elmont skrev:
Det måste råda en anställning om man inte själv har behörighet
ok. där ser man.
hmm, kan en snubbe som inte kan nå om el och utan utbildning då bli anställd på elfirma och lagligt koppla el? :)

daugaard skrev:
ok. där ser man.
hmm, kan en snubbe som inte kan nå om el och utan utbildning då bli anställd på elfirma och lagligt koppla el? :)
troligtvis i teorin men inte i praktiken?

Ludwig skrev:
Jag skulle tänka som så att jobbet blir ju utfört på rätt sätt vilket är det primära. Det ju samma person som gör jobbet, eller hur?
Fast det kan du ju inte veta. OM du anlitar grannen Kalle som jobbar på en elfirma, för att dra om el i samband med att du bygger ut huset. Du anlitar honom på "kompisvllkor".

Du kan ju inte veta att den behörige är väldigt noga med att inte skicka ut kalle på något annat än rena nydragningar, där det finns en erfaren arbetsledare som kan hålla koll på Kalle.

När Kalle går lös på din ombyggnad så blandar han ihop färgerna, inser inte att Skyddsjord inte alltid varit gulgrön, att Det går att koppla fel på en jordfelsbrytare (sådant vågar aldrig chefen låta honom hålla på med).

Nu är det ett hypotetiskt fall. Men det finns relevans så till vida att den obehörige, har oftast koll på ungefär vad han inte vet. Så dyker det upp något oväntat när han är ute och jobbar så ringer han förhoppningsvis till chefen och frågar, när han svartjobbar på din villa så vågar han inte fråga.

Korvgubbe
Hur fungerar det om Kalle hade varit behörig?

Ponera att min far har egen behörighet och gör lite eljobb hemma hos mig. Givetvis får han inget betalt, gratisjobb är väl allt man har föräldrar till? :p

Åren går och allt fungerar fint, sen händer det något, säg en mindre brand där ingen blir skadad. Täcker försäkring det? Har min far och jag gjort något olagligt?

Ponera att min far hann gå i pension innan han gjorde gratisjobb hemma hos mig, efter en hel karriär med egen behörighet, vad gäller då?

daugaard skrev:
ok. där ser man.
Japp. Den behörige på firman skall dock utöva tillsyn, men det är nog tyvärr inte alltid det sker.

daugaard skrev:
ok. där ser man.
Det finns som sagt inget som formellt hindrar det i regelverket, men i praktiken blir det ju svårt att uppfylla kraven på tillsyn och delegation av arbete till en sån person. Då menar jag eventuell okunnighet och inte avsaknaden av rätt utbildning, det hindrar kanske mer på andra plan tex fackligt, praxis i bransch, så har man alltid gjort osv.

Korvgubbe skrev:
Hur fungerar det om Kalle hade varit behörig?

Ponera att min far har egen behörighet och gör lite eljobb hemma hos mig. Givetvis får han inget betalt, gratisjobb är väl allt man har föräldrar till? [bild]

Åren går och allt fungerar fint, sen händer det något, säg en mindre brand där ingen blir skadad. Täcker försäkring det? Har min far och jag gjort något olagligt?''

Ponera att min far hann gå i pension innan han gjorde gratisjobb hemma hos mig, efter en hel karriär med egen behörighet, vad gäller då?
Har man behörighet är det givetvis inget problem med att den skulle vara olaglig sett som brytande mot de lagar som nämns i dessa behörighetstrådar. Men är de felaktigt utförda eller man brutit mot kontroller odyl som ska till och det uppstår skada är man givetvis ansvarig och kan då få stå konsekvenserna av det. I praktiken har man ju ansvarsförsäkringar i företagen som tar hand om dessa fall.

Behörigheten gäller om den inte återkallats pga upprepade allvarliga slarv och följande varningar från Elsäkerhetsverket upp till en åldersgräns som ligger lite över den vanliga pensionsåldern. Finns även möjlighet till ansökan om förlängning ytterligare om det skulle behövas.

Korvgubbe, OM det han har utfört är felaktigt (icke fackmannamässigt utfört) kan försäkringsbolaget neka ersättning. Då får du stämma den som utfört arbetet och han får betala skadan. Det är en av orsakerna till att man ska vara försiktig med att jobba svart, skulle det gå fel och ett hus brinner ner kan det bli mycket dyrt för svartjobbaren. Den som jobbar svart har högst troligt ingen försäkrin som går in och tar "smällen".

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Här är en sammanfattning från ELsäk:

Elinstallationsarbete får utföras endast av den som fått behörighet av Elsäkerhetsverket eller av en yrkesman under överinseende av en behörig installatör under förutsättning att de
är anställda i samma företag, 6 §. Elinstallatören ska se till att yrkesmannen har tillräckliga
kunskaper och färdigheter och ansvarar för att det arbete som yrkesmannen har utfört är
kontrollerat innan anläggningen tas i bruk, 7 §. Det finns inte några formella krav på den
som ska arbeta som yrkesman.

En "yrkesman", alltså den som gör jobbet, behöver ingen som helst behörighet. Däremot måste arbetet "övervakas" av en behörig installatör och det framgår dessutom att de måste vara anställda i samma bolag.

Det här är dock något jag som "gammal" elektriker vet att det fuskas med överallt eftersom man använder underentreprenörer, hyr in elektriker från bemanningsföretag, etc. Här har man naturligtvis avtal om ansvar, etc. men lagen säger att de ska vara anställda i samma bolag vilket de inte är.
Många mindre el-firmor "lånar" personal också vid större byggen vilket ju inte heller då är "godkänt".

"Ansvaret för att kontrollera utfört arbete kan delegeras." står det sen och det kan ju tolkas som att vilken firma som helst kan granska jobbet...

Utförande och granskning är alltså två olika saker enligt lagen och det är den som "granskar" som kommer att stå som ansvarig.

Detta har vad jag vet aldrig testats i en rättegång så det finns inget prejudikat att luta sig tillbaka på... Enligt en bekant som är el-ingenjör hade de diskuterat detta och vad de kommit fram till vara att en yrkesman (=utföraren) måste ha "tillräcklig kompetens för att utföra arbetet" samt att granskningen måste ske av behörig person.
Dock väljer de att helt bortse från anställningsvillkoren...

//Anders

"Ansvaret för att kontrollera utfört arbete kan delegeras." det kan delegeras till vem som helst som den behörige anser ha kompetensen att utföra "uppdraget", och deligeringen ska ske skriftligt. Det finns färdiga formulär, och deligeringen ska ske för ett visst objekt samt vara påskrivet av både behörig och den som ska utföra uppdraget.

spik99 skrev:
det kan delegeras till vem som helst som den behörige anser ha kompetensen att utföra "uppdraget",
Och därmed kan vi lägga ner allt tjafsande om hempul.

En outbildad Yrkesman gör jobbet och en delegerad obehörig kontrollerar.

Ja, jösses.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Och därmed kan vi lägga ner allt tjafsande om hempul.

En outbildad Yrkesman gör jobbet och en delegerad obehörig kontrollerar.

Ja, jösses.
Mja, inte riktigt... arbetet kan utföras av en outbildad yrkesman, ja, dock under "övervakning" av behörig. Kontrollen kan sen delegeras. Det står följande om delegering:

Några offentligrättsliga bestämmelser om när och hur sådan delegation ska gå till finns inte, utan detta har reglerats i branschorganisationernas kollektivavtal.

Underförstått är det ju naturligtvis bara en behörig som kan kontrollera!

//Anders

Hur sjutton kan branschen delegera runt Elsäks bestämmelser???

Och övervakningen sker kanske ofta från ett skrivbord på ett kontor i de fall det är en större firma som skickar ut en installatör?

Övervakningen kanske kan tolkas som att man ser till att yrkesmanmen kan sina saker och kan jobba självständigt?

Kan man bli timanställd av sin behöriga bekant och göra jobbet tro? :-P

Knivigt detta, bäst att hålla sig hyggligt inom reglerna med sitt hempul, man är ju alltid ytterst ansvarig för sin anläggning!

Jag förstår givetvis problematiken med att personer med för låg kompetens utför elinstallationer. Många har på tok för låg respekt för el och jag ser vanligtvis om det varit en "hobbyelektriker" på materialvalen och till exempel på hur oestetiskt slutresultatet vanligtvis blir.

Frågan jag tycker är intressant är hur ett försäkringsbolag kan avgöra skillnaden mellan en behörig elektriker och en hobbyelektriker när den behöriga vanligtvis inte lämnar dokumentation bakom sig. Jag har oerhört svårt att tro att utan ett erkännande kan en domstol aldrig få någon fälld. Behöriga elektriker har dåliga dagar dem också då något går fel, även om dom är mycket färre.

Att man delegerar till en icke behörig att utföra kontrollen är väl helt naturligt för ingen med behörighet har möjlighet att kontrollera alla jobb om firman har mer än 5-10 anställda. Det åligger även den som delegerar ut att se till att den som ska utföra arbetet har dom kunskaper som krävs. Därför är fortbildning en stor del av dom flesta elektrikers "arbetsuppgifter". På den tid som jag arbetade som anställd på ett stort företag var det utbildning/fortbildning om regler och bestämmelser flera ggr per år.
Dom enda gånger den behörige kontrollerar alla jobb är när den behörige är ensam på sitt företag eller har anställda som inte har rätt kompetens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.