P
mexitegel mexitegel skrev:
Tack, då ska jag bara klura ut hur mycket av varje ingrediens :crysmile:.
Trodde alla hade det på känn ;)

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fyllda och grillade padrones och paprikor med ost- och chilifyllning på skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mums säger jag bara, detta är perfekta tillbehöret på grillbordet!

Man kan göra olika fyllningar.. men vi brukar använda färskost (creamcheese/philadephiaost typ) som man blandar med finhackad chili i valfri styrka (där styr du hur "het" du vill ha dem) och riven ost.

Gegga ihop allt och fyll delade (valfri sort/styrka) lite större, urkärnade chilis.. och ställ dem sedan på grillen till osten smält. Man kan också linda in dem i aluminumfolie och lägga dem på grillen.

Tips: Vi använder mildare chilis att fylla.. så styr vi hettan/styrkan med fyllningen istället.. då jag inte tål så starkt :) Går som sagt att fylla paprikor med (dock är de lite stora, så man vill inte fylla ut dem helt), Vi har fyllt padrones mest i år. Till nästa år ska jag odla småpaprikor också :)

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Blidde inte några "Daimpinnar" här, blev istället lite tunnare vanliga kakor. Lagom sega och samtidigt småkakigt krispiga..

Hembakade tunna småkakor med chokladbitar i en kakburk.
Skapa konto

Tre hemgjorda sega småkakor med chokladbitar på pergamentpapper.
Skapa konto

Handskriven receptlista för "Daimpinnar" på rutigt papper med ingredienser och bakinstruktioner.
Skapa konto

Mycket goda (y)

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
OK man kan posta salta rätter här också?

Några saker jag lagat de senaste månaderna.

Blåbärspaj
24929379227_f78230a8a1_b.jpg

Skinkpaj
25568989807_a7e1e17962_c.jpg

Stekt malaxlimpa med ishavssallad och grönsaker
25569108267_1569c96c93_c.jpg

Risgrynsgröt med smör, kanel och socker
40408182112_6de60103b7_b.jpg

Ugnspannkaka med äppel
41916937915_6c07bae319_b.jpg

41916937755_aed6774899_b.jpg

Pasta puttanesca
43124617282_c85a5cb159_c.jpg
28304643467_588c80d9b4_c.jpg
41363901710_b58e522a50_c.jpg
42456449184_6c84d1810a_c.jpg

• Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
Också sylt
bidFQYE.jpg

vHXiV2Y.jpg

Jag gör min sylt med mindre socker än de flesta recept, jag fryser ändå in all sylt och bara en burk i taget står i kylen.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi kör också infrysning här (tycker det blir alldeles för sött med "rätt mängd sött", tyvärr tar det en del plats!
Äppelmos, saft, sylt.. sedan fryser vi all äppelmust också (ja vi har extrafrys hehe).

Vi mustade 90 kg äpplen förra fredagen också, men vi pastöriserar det så det håller, musteriet erbjuder det utan extra kostnad så, majoriteten förvaras i 10 liters kaggar men vi fyllde även några påsar av den sorten man har till vinboxar.

MCCn6xu.jpg

• Wow
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi mustade 90 kg äpplen förra fredagen också, men vi pastöriserar det så det håller, musteriet erbjuder det utan extra kostnad så, majoriteten förvaras i 10 liters kaggar men vi fyllde även några påsar av den sorten man har till vinboxar.

[bild]
Vi mustar själva och det är ju på samma sätt som att göra äppeljuice typ.. så hållbarheten är ju bara nån vecka max. Var det dyrt att låta dem musta / lämna in?

Har ni mycket äpplen i år? (här har vi väldigt små äpplen, få äpplen och det verkar vara väldigt svamangripet det som finns.. )

Det kostade 60 euro att musta den mängden äppel hos detta musteri. Vi har haft bättre år, över 150kg en gång. Och sämre år också. Fortfarande många äppel kvar i träden, dom kommer från sambons mammas trädgård.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kvällens arbete för morgondagens kalas (barnen fyller 6 år).... plus ett 10 liters ämbar med kål, morötter, lök som ligger och drar sig i en vinäger+socker+vatten blandning. Ja det och det vanliga med tårtor, pajer och cheesecakes.

Hemlagade rullar fyllda med grönsaker på en vitbricka och i en vit skål på ett köksbord.
Skapa konto

vgRSmJ8.jpg

• Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Ser gött ut, blev det lyckat kalas? :D

DennisCA DennisCA skrev:
Kvällens arbete för morgondagens kalas (barnen fyller 6 år).... plus ett 10 liters ämbar med kål, morötter, lök som ligger och drar sig i en vinäger+socker+vatten blandning. Ja det och det vanliga med tårtor, pajer och cheesecakes.

[bild]

[bild]

Jo tack det blev riktigt bra. Nästan alla vårrullar gick åt.

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
Det kostade 60 euro att musta den mängden äppel hos detta musteri. Vi har haft bättre år, över 150kg en gång. Och sämre år också. Fortfarande många äppel kvar i träden, dom kommer från sambons mammas trädgård.
Alltså ungefär samma kostnad som svärfar (äppleodlare) tar för sin must i sin gårdsbutik. Jag har sagt till att de är för billiga!
90kg äpplen bör ge 40-45l must, beroende på sort. Har lagrat pastöriserad must i jordkällaren i åtminstone 6 månader utan att den blivit dålig! Vill man lagra länge är det frysen som gäller.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag drack nyss en pastöriserad must från 2016.
En av få som inte möglade direkt :cry:

Idag bakade jag två squashbröd, på en fjärdedels squash...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.