33 166 läst ·
295 svar
33k läst
295 svar
Göra elarbeten själv, lag?
När jag läser detta PM så får jag intrycket att elsäkerhetsverket vill "sätta ner foten" lite och inte helt låta reglerna inom verkets ansvarsområde flyta iväg genom intresseorganisationers arbete.
http://www.elsakerhetsverket.se/Pag...m elinstallatörsförordningens 6 §(107223).pdf
För så är det ju, att även om det finns lagstiftning och elsäkerhetsverkets föreskrifter så "vet alla elektriker" en massa om reglerna som inte alls kan hittas i lagstiftning och föreskrifter.
Utan det är i det mesta en massa hittepå-regler som har kokats ihop av facket, eio, ecy, materialtillverkare osv osv.
Det är milt sagt en soppa, alla reglerna inom elområdet. Jag vet inte riktigt vad man ska skylla på.
Jag gissar att ett svagt och vagt elsäkerhetsverk som tillsammans med lagstiftaren kommit fram till ett ganska svagt och luddigt regelverk har öppnat vägen för att alla som har riktig kontakt med verkligheten har känt sig tvungna att skapa (tolka!) ett eget regelverk att förhålla sig till.
http://www.elsakerhetsverket.se/Pag...m elinstallatörsförordningens 6 §(107223).pdf
För så är det ju, att även om det finns lagstiftning och elsäkerhetsverkets föreskrifter så "vet alla elektriker" en massa om reglerna som inte alls kan hittas i lagstiftning och föreskrifter.
Utan det är i det mesta en massa hittepå-regler som har kokats ihop av facket, eio, ecy, materialtillverkare osv osv.
Det är milt sagt en soppa, alla reglerna inom elområdet. Jag vet inte riktigt vad man ska skylla på.
Jag gissar att ett svagt och vagt elsäkerhetsverk som tillsammans med lagstiftaren kommit fram till ett ganska svagt och luddigt regelverk har öppnat vägen för att alla som har riktig kontakt med verkligheten har känt sig tvungna att skapa (tolka!) ett eget regelverk att förhålla sig till.
Jag tror väl någonstans det har handlat om att kunna låta jobbet flyta på... Man ska inte underskatta fackets kraft i att påverka reglerna... Under-entreprenörer, bemanningsföretag, etc. sätter ju käppar i hjulen om man strikt ska följa reglerna.Mikael_L skrev:Det är milt sagt en soppa, alla reglerna inom elområdet. Jag vet inte riktigt vad man ska skylla på.
Det kan väl också vara det som kan vara problemet att försöka få ut papper på utförd installation.
Som exempel kan jag ta när jag skulle ha ut el till poolen, pump, värmepump och belysning. Det blev en ny matning tre-fas 16A och egen JFB. Med tanke på att det var pool och utomhus med nedgrävd kabel ville jag ha papper på det, något jag aldrig fick trots tjat. El-firman tyckte det räckte med fakturan där det var spec'at. Ville jag ha en gransking så måste jag också beställa nya el-ritningar och en uppmätning vilket skulle kosta dubbelt så mycket som installationen i sig.
Till historien hör ju då att yrkesmannen var "frilans" och inte anställd på den firma jag anlitat så då kan ju inte firman enligt reglerna egentligen låta honom göra arbetet eftersom ansvarig och yrkesman måste vara anställda i samma firma...
Detta är bara ett exempel förstås, gå in på ett Skanska bygge och räkna antalet el-firmor du hittar representerade där och sen kontrollera hur många "övervakare" du ser. Slutligen kontrollera det bygget efter hur många inspektioner som gjort och framför allt om varje firma har en kontrollant samt papper på vad de gjort...
anders07:
Varför tycker du att någon annan skall kolla detta gör det själv vet ja och återkom hit till forumet.Detta är bara ett exempel förstås, gå in på ett Skanska bygge och räkna antalet el-firmor du hittar representerade där och sen kontrollera hur många "övervakare" du ser. Slutligen kontrollera det bygget efter hur många inspektioner som gjort och framför allt om varje firma har en kontrollant samt papper på vad de gjort..
anders07 skrev:Detta är bara ett exempel förstås, gå in på ett Skanska bygge och räkna antalet el-firmor du hittar representerade där och sen kontrollera hur många "övervakare" du ser. Slutligen kontrollera det bygget efter hur många inspektioner som gjort och framför allt om varje firma har en kontrollant samt papper på vad de gjort...
Nu kan jag inte svara för ett Skanska bygge, men på alla andra byggen jag vart involverad ut har elfirman en egen kontroll innan slutbesiktningen, för att man inte ska missa något och behöva betala viten. Sedan kommer ju oftast en extern besiktningsman och gör en opartisk kontroll. Så det är ju oftast två kontroller ialla fall..
Känsligt ämne detta.
Som behörig elinstallatör med 23 killar anställda så är jag partisk.
Men, efter att ha sett vad som kan hända med el, så tycker jag ändå inte att man ska pilla med det själv, oavsett vad lagarna säger.
Om man gör fel så kan huset brinna upp, man kan orsaka en olycka, någon kan dö.
Även om man tycker att man är händig så är det ganska mycket att tänka på.
Jag har varit hemma hos lyckliga uppfinnar-jockar med strömförande duschgolv, vattenledningar och diskbänkar.
Nu är det extremfall. Men om man gör fel, en tankevurpa så kan någon dö.
Man brukar undvika vattnet, eftersom det kan bli vattenskador, då blir det dyrt att göra om exempelvis badrummet.
Men att koppla el ses inte lika allvarligt av många. Trots att man kanske (i extremfallet) dödar en familje medlem.
Inte ens jag, med egen behörighet gör alla typer av eljobb.
Det finns för mycket att hålla reda på. De jag har anställda har fått specialliera sig på olika områden.
På ett bygge kanske vi använder 3 olika killar för att alltid ha rätt kompetens.
Även vi som jobbar med det 8 timmar om dagen har svårt att hålla reda på allt som kommer, både när det gäller produkter och regler.
Visst, byta ett eluttag är en sak, men att fixa en central etc är något annat.
Som behörig elinstallatör med 23 killar anställda så är jag partisk.
Men, efter att ha sett vad som kan hända med el, så tycker jag ändå inte att man ska pilla med det själv, oavsett vad lagarna säger.
Om man gör fel så kan huset brinna upp, man kan orsaka en olycka, någon kan dö.
Även om man tycker att man är händig så är det ganska mycket att tänka på.
Jag har varit hemma hos lyckliga uppfinnar-jockar med strömförande duschgolv, vattenledningar och diskbänkar.
Nu är det extremfall. Men om man gör fel, en tankevurpa så kan någon dö.
Man brukar undvika vattnet, eftersom det kan bli vattenskador, då blir det dyrt att göra om exempelvis badrummet.
Men att koppla el ses inte lika allvarligt av många. Trots att man kanske (i extremfallet) dödar en familje medlem.
Inte ens jag, med egen behörighet gör alla typer av eljobb.
Det finns för mycket att hålla reda på. De jag har anställda har fått specialliera sig på olika områden.
På ett bygge kanske vi använder 3 olika killar för att alltid ha rätt kompetens.
Även vi som jobbar med det 8 timmar om dagen har svårt att hålla reda på allt som kommer, både när det gäller produkter och regler.
Visst, byta ett eluttag är en sak, men att fixa en central etc är något annat.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Hm, jag är inte alls lika rädd för vatten som för el. Vattenledningar provtrycker man.
Däremot har jag inte samma förtroende ens för den elektriker som kommer in genom dörren. Det är ju inte så att elektriker direkt är befriade från den mänskliga faktorn. Har sett hårresande fel som orsakats av behörig installatör. Så helt lugn känner jag mig inte bara för att det finns ett papper bakom.
Däremot har jag inte samma förtroende ens för den elektriker som kommer in genom dörren. Det är ju inte så att elektriker direkt är befriade från den mänskliga faktorn. Har sett hårresande fel som orsakats av behörig installatör. Så helt lugn känner jag mig inte bara för att det finns ett papper bakom.
OK.jonas_loof skrev:
Ja jag tycker inte det känns så känsligt, men däremot verkar det bli rätt heta känslor ibland.
(ehhh, kanske betyder samma sak ..)
Och det nyttar ju inte till något, inga lagar förändras eller så, bara för att vi blir lite hetsiga här ...
Det finns nog också rätt många som inte går att sätta in någon av de där två grupperna. De som t.ex. tycker att man borde kunna få dra plaströren själv eller göra en del saker själv på sin egen fastighet och kunna få det inspekterat och godkänt sen etc. etc.jonas_loof skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Jag går steget längre och säger att de grupperna är tomma. Eller rättare, de mycket få, som hör till någon av dem behöver få huvudet påskruvat.Mikael_L skrev:
Nu finns det dock mycket utrymme mellan dem, och mellan det som är tillåtet idag, det som är tillåtet utomlands osv. osv. Jag skulle säga att de flesta "hemmapularna" här iaf tycker att de regler som finns idag skall vara internt konsistenta. Dvs att magin som tycks uppstå bara man jobbar i samma företag som en behörig är av suspekt natur. Om man kan inspektera anläggningar i efterhand (eller besiktiga bilar) när de gjorts i företag så borde det kunna göras med privatpersoner inblandade osv. osv.
Men vi har ju pratat om det här nörton gånger redan, jag betvivlar något nytt kommer fram den här gången.
Det förstår jag oxå, för min del för alla dra plaströr och fiska kabel själva, för det är sjuukt tråkigt..Mikael_L skrev:
Fast jag har ju ändå svårt att komma till en anläggning och ta över ansvaret när väggarna är spikade och jag inte kan kontrollera hur det ser ut i rör etc.
Var på ett ställe där man skarvat FK (50cm bitar) i röret med sockerbitar. Intressant när man börjar fiska och får ut 20 snuttar FK i olika färger ur ett rör. Sådana "installationer" gör att man känner sig lite ovillig till att ta över ansvar för anläggningar.
mycke_nu, är det verkligen så svårt att förstå att den som har behörighet inte har tid att åka runnt och kontrollera alla jobb själv? Den behörige måste lita på att dom som arbetar gör sitt jobb och att dom som blir deligerade till att göra kontrollerna både kan och uppfyller sina åtaganden. Hur skulle det annars fungera på lite större företag med kanske flera hundra anställda? Däremot kan inte behörigheten delegeras ut men det är ju en helt annan fråga. Som behörig delegerar du inte ansvaret till vem som helst utan bara till den/dom som man VET är vuxen uppgiften, det gör man av ren självbevarelsedrift för fungerar det inte faller ansvaret på den behörige som då inte har uppfyllt sina uppgifter.
Att det sedan finns "rötägg" som skiter i allt det får vi tyvärr leva med, och dom finns i alla brancher och är inget specifikt för elbranchen.
Hur det blir i framtiden kan vi ännu bara gissa och det är i mitt tycke ganska ointressant.
Att det sedan finns "rötägg" som skiter i allt det får vi tyvärr leva med, och dom finns i alla brancher och är inget specifikt för elbranchen.
Hur det blir i framtiden kan vi ännu bara gissa och det är i mitt tycke ganska ointressant.