Ingen som har några idéer? :-)
 
Excellent tycker jag definitivt ser ut som en vidareutveckling av Innova. Med den är riktigt bra som den är, så om man förbättrar den så blir det inte en dålig panna.
 
aroncbds aroncbds skrev:
1. Behöver man ingen backventil mellan solkretsens VVX och laddningsledningen från pannan (så att vattnet från VVX-en inte går tillbaka mot pannan om laddomaten är avstängd (som sker vid ren soldrift då enbart acktank 1 laddas)?
Jag har en manuell ventil mellan panna och tank för att undvika att solfångarkretsen värmer upp pannan. Utan ventilen värmdes pannan till 40°C. Ventilen används endast när jag har eldningsuppehåll på pannan.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Okej. Vad säger ni om att koppla såhär då (jag tänkte återanvända nedre VV-slingan för solladdning)?

Två faktorer:
1. Eftersom solladdningen inte sker via VVX, försvinner "poängen" med seriekoppling av tankarna.
2. Vad tror ni om att ändra returen mellan acktankarna, så att den går mot pannan direkt från tank 1, sedan 2 och sedan 3 (i stället för tvärtom, som det är på bilden)? (läste någonstans att man måste alltid koppla den bortersta tanken mot pannan först, men vet ej om det stämmer)

Schematisk bild av uppställning för värmesystem med vedpanna, ackumulatortankar och solvärmekomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nygrå panna på pall i ett renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor behållare inslagen i plastfolie på en pall, levererad utomhus med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inplastad stor cistern på pall framför röd stuga och vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar trilla in lite prylar hemma hos mig nu
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Har du börjat koppla än? Vill se fler bilder :)
 
Går trögt men så här långt har jag kommit. Inte jag som kopplar. Vart röris istället.
 
  • Installation av en vedpanna i ett rum, ej färdigkopplad, med väntande röranslutningar och öppen vägggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora svarta vattentankar med kopparledningar och en stege i källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsfas av VVS med värmecentral och rörkopplingar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Kul att det går framåt!
Röris verkar ha snålat in på kulventiler.
Är det en synvilla eller är det 28-rör i laddkretsen?
 
Ja riktigt kul. Vill ha igång skiten bara för det blir ju inte varmare. Har gamla pannan kvar än så vi eldar i den men den måste bort innan sotaren kommer och besiktigar så det blir elpatron nån dag däremellan. Näe han har inte snålat på stängare, han har satt dom precis där jag vill ha dom. Behöver inte ha på övre röret om jag stänger på de andra. Sen sitter det en på röret till luftaren (så jag kan byta den) och en på röret till expansion (så jag kan fippla med kärlen utan att tömma systemet). Alla rör går sedan in i pannrummet och där ska shuntar och cirkpumpar sitta. Det är 35 rör i laddkretsen.
 
  • Gilla
aroncbds och 1 till
  • Laddar…
Kopparledningar installerade bredvid en grå elcentral i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade kopparrör på vägg bredvid uppvikbar arbetsbänk i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerade kopparrör och ventiler för VVS i ett tekniskt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag vart det lite till
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Display som visar värmesystem klart för besiktning med 0°C utomhus och 29°C inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad panna med kopparledningar redo för sotarbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerad värmepanna med kopparledningar och mätinstrument förberedd för sotarbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av kopparledningar och värmesystem komponenter på en vägg, redo för besiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med OSB-skivor i ett teknikrum med installerad elcentral, kablar och en öppen genomföring, redo för sotarbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkopplat och klart för besiktning av sotaren imorrn. Lite givare kvar att dra men funkar så pass att det ska gå att få värme iaf. Blir det ok imorrn så blir det premiär eldning direkt.
 
Fint! Var har du expansionskärlen?
Ska du inte koppla kylslingan innan sotaren kommer?
 
Expansionskärlen står i rummet bredvid. Vart 2st nya. Tänkte återanvända dom jag hade och komplettera med ett nytt men ett av dom gamla var trasigt så det vart 2 nya istället. Kylslingan tyckte röris vi skulle strunta i så jag får väl se vad han säger då.
 
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.