33 166 läst ·
295 svar
33k läst
295 svar
Göra elarbeten själv, lag?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Det kan ju inte kommit som nån överraskning då det framgick tydligt i mina inlägg.mycke_nu skrev:
Jag fattade inte hur du kunde få ihop det till sånna konstigheter funderade ifall du blandat ihop mina inlägg med nån annans.
Lugn har jag varit hela tiden. Uppgiven var nog mer rätt ord.
Detta är en väldigt bra beskrivning över hur jag menar att det ser ut i verkligheten vad det gäller el-arbeten på många byggen och bland många el-firmor.mycke_nu skrev:Den rätta analogin med körkort är:
1. Jag övningskör med mitt barn som lär sig köra "jättebra" men inte tar körkort själv.
2. Detta körkortslösa barn lär sedan barn #2 att köra bil.
3. Barn #2 ger sig ut i trafiken på egen hand.
Helt OK eftersom jag har körkort, eller hur?
Utveckla gärna hur en person utan egen behörighet kan utöva överinseende över en yrkesman, och var detta tillåts i föreskrifterna.
Det tillåt INTE av föreskrifterna men det är bara så det fungerar.
Om en översyn av behörig ens görs så är den "okulär" och egentligen inte värd mycket. Har man tur så drar den behörige i någon toppklämma och påtar på några skruvar i centralen men mer besiktning än så är nog inte speciellt vanlig enligt vad jag sett...
Vad det gäller "yrkesmannen" så är det förhoppningsvis någon som fått en elektriker utbildning men det är inte alls säkert.
Huset vi nu köpt är ju en katastrof vad det gäller el, massor med fel, direkt farliga och olämpliga kopplingar (se andra trådar) och det har gjorts av en behörig elektriker som själv "kontrollerat"...
Jag tror det enda sättet att verkligen få till en "säker" el-bransch är att få ett oberoende kontrollorgan som granskar samtliga installationer. Näst bästa vore ju att utförande och besiktning inte får göras av samma person eller samma firma.
Detta kommer tyvärr aldrig att hända eftersom det inte vore praktiskt möjligt, eller snarare fördyra hela processen så alla fick köra på 24V system istället...
Ja olika varianter av den åsikten har jag ju sett då och då.jonas_loof skrev:Det förstår jag oxå, för min del för alla dra plaströr och fiska kabel själva, för det är sjuukt tråkigt..
Fast jag har ju ändå svårt att komma till en anläggning och ta över ansvaret när väggarna är spikade och jag inte kan kontrollera hur det ser ut i rör etc.
Var på ett ställe där man skarvat FK (50cm bitar) i röret med sockerbitar. Intressant när man börjar fiska och får ut 20 snuttar FK i olika färger ur ett rör. Sådana "installationer" gör att man känner sig lite ovillig till att ta över ansvar för anläggningar.
Men ärligt talat, vågar du någonsin göra annat än komplett nyinstallation då?
Och framgår det egentligen i lagtext eller föreskrifter att du tar ansvar för andras handlingar och/eller resultat?
Och om det gör det, hur långt sträcker sig ansvaret? Tidsmässigt och "geografiskt".
Jag har försökt att hänga med i tråden men den blir bara mer och mer invecklad 
hur kan man ens bevisa att installationen är utförd av en behörig elektriker?
bara genom kvitton eller och allt annat är elfusk?
Vi själva har dragit nästan alla rör här hemma som är omdragna i betongväggar efter att en elektriker har varit och ritat på väggarna exakt var dem ska gå innan vi har putsat igen har han kommit en gång till för att inga misstag ska hända och sedan har han kommit för att koppla in allt.
men Vi har inte kvitto på något alls.
Vi själva har dragit nästan alla rör här hemma som är omdragna i betongväggar efter att en elektriker har varit och ritat på väggarna exakt var dem ska gå innan vi har putsat igen har han kommit en gång till för att inga misstag ska hända och sedan har han kommit för att koppla in allt.
För det första så har han ju då gett er uppdraget att dra rören. Ni är då "yrkesmän" för installationen vilket innebär att elektrikern måste vara behörig själv (inte firman) samt att han har ansett er ha tillräcklig kunskap för att dra rören.AnneFi skrev:Jag har försökt att hänga med i tråden men den blir bara mer och mer invecklad
Det ni troligen endast kommer att få är en faktura, inga andra papper... Man bör ju då kontrollera så elektrikern ni har haft där faktiskt har rätt behörighet för kontrollen.
Men, som sagt, enligt mina erfarenheter får ni inget alls trots att ni då även borde göra upp nya el-ritningar om ni dra om elen...
Ähhh, sov gott och lugnt på nätterna. Det är väl ofta just sådär det sker runtom i landet. Inget att hetsa upp sig över.AnneFi skrev:Jag har försökt att hänga med i tråden men den blir bara mer och mer invecklad
Han var ju rätt seriös ändå med att göra en liten snabbkoll mitt i jobbet, det var bra.
Glöm det hela, framförallt den delen att ni själva dragit rören då det antagligen var ett lagbrott (gjort av er, inte elektrikern). Dvs inget att gå omkring och skryta med.
Anders07, Nya elritningar? för att komplettera något som inte någonsin har funnits då eller?
Vi har inga fakturor eftersom vår elektriker är en vän som har egen firma. Vår betalning är en grill som sambon har murat.
MIkael_L är det även ett lagbrott om det aldrig hade dragits ledningar i rören? Vi har ju bara dragit igenom en ledtråd åt elektrikern.
Vi har inga fakturor eftersom vår elektriker är en vän som har egen firma. Vår betalning är en grill som sambon har murat.
MIkael_L är det även ett lagbrott om det aldrig hade dragits ledningar i rören? Vi har ju bara dragit igenom en ledtråd åt elektrikern.
Som MIkael_L sa, sov lugnt, det är så här alla (ja, nästan alla) gör.
Du frågade hur du kan bevisa att installationen är utförd korrekt och vilka papper du behöver. Då är det nya elritningar, godkända av behörig för att göra upp nya ritningar.
Då jobbar ju er elektriker i princip svart trots att ni utbyter tjänster. Han har ett yrke där det krävs en kontroll som är statligt "förankrad" och då är det en väldigt tunn linje om man kan göra el-arbeten som "en tjänst".
Ni kommer nog inte att få en "godkänd" installation men det är det ingen som kommer att bry sig om i framtiden... ja, om inte huset brinner ner eller det sker en el olycka, då kommer det att granskas. Dock är det så att bara om det förekommer felaktigheter så kommer någon att ställas till svars. Är allt korrekt utfört spelar det ingen roll vem som gjort det (ur försäkringsbolagets syn).
El-firmor har en ansvarsförsäkring som träder in om de skulle vara ansvariga.
Du frågade hur du kan bevisa att installationen är utförd korrekt och vilka papper du behöver. Då är det nya elritningar, godkända av behörig för att göra upp nya ritningar.
Då jobbar ju er elektriker i princip svart trots att ni utbyter tjänster. Han har ett yrke där det krävs en kontroll som är statligt "förankrad" och då är det en väldigt tunn linje om man kan göra el-arbeten som "en tjänst".
Ni kommer nog inte att få en "godkänd" installation men det är det ingen som kommer att bry sig om i framtiden... ja, om inte huset brinner ner eller det sker en el olycka, då kommer det att granskas. Dock är det så att bara om det förekommer felaktigheter så kommer någon att ställas till svars. Är allt korrekt utfört spelar det ingen roll vem som gjort det (ur försäkringsbolagets syn).
El-firmor har en ansvarsförsäkring som träder in om de skulle vara ansvariga.
Ja enligt en strikt tolkning av lagen så är det nog så.AnneFi skrev:
Men ingen* har än vare sig åtalats eller fällts för brott mot någon av lagarna i elområdet, ellagen, elinstallatörsförordningen osv. Även om det är värre saker än att dra lite rör som görs.
*Ingen vad jag vet, ej heller verkar någon annan på forumet veta något fall, då vi rätt ofta efterlyst sådana.
Även elsäkerhetsverket påstår i en skrift ställd till näringsdepartementet att dessa lagar ej prövats rättsligt.
Beklagar att du blev uppriven. Be mej förklara nästa gång innan du tar åt dej personligen.w1shmast3r skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Att ha behörighetsansvar där yrkesman jobbar under överinseende innebär INTE att den behörighetsansvarige fysiskt måste skruva, koppla eller okulärbesiktiga det som yrkesman utfört.
Detta är en grundläggande missuppfattning att det måste vara så.
Den vars överinseende yrkesman jobbar under skall se till att yrkesmannen har rätt kunskap utbildning och färdigheter för att installationen skall bli säker.
Sen skall installationen kontrolleras i betryggande omfattning innan ibruktagande.
Dessa arbetsuppgifter som ingår i denna kontroll kan den behörighetsansvarige delegera till yrkesmannen.
Om yrkesmannen sedan ger blanka fan i det är något han själv får stå till svars för.
Detta är en grundläggande missuppfattning att det måste vara så.
Den vars överinseende yrkesman jobbar under skall se till att yrkesmannen har rätt kunskap utbildning och färdigheter för att installationen skall bli säker.
Sen skall installationen kontrolleras i betryggande omfattning innan ibruktagande.
Dessa arbetsuppgifter som ingår i denna kontroll kan den behörighetsansvarige delegera till yrkesmannen.
Om yrkesmannen sedan ger blanka fan i det är något han själv får stå till svars för.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg