Excellent tycker jag definitivt ser ut som en vidareutveckling av Innova. Med den är riktigt bra som den är, så om man förbättrar den så blir det inte en dålig panna.
Okej.D Daniel 109 skrev:
Men jag tänkte på min tänkta lösning i inlägg #30 (https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-om-pannrum.229751/page-2#post-2941217)
Jag har en manuell ventil mellan panna och tank för att undvika att solfångarkretsen värmer upp pannan. Utan ventilen värmdes pannan till 40°C. Ventilen används endast när jag har eldningsuppehåll på pannan.aroncbds skrev:
Okej. Vad säger ni om att koppla såhär då (jag tänkte återanvända nedre VV-slingan för solladdning)?
Två faktorer:
1. Eftersom solladdningen inte sker via VVX, försvinner "poängen" med seriekoppling av tankarna.
2. Vad tror ni om att ändra returen mellan acktankarna, så att den går mot pannan direkt från tank 1, sedan 2 och sedan 3 (i stället för tvärtom, som det är på bilden)? (läste någonstans att man måste alltid koppla den bortersta tanken mot pannan först, men vet ej om det stämmer)
Två faktorer:
1. Eftersom solladdningen inte sker via VVX, försvinner "poängen" med seriekoppling av tankarna.
2. Vad tror ni om att ändra returen mellan acktankarna, så att den går mot pannan direkt från tank 1, sedan 2 och sedan 3 (i stället för tvärtom, som det är på bilden)? (läste någonstans att man måste alltid koppla den bortersta tanken mot pannan först, men vet ej om det stämmer)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du börjat koppla än? Vill se fler bilder 
Går trögt men så här långt har jag kommit. Inte jag som kopplar. Vart röris istället.
Kul att det går framåt!
Röris verkar ha snålat in på kulventiler.
Är det en synvilla eller är det 28-rör i laddkretsen?
Röris verkar ha snålat in på kulventiler.
Är det en synvilla eller är det 28-rör i laddkretsen?
Ja riktigt kul. Vill ha igång skiten bara för det blir ju inte varmare. Har gamla pannan kvar än så vi eldar i den men den måste bort innan sotaren kommer och besiktigar så det blir elpatron nån dag däremellan. Näe han har inte snålat på stängare, han har satt dom precis där jag vill ha dom. Behöver inte ha på övre röret om jag stänger på de andra. Sen sitter det en på röret till luftaren (så jag kan byta den) och en på röret till expansion (så jag kan fippla med kärlen utan att tömma systemet). Alla rör går sedan in i pannrummet och där ska shuntar och cirkpumpar sitta. Det är 35 rör i laddkretsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkopplat och klart för besiktning av sotaren imorrn. Lite givare kvar att dra men funkar så pass att det ska gå att få värme iaf. Blir det ok imorrn så blir det premiär eldning direkt.
Fint! Var har du expansionskärlen?
Ska du inte koppla kylslingan innan sotaren kommer?
Ska du inte koppla kylslingan innan sotaren kommer?
Expansionskärlen står i rummet bredvid. Vart 2st nya. Tänkte återanvända dom jag hade och komplettera med ett nytt men ett av dom gamla var trasigt så det vart 2 nya istället. Kylslingan tyckte röris vi skulle strunta i så jag får väl se vad han säger då.
Hur gick det?





