångade nåt annat mitt intresse... :love:
Två förpackningar med tyska Bratwurst-korvar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att se om de är en smaksensation eller el.
Har längtat efter en "riktig" Bratwurst väldigt, väldigt länge. Willys och Maxi sålde tidigare märket Böklunder men dessa har lyst med sin frånvaro länge nu.

Återkommer med omdöme efter att det har grillats. :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var på Lidl för att kolla in pizzaspade, som först dyker upp på torsdag, men på vägen in fångade nåt annat mitt intresse... :love:
[bild]

Återstår att se om de är en smaksensation eller el.
Har längtat efter en "riktig" Bratwurst väldigt, väldigt länge. Willys och Maxi sålde tidigare märket Böklunder men dessa har lyst med sin frånvaro länge nu.

Återkommer med omdöme efter att det har grillats. :cool:
Då vet jag vad maken kommer hem med idag. (Om han sett dem) :oops:
 
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.