AnneFi skrev:
Aha så då är det som att vi har gjort det själv.
Då kan inte ens en elektriker själv göra saker hemma egentligen utan borde för att allt ska gå enligt lagen anlita en firma?
Ja, om han inte själv har en firma med tillräcklig behörighet. Det finns ingen regel mot att granska sina egna kopplingar.
Dock är det ju så att om allt ska gå rätt till så ska han ta in jobbet via firman och för att göra det så behöver han ju bokföra något, alltså i princip fakturera sig själv om man ska hårddra det...

Jag har nu ställt följande fråga till Elsäkerhetsverket;

Hej
Får den ansvarige behörige elektrikern på ett företag delegera överinseendet (så som det förstås i föreskrifterna) av de i företaget verksamma yrkesmännen till en obehörig person?

Tack på förhand,
..

Vi får se vad dom svarar. :)

Varför skulle man vilja ha en person emellan den behörige och yrkesmannen?
Det är ju att göra det onödigt krångligt för sig när man kan och skall delegera arbetsuppgifterna direkt till yrkesmannen.

Eller är denne person i mitten tänkt att vara budbärare från den med behörighetsansvar?

Redigerat:
Det förekommer tydligen i verkligheten enligt inlägg #24 och framåt.

mycke_nu skrev:
Det förekommer tydligen i verkligheten enligt inlägg #24 och framåt.
Nu vet jag inte specifikt vilket inlägg du åsyftar.
Men i hela tråden har saker ryckts ur sitt samnanhang. Man måste se det i en helhet.

För att kunna delegera kontrollen till en yrkesman så måste det finnas ett anställningsförhållande. De måste vara anställda i samma företag.
Då kan man inte delegera till annan firma, person, you name it utanför det företaget.

Hävdar man att man gör så så gör man fel och den som är behörighetsansvarig kan bli av med sin behörighet ifall verket får reda på det.

Mikael_L
Inlägg #24
spik99 skrev:
"Ansvaret för att kontrollera utfört arbete kan delegeras." det kan delegeras till vem som helst som den behörige anser ha kompetensen att utföra "uppdraget", och deligeringen ska ske skriftligt. Det finns färdiga formulär, och deligeringen ska ske för ett visst objekt samt vara påskrivet av både behörig och den som ska utföra uppdraget.
Jag är inte så säker på att spik99 menar att detta gäller "kärnfrågan" under vems behörighet man arbetar.
Utan jag tror att detta gäller vem som kontrollerar anläggningen före idrifttagande, i enlighet med elinstallationsreglerna. Dvs vem som kontrollerar jordförbindelse, uppfyllt utlösningsvillkor osv osv.
Om firman har haft säg 4 gubbar på ett jobb så är det kanske en bra ordning att själva kontrollen av jobbet endast utförs av en av gubbarna. Ja kanske inte ens en av de som varit på jobbet ifråga.

Alltså.
I elinstallationsreglerna SS 436 40 00 så finns det ju en massa som ska gälla vid elinstallation, som även yrkesmän måste rätta sig under. Så förutom max belastning av ledare osv så ska en viss kontroll före anläggningens idrifttagande ske. Det står inte explicit någonstans att just denna kontroll måste utföras av behörig.
Alltså går det att tolka som att att någon obehörig får göra det.

Och det behöver inte nödvändigtvis krocka med paragrafern om arbete under överinseende av en behörig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag har nu ställt följande fråga till Elsäkerhetsverket;
Hej
Får den ansvarige behörige elektrikern på ett företag delegera överinseendet (så som det förstås i föreskrifterna) av de i företaget verksamma yrkesmännen till en obehörig person?

Tack på förhand,
..

Vi får se vad dom svarar. :)
Lite googling så har du nog svaret.

Elinstallationsarbete får utföras endast av den som fått behörighet av Elsäkerhetsverket eller
av en yrkesman under överinseende av en behörig installatör under förutsättning att de
är anställda i samma företag, 6 §. Elinstallatören ska se till att yrkesmannen har tillräckliga
kunskaper och färdigheter och ansvarar för att det arbete som yrkesmannen har utfört är
kontrollerat innan anläggningen tas i bruk, 7 §. Det finns inte några formella krav på den
som ska arbeta som yrkesman.
Ansvaret för att kontrollera utfört arbete kan delegeras. Några offentligrättsliga bestämmel-
ser om när och hur sådan delegation ska gå till finns inte, utan detta har reglerats i branschorganisationernas
kollektivavtal.

Tröttnar ni aldrig på varandra!

Mikael_L
LGG-01 skrev:
Dom sitter väl på puben och dricker öl och pratar om vad dom ska spamma forumet med härnäst ... :D :cool:
:beer:

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Dom sitter väl på puben och dricker öl och pratar om vad dom ska spamma forumet med härnäst ... :D :cool:
:beer:
Öl + EL = FEL

LGG-01 skrev:
Lite googling så har du nog svaret.

Elinstallationsarbete får utföras endast av den som fått behörighet av Elsäkerhetsverket eller
av en yrkesman under överinseende av en behörig installatör under förutsättning att de
är anställda i samma företag, 6 §. Elinstallatören ska se till att yrkesmannen har tillräckliga
kunskaper och färdigheter och ansvarar för att det arbete som yrkesmannen har utfört är
kontrollerat innan anläggningen tas i bruk, 7 §. Det finns inte några formella krav på den
som ska arbeta som yrkesman.
Ansvaret för att kontrollera utfört arbete kan delegeras. Några offentligrättsliga bestämmel-
ser om när och hur sådan delegation ska gå till finns inte, utan detta har reglerats i branschorganisationernas
kollektivavtal.

För korrekthetsskull så är det bäst att påpeka att du nu här ovan citerar text från Elinstallatörsförordning (1190:806).
Jag vet det, men det kan ju finnas andra som inte vet var du fått det ifrån.
Sen är det bättre att du sätter paragrafen först och inte sist. Det kan också missuppfattas.

Jag ska villigt erkänna att jag tolkat 7§ som att det är underförstått från den som författat lagtexten att det är en person inom det företag som utfört jobbet som även utför kontrollen som näms i 7§.

Men läser man förordningen som fan läser bibeln så är det helt klart så att han kan hitta på massa skojiga och uppfinningsrika sätt att se till att kontrollen blir gjord.
Då själva kontrollen inte räknas som utförande, utan som just en kontroll, så kanske inte heller kravet om överinseende och anställningsförhållande är applicerbara.
Jag är dock mer rädd om min behörighet än att jag är villig att bli det prejudicerande rättsfallet i frågan.

Tycker man diskussionen är tråkig och tröttsam behöver man inte delta. ;)

Än så länge tycker jag nog att vi lär oss något, så vi får hoppas att tråden får leva tills dess Elsäk har svarat. :)

Edit: Inte riktat till någon speciell, är väl bäst att tillägga.

Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Än så länge tycker jag nog att vi lär oss något, så vi får hoppas att tråden får leva tills dess Elsäk har svarat. :)

Edit: Inte riktat till någon speciell, är väl bäst att tillägga.
Spännande! De brukar ju svara inom ett par veckor! :)

Instämmer. Jag har inte heller uppfattat det som att det krävs ett anställningsförhållande mellan elinstallatören och den som utför kontrollen, men det är ju lämpligt om de jobbar nära.

Det som ska kontrolleras är det arbete som utförts - ingenting annat behöver kontrolleras. Det är endast den del som arbete utförts på som ska kontrolleras och som elinstallatören är ansvarig för, inte resten av anläggningen. Närmare bestämt gäller ansvaret för det utförda arbetet, inte anläggningen, den ansvarar innehavaren för (ursäkta tjatet).

Den som ska kontrollera måste därför veta vilka kablar och dosor som elinstallatören eller yrkesmannen pillat i, speciellt om det funnits flera elinstallatörer som jobbat med olika delar.

Nån som förresten vet varför del 6 inte har presumtion av föreskrifterna?

Mikael_L
Jag tror nog att jag ganska säkert vet vilket svar du kommer få från Elsäk - Nej. :)

Vad ska dom annars svara? Något som går stick i stäv med deras egna föreskrifter och lagtexten?

Just skrivningen "...delegera överinseendet (så som det förstås i föreskrifterna)..." gör väl att det inte finns något annat svar dom kan ge.
Om det var frågan om kontroller av olika slag av arbetet ifråga smyger det ju sig in både gråzoner och slamkrypare.

Vad jag försöker bena ut är om förordningens krav överinseende uppfylls genom att det görs en installationskontroll.

Är så fallet har man de facto accepterat att överinseendet kan delegeras till en obehörig. Om installationskontrollen inte innebär att kravet på överinseende uppfylls så är frågan hur detta går till på stora företag med endast en behörig elektriker och ett stort antal yrkesmän spridda över olika arbetsplatser.

Edit: Skrivet innan jag läst Mikaels inlägg ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.