Det gick utmärkt. Sotarn hann knappt kliva in i rummet innan han sa ”ser bra ut, kör bara”. Jag har ju under byggets gång pratat med honom om olika problemlösningar så han hade ju koll innan hur det var byggt.

Nu är det bara att småelda lite några dagar och se om småbubblandet som är försvinner innan man kan gasa på fullt. Fast jag tror att den inte gillade när man gjorde en liten brasa och lät det brinna ut för att sedan lägga in 4 vedträd och låta det brinna ut osv osv. Tror det funkar bättre när man smaskar in en hög med klabbar och låter den sköta sitt.

Så nu är det varmt i huset. Från i måndags har vi kört elpatron och den har inte riktigt hunnit med så det har varit ca 14grader inne. Det gillade inte frugan kan jag meddela ;-)

• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
T tomtend skrev:
Det gick utmärkt. Sotarn hann knappt kliva in i rummet innan han sa ”ser bra ut, kör bara”. Jag har ju under byggets gång pratat med honom om olika problemlösningar så han hade ju koll innan hur det var byggt.

Nu är det bara att småelda lite några dagar och se om småbubblandet som är försvinner innan man kan gasa på fullt. Fast jag tror att den inte gillade när man gjorde en liten brasa och lät det brinna ut för att sedan lägga in 4 vedträd och låta det brinna ut osv osv. Tror det funkar bättre när man smaskar in en hög med klabbar och låter den sköta sitt.

Så nu är det varmt i huset. Från i måndags har vi kört elpatron och den har inte riktigt hunnit med så det har varit ca 14grader inne. Det gillade inte frugan kan jag meddela ;-)
Grattis! Härligt när det hela kommer igång efter en lång tid av planering, konstruktion och problemlösning! :-)

• Gilla
tomtend
  • Laddar…
aroncbds aroncbds skrev:
Grattis! Härligt när det hela kommer igång efter en lång tid av planering, konstruktion och problemlösning! :)
Branog. Hur går det för dig då? Kommit nån vart?

• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
aroncbds aroncbds skrev:
Japp, det gick jättebra! Blev klar med installationen i sommar och allt funkar som tänkt. Finns ett antal bilder på länken nedan: [länk]
Instämmer i vad många i den tråden sagt. Vilket jobb du gjort. Snyggt.
Själv var man lat och hyrde in folk för att göra mycket av jobbet :oops:. Kul att det funkar som du vill.

• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
T tomtend skrev:
Instämmer i vad många i den tråden sagt. Vilket jobb du gjort. Snyggt.
Själv var man lat och hyrde in folk för att göra mycket av jobbet :oops:. Kul att det funkar som du vill.
Tackar! Ja, det har minst sagt varit en lärorik sommar! ;-)

Är du nöjd med Effectan och systemet?

Japp det är jag. Justeringar blir det ju alltid.

Hade problem med att rökgastempen gick upp för högt så pannan justerade ner den med spjällen med övertändning som resultat. Köpte en dragregulator så var det fixat. Lite för bra drag i skorstenen.

Har lite småbubblande kvar. Lite som nån lokalkokning eller nåt. Ska höra med Effecta om det nån dag.

Sen måste jag nog in med nån injusteringsventil på stammarna. Lite ojämn värme inne i ena lägenheten.

Men överlag väldigt nöjd. Mitt mål var ju att få en anläggning där jag kan elda när jag har tid, inte elda när jag måste. Tror inte jag kommer märka att det förbrukas mindre ved men man kan ju alltid hoppas :D

T tomtend skrev:
Hade problem med att rökgastempen gick upp för högt så pannan justerade ner den med spjällen med övertändning som resultat.
Var den för sen på att dra ner spjällen då? Annars tycker man att en nerjustering hade förhindrat övertändningen?
Hur hög RGT blev det?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Var den för sen på att dra ner spjällen då? Annars tycker man att en nerjustering hade förhindrat övertändningen?
Hur hög RGT blev det?
Den styr väl bara för att hålla lambdavärdet antar jag. Och var det då för mycket flås i skorstenen så öppnade den sekundär max och stängde primär och höll då lamda men pannan fick för hög effekt. Rökgastempen får max gå till 250 innan pannan stryper genom att stänga sekundär och öppna primär (med övertändning som effekt ). Det här är mina högst amatörmässiga slutsatser men det löste sig med regulator. Nu håller den sig under 250 hela tiden .

Det låter extremt kontraproduktivt att öppna pirmärluften om effekten är för hög. Gör den verkligen så?

T tomtend skrev:
innan pannan stryper genom att stänga sekundär och öppna primär (med övertändning som effekt )
Tvärtom låter rimligare.

Som det står i inlägg #29 så var styrningen inte optimal när Effecta Lambda lanserades. Jag förutsätter att dom vid det här laget har en bättre styrning.

Jag kan tänka mig att reglermetoden som fanns från början rejält ökar chansen för övertändning.

Exempel: restsyret blir för högt, styrningen vill då stänga sekundärspjäll, då öppnas primär lika mycket. Alltså mindre lyckat.

Kan den bara reglera fördelningen? Är det inte separat reglering på spjällen?

Förhoppningsvis har dom ändrat detta på dagens version.

D Daniel 109 skrev:
Det låter extremt kontraproduktivt att öppna pirmärluften om effekten är för hög. Gör den verkligen så?
Kontraproduktivt eller inte har inte jag kunskaper nog att svara på. Enda jag vet är att den fick ner rökgastempen fort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.