154 191 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mums säger jag bara, detta är perfekta tillbehöret på grillbordet!
Man kan göra olika fyllningar.. men vi brukar använda färskost (creamcheese/philadephiaost typ) som man blandar med finhackad chili i valfri styrka (där styr du hur "het" du vill ha dem) och riven ost.
Gegga ihop allt och fyll delade (valfri sort/styrka) lite större, urkärnade chilis.. och ställ dem sedan på grillen till osten smält. Man kan också linda in dem i aluminumfolie och lägga dem på grillen.
Tips: Vi använder mildare chilis att fylla.. så styr vi hettan/styrkan med fyllningen istället.. då jag inte tål så starkt
Blidde inte några "Daimpinnar" här, blev istället lite tunnare vanliga kakor. Lagom sega och samtidigt småkakigt krispiga..
Mycket goda
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket goda
OK man kan posta salta rätter här också?
Några saker jag lagat de senaste månaderna.
Blåbärspaj

Skinkpaj

Stekt malaxlimpa med ishavssallad och grönsaker

Risgrynsgröt med smör, kanel och socker

Ugnspannkaka med äppel

Pasta puttanesca

Några saker jag lagat de senaste månaderna.
Blåbärspaj

Skinkpaj

Stekt malaxlimpa med ishavssallad och grönsaker

Risgrynsgröt med smör, kanel och socker

Ugnspannkaka med äppel

Pasta puttanesca

Vi mustade 90 kg äpplen förra fredagen också, men vi pastöriserar det så det håller, musteriet erbjuder det utan extra kostnad så, majoriteten förvaras i 10 liters kaggar men vi fyllde även några påsar av den sorten man har till vinboxar.

Vi mustar själva och det är ju på samma sätt som att göra äppeljuice typ.. så hållbarheten är ju bara nån vecka max. Var det dyrt att låta dem musta / lämna in?DennisCA skrev:
Har ni mycket äpplen i år? (här har vi väldigt små äpplen, få äpplen och det verkar vara väldigt svamangripet det som finns.. )
Det kostade 60 euro att musta den mängden äppel hos detta musteri. Vi har haft bättre år, över 150kg en gång. Och sämre år också. Fortfarande många äppel kvar i träden, dom kommer från sambons mammas trädgård.
Kvällens arbete för morgondagens kalas (barnen fyller 6 år).... plus ett 10 liters ämbar med kål, morötter, lök som ligger och drar sig i en vinäger+socker+vatten blandning. Ja det och det vanliga med tårtor, pajer och cheesecakes.

Logga in
Skapa konto

S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Alltså ungefär samma kostnad som svärfar (äppleodlare) tar för sin must i sin gårdsbutik. Jag har sagt till att de är för billiga!DennisCA skrev:
90kg äpplen bör ge 40-45l must, beroende på sort. Har lagrat pastöriserad must i jordkällaren i åtminstone 6 månader utan att den blivit dålig! Vill man lagra länge är det frysen som gäller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 649 inlägg
Jag drack nyss en pastöriserad must från 2016.
En av få som inte möglade direkt
En av få som inte möglade direkt