33 166 läst ·
295 svar
33k läst
295 svar
Göra elarbeten själv, lag?
Men om det enda felet hobby elektrikern är att det ser fult ut då är det ju egentligen inget problem så länge det är rätt kopplat. Verkar riktigt skumt att besiktiga jobben från skrivbordet. Känns som en del av reglerna är riktiga skrivbords produkter vore det inte rimligt att den som kopplar ska ha behörighet endera är kraven på den som har papper på sin behörighet för höga eller kraven på den som kopplar för låga.hamstah skrev:Jag förstår givetvis problematiken med att personer med för låg kompetens utför elinstallationer. Många har på tok för låg respekt för el och jag ser vanligtvis om det varit en "hobbyelektriker" på materialvalen och till exempel på hur oestetiskt slutresultatet vanligtvis blir.
Frågan jag tycker är intressant är hur ett försäkringsbolag kan avgöra skillnaden mellan en behörig elektriker och en hobbyelektriker när den behöriga vanligtvis inte lämnar dokumentation bakom sig. Jag har oerhört svårt att tro att utan ett erkännande kan en domstol aldrig få någon fälld. Behöriga elektriker har dåliga dagar dem också då något går fel, även om dom är mycket färre.
Som jag fattade det kan en outbildad snubbe dra min el och hans behörige chef anställd på samma firma sitta på kontoret och ta ansvar för att det är rätt utfört utan att åka till platsen för att kontrollera men jag hoppas att jag fattade fel ?
Den behörige är skyldig att tillse att den som kommer hem till dig är kvalificerad att göra det jobb som ska utföras, gör inte den behörige det bryter han mot "reglerna". Och mot dom oseriösa som bryter mot gällande "regler" har vi svårt att försvara oss oavsett om det gäller elfirmor, läkaren, taxiförare, bönder mm.
smurfen73, dessutom måste du helt missuppfattat hamstah, han skriver INTE nått om att det är utseendet som är den enda skillnaden, utan han skriver att det brukar vara lätt att se om det är en amatör eller en yrkesman som utfört arbetet. Där vill jag helt hålla med, oftast tar det bara någon sekund för att se om det är hempul.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Teoretiskt, och kanske undantagsvis i praktiken, kan det vara så som du säger smurfen. Bristande kompetens hos yrkesmannen visar sig kanske inte förrän det har hänt en olycka, vilket lyckligtvis sker sällan. Elinstallatören behöver inte aktivt övervaka yrkesmannens arbete.
Om det då visar sig att elinstallatören har givit yrkesmannen uppgifter han inte klarar av så är det elinstallatören som blir ställd till svars. Detsamma gäller kontrollen.
Om däremot yrkesmannen har haft tillräckliga kunskaper men ändå gjort fel så är det han som ställs till svars.
Om det då visar sig att elinstallatören har givit yrkesmannen uppgifter han inte klarar av så är det elinstallatören som blir ställd till svars. Detsamma gäller kontrollen.
Om däremot yrkesmannen har haft tillräckliga kunskaper men ändå gjort fel så är det han som ställs till svars.
Ja jag måsta ha missuppfattat han skrev inte att det är enda skillnaden men inte att det inte var det heller så fel av mig.elmont skrev:smurfen73, dessutom måste du helt missuppfattat hamstah, han skriver INTE nått om att det är utseendet som är den enda skillnaden, utan han skriver att det brukar vara lätt att se om det är en amatör eller en yrkesman som utfört arbetet. Där vill jag helt hålla med, oftast tar det bara någon sekund för att se om det är hempul.
Ja menar och hoppas inte att det är så men att det skulle kunna vara så bland oseriösa firmor och att det om inte lagligt så i alla fall i en grå zon.Bo.Siltberg skrev:Teoretiskt, och kanske undantagsvis i praktiken, kan det vara så som du säger smurfen. Bristande kompetens hos yrkesmannen visar sig kanske inte förrän det har hänt en olycka, vilket lyckligtvis sker sällan. Elinstallatören behöver inte aktivt övervaka yrkesmannens arbete.
Nej det funkar inte ens i teorin men mitt exempel skrev du att det funkar i teorin och kanske undantagsvis i praktiken det gör det inte att köra utan körtkort inte i Sverige i alla fall. Men jag håller med om att det är viktigt att veta vad man gör el är farligt om det är felkopplat därför lejer jag en elfirma. Men tror fortfarande att det bästa vore att elektrikern hade rätt behörighet att utföra arbetet utanatt nån skulle behöva sitta på kontor och ha nån typ av kontroll men jag är inte insatt i hur det funkar men vet att kontroller på plats av den som har behörighet är nog rätt ovanliga.
Eftersom arbetet är mycket varierat och olika kunskaper krävs på olika arbetsplatser så är det svårt att för en person ha full insikt i alla olika arbetens olika krav. Det är mycket stora skillnader på allt från en friggebod till stora kontorskomplex, butiker, industrier, kärnkraftverk mm mm. Ingen enskild person mäktar ha koll på allt därför är det ett bra system med att delegera ansvar för då kan den som har "spetskometens" ansvara för just sitt område. Dock ska den behörige i siste hand ha ansvaret. Jag är helt säker på att "vanligt folk" inte har en aning om hur pass omfattande det är, för hur svårt kan det vara? två hål i väggen och det fungerar.
Jag tror minsann vi har kommit från ämnet en smula, det var dock intressant att läsa om hur systemet är uppbyggt och vilka straff som gäller om man åker dit. Vi ska inte låta denna tråd sluta i ett "flame war" om behörighet, eller hur?
Syftet var min egen vilja att för mig själv ta reda på vad som gäller, förutom de uppenbara oaktsamhetsbrotten i brottsbalken som jag har koll på.sajjen skrev:
(kom precis hem och har inte hunnit läsa igenom tråden ännu)
Edit: inte i syfte att avgöra om jag ska göra något jag inte kan/vet hur man gör.
Vissa, mycket enkla, saker kan jag och gör jag dock själv. Skulle säkert klara vissa andra saker också 99 gånger av 100 men chansar aldrig med mitt/andras liv utan anlitar elektriker...
Redigerat:
Eläskerhetsverket verkar inte finna det naturligt.elmont skrev:Att man delegerar till en icke behörig att utföra kontrollen är väl helt naturligt för ingen med behörighet har möjlighet att kontrollera alla jobb om firman har mer än 5-10 anställda. Det åligger även den som delegerar ut att se till att den som ska utföra arbetet har dom kunskaper som krävs. Därför är fortbildning en stor del av dom flesta elektrikers "arbetsuppgifter". På den tid som jag arbetade som anställd på ett stort företag var det utbildning/fortbildning om regler och bestämmelser flera ggr per år.
Dom enda gånger den behörige kontrollerar alla jobb är när den behörige är ensam på sitt företag eller har anställda som inte har rätt kompetens.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Delegering-av-behorighetsansvar1/