Snigla Snigla skrev:
Lite inspiration i tiden.. (första blomman har slagit ut här nyss)

[bild]

(från tidningen ”Mitt kök”)
Öppen bok med svensk text om hur man gör fläderblomsdricka, inklusive ingredienser och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från "Kan man äta sånt?"

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi brukar frysa någon flaska, och förvarar resten i 50cl ölflaskor.

Flädervin är väldigt mumsigt, särskilt med lite Sprite i :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi brukar frysa någon flaska, och förvarar resten i 50cl ölflaskor.

Flädervin är väldigt mumsigt, särskilt med lite Sprite i :)
Vi fryser all saft vi gör, tycker alla recept är för söta och vill inte ha så mycket socker i som recepten säger .. och vill inte peta in så mycket annat konserverande. Men det går utmärkt att frysa i mindre petflaskor och ta fram nån lite då och då (de håller ju inte så länge i kylen heller.. därför håller vi oss till små flaskor).

Flädersaft har vi dock alltid i frysen i typ en big pack.. sksopar ut ett par skedar o blandar med vatten.. blir kaaaalllt och gott.. lite slushigt nästan i början. Antar att det är lite mer socker i den (än andra safter vi gjort) för den fryser in sig såhär stenhård.. utan den går att "skopa upp" :)

• Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Recept på jordgubbssirap med ingredienser: renade jordgubbar, strösocker, och vaniljsocker.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Har inte provat denna själv än, men tänkte den kunde vara bra att tipsa om i "sommarlovstider" :)

Recept på snabb picknickkaka med ingredienser och tillagningsinstruktioner.
Skapa konto

Gårdagens middag :) Kycklinglår (kycklingklubbor? kycklingben?), potatissallad, röra (färskost, soltorkade tomater, kryddor och oliver), hummus, sallad, aubergineskivor med en klick gorgonzola och "stekpannebröd".

Grillat kycklingben med potatissallad, hummus, färskostblandning, sallad och aubergine med gorgonzola på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi fryser all saft vi gör, tycker alla recept är för söta och vill inte ha så mycket socker i som recepten säger .. och vill inte peta in så mycket annat konserverande. Men det går utmärkt att frysa i mindre petflaskor och ta fram nån lite då och då (de håller ju inte så länge i kylen heller.. därför håller vi oss till små flaskor).

Flädersaft har vi dock alltid i frysen i typ en big pack.. sksopar ut ett par skedar o blandar med vatten.. blir kaaaalllt och gott.. lite slushigt nästan i början. Antar att det är lite mer socker i den (än andra safter vi gjort) för den fryser in sig såhär stenhård.. utan den går att "skopa upp" :)
Att frysa mer vore kanske smidigt, men vi brukar göra runt 15-20 liter saft åt gången, och har bara en extra frys... Än...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Att frysa mer vore kanske smidigt, men vi brukar göra runt 15-20 liter saft åt gången, och har bara en extra frys... Än...
Ja jag kan ju säga att det här med frysar (eg förvaring..) är lite komplicerat nuförtiden hehe. När jag var yngre kom jag väldigt långt med frysfack i kylen :P

Har sakta avancerat upp med åldern .. :oops: (så eg är den inte mycket större än ett frysfack idag. heller...........)

Jaja.. jag har kanske två frysboxar i garaget idag.. om ni nu nödvändigtvis måste veta - och den ena är full och den andra 3/4 dels full!

Försöker beta av frysta grejer nu.. för årets skörd kommer inom rn ganska snar framtid :oops:

Har sparat lite för mycket av allt sedan förra året.. man vill ju inte slösa och man vill inte ha kvar hmmm...

Men nu får jag äta mycket hallon, krusbär, jordgubbar.. käkar krusbärskräm och dricker äppelmust hahaha

(vi fryser all äppelmust också.. både som dricka och till våra chilisåser.. så halva ena boxen består av det!)

(vi köper också kött av grannen, så halva frysen är dedikerad till kött.. köper man 1/6 dels ko här så är det typ 35 kg kött)

Snigla Snigla skrev:
[bild]
Är det bara att röra ihop eller ska det kokas nåt?

Gör om gör rätt: (glömde del 2) :cool:
...........................................................................

Recept på jordgubbssirap med ingredienser: renade jordgubbar, strösocker och vaniljsocker.

Textrecept på jordgubbssirap med instruktioner om blandning och värmning i vattenbad.

• Älska
fgo
  • Laddar…
Hembakad kyckling- och spenatpaj med fetaost och tomater på en mörk yta.
Skapa konto

Dagens middag

Kyckling- och spenatpaj med fetaost, körsbärstomater och soltorkad tomat :giggle:

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
[bild]

Dagens middag

Kyckling- och spenatpaj med fetaost, körsbärstomater och soltorkad tomat :giggle:
Mums (y)

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Ska prova! Idag tror jag.. (ja, kanske inte äta den idag.. men göra)

PICKLAD RABARBER

Recept på picklad rabarber med en lista över ingredienser och steg-för-steg-instruktioner för tillagningen.
Skapa konto

Recept med bilder: https://www.land.se/recept/picklad-rabarber/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.