Stekte lite sidfläsk igår, men hade inget rågbröd så det var inte riktigt rätt enligt vår tradition... Börjar bli dags att baka snart. Såhär såg det ut senaste gången jag gjorde samma rätt, med mandelpotatis. Flottet är både sås och att doppa bröd i. Sidfläsket i Finland är inte rimmat annars.

43261031904_4d6c01df5a_b.jpg

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Igår testade vi något nytt.. ja gånger två faktiskt!

Hamburgare med rostbröd som bröd, ost, chili, sallad och tomat i en person's hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först gjorde vi hamburgare (egenpicklad/inlagd gurka.. egen lök, sallad och tomat.. och så det speciella då - det var brödet!

Nej vi har inte bakat det själva, men såg på ett amerikanskt matprogram häromdagen och de gjorde hamburgerbrödet till "en av deras menyer" av fyra rostbröd (!).. som de körde i smörgåsgrillen innan.. med ost och chili/jalapeno emellan :love:... det var vi chilinördar tvungna att prova ju :)

Man la helt enkelt ett par ostskivor på en rostmacka.. på med så stark chili man vill i skivor.. så de täcker osten.. på med nästa rostmacka och kör i smörgåsgrillen (eller stekpannan) tills osten smält.. sedan använder man de som bröd till hamburgaren.

Nästa gång delar vi nog brödet på två, maffigt med 4 skivor bröd... (men har man inget tillbehör i övrigt till.. funkar det ju bra)..
Vi gjorde dock..

Hemgjorda chilicheese-bollar panerade och friterade, serverade på ett vitt fat med salladsblad.
Skapa konto

Egna chilicheeeeeesssee.. :) :love: det var en riktig höjdare också! Det kommer vi göra om.. rullade ihop små bollar av färskost, några finhackade olika chilis och riven ost.. doppade dem i mjöl.. sen "pannkakssmet" .. rulla dem i ströbröd och så fritera dem gyllene.. (y)

• Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Oh, chilicheese måste jag prova!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ett tips om ni gillar chillicheese.
Ostkuber med lite hackad chili.
Rulla in den i en baconskiva och grilla en kort stund.

Blir så förbaskat gott

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Något jag gjorde förra julen, vörtbröd. Jag hittade receptet i denna video, Torbjörn Åhman är en smed som postar videos om smide så detta var lite annorlunda. Jag har inte heller sett något liknande vörtbröd någon annanstans.

45602660354_d26a270667_b.jpg

46275715342_5ef1a4bb22_b.jpg

46275715012_e0a99583ea_b.jpg

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Kan ju faktiskt skriva in receptet också, ifall någon annan vill prova:

MOSSIGA CHILICHEESE

Fyllning:
100 gram färskost (philadelphia eller liknande)
100 gram riven ost
3-4 st finhackade chilis (valfri sort/styrka)
Ev en nypa salt (beroende på sältan i osten du valt)

Frityrsmet:
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl mjölk
1 ägg
En nypa salt

Panering:
1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl panko (eller ströbröd)

Fritering:
Olja

Gör såhär:

1 - Blanda först ihop fyllningen i en skål, ställ den i kylen.

2 - Fyll på oljan och slå på fritösen (eller värm oljan där du tänkt fritera).

3 - Häll upp vetemjölet (paneringen) samt panko/ströbröd (panering) på ett varsitt fat.

4 - Blanda ihop frityrsmeten snabbt i en skål.

5 - Ta fram skålen med fyllningen från kylen. Rulla ihop lagom stora bollar av den, lägg på ett fat.

6 - Börja sedan (en boll i taget) med att rulla/doppa en ”boll” i vetemjölet du hällt upp på ena fatet. Doppa den sedan i frityrsmeten och rulla den sedan i panko/ströbröd.

7 - Sedan ör det dags att fritera dem! Vi har en ”liten” fritös, så vi gjorde kanske 4 per gång. De ska inte slå ihop eller ”bo för trångt”. Beroende på hur stora de är så tar det också lite olika lång tid innan de är färdiga. Vi lät dem ligga tills de var ”gyllenbruna” (låt dem inte bli för bruna bara).

OBS - ibland har man otur och frityrsmeten spricker nör man lagt dem i oljan eller inte att man inte fått paneringen helt tät.. då har fyllningen en tendens att tyvärr rinna ut i oljan och lämna skalet tomt!

• Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns många varianter på chili och ost.
Denna har jag gjort några gånger:
https://www.kryddburken.se/2008/04/13/chili-cheese-balls/
OBS, man måste snabbt blanda i mjölet innan vatten/smör kallnar. Jag missade det en gång, det blev inge bra, alldeles för mycket mjöl för att få någon stadga i smeten, de smakade mjöl sen när vi åt.

Sen har jag här i höst gjort lite varianter av jalapenopoppers, ungefär såhär (jag har inte följt något recept slavsikt):
http://www.svenssonsmat.se/2013/11/rostade-jalapenopoppers-med-rokt-ost.html

Men jag har som enklast bara rört ihop några msk med chevreost och ca halva den mängden crème fraiche, som bas, dvs finfördelat (men grovt!) med gaffel.
Sen kan man ha i lite smått av man tycker är gott, pressad vitlök eller vitlökspulver, eller pudra på med lite paprikapulver, lite svartpeppar kanske. Jag har inte tillsatt så mycket alls, det blir ju trots allt mest smak av chili och ost ändå.
Jag har provat med lite olika peppar, jalapeno, spansk röd osv. Blev sugen på att odla egen chili till nästa sommar!
Sen har jag låtit det gå i ugnen ca 10 minuter på 225-250°C, kolla hur det ser ut.
Och så får de svalna till att de är ljumna innan man njuter av dom.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fyllningen jag skrev om till chilicheesen är samma vi kör till grillade padrones... samt poppers :) Där styr man ju smak och styrka lite som man vill, nästa gång ska vi prova att ha lite finhackad lök i smeten också :)

Detta var det första vi provade (förra året):
https://www.ica.se/recept/jalapeno-poppers-724454/

(y)

Gammaldags mat ikväll, kållåda, eller pudding kanske det kallas i Sverige.

De flesta recepten säger förväll kålen men jag steker den.
kkw0Kml.jpg

När kålen är stekt lägger jag i vatten och steker ett tag till, spadet använder jag till köttblandningen. Köttfärs, ströbröd, spadet och ägg. Salt, svartpeppar och vitpeppar.

GMtO4Rp.jpg

Blanda allt i formen, plus sirap
W9DH3SE.jpg

jQdPBu1.jpg

En timme i ugnen på ca 175
Wkw1QRs.jpg

Serveras med potatis och lingonsylt.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Precis det jag funderar på att tillaga i helgen. Barnen kommer i bästa fall jubla över lingonsylten och brunsåsen :crysmile:

Ja det har tagit ett tag men nu då vi fick barnen att smaka så går det ner en portion utan problem.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Själv gjorde jag köttfärsbiffar med vitkål.. typ korsat recept på köttfärsbiffar och kålpuddig :love::love::love: supersmarrigt.. har ätit upp alla haha ätits fyra ggr denna vecka :D sedan fick maken och min far smaka en varsin portion också (även om det tog emot ;))

Sås och potatis till.. inlagd squash och inlagd gurka funkade bra till också!

Blev jästa munkar idag, assistenten klarade av degen bra

• Nystekta munkar med sockerströssel på bakplåt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Blev jästa munkar idag, assistenten klarade av degen bra
Recept? :love:(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.