A
Hahaha! Hela husets elsystem är ju som en enda härva av skarvsladdar. Om du använder en skarvsladd med samma area på ledarna som det är på ledarna i väggen så blir det ingen som helst skillnad.

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
rufsen skrev:
Det fungerar, ja, men hastigheten går ner dramatiskt säger de som provat. Aja får fundera vidare på hur jag löser det. I värsta fall får det bli adaptrar med inbyggt vägguttag även om det blir lite kaka på kaka.
Precis det där är ren bullshit. Det kommer (skulle jag tro) från att nästan alla grendosor som säljs borta i USA har lite elektronik inbyggt (surge protection etc). Denna kan mycket väl störa de högfrekventa signaler som dessa powerline nätverk använder sig av. Det mesta utav dessa saker designas borta i USA och manualen är en ren översättning, sen har detta blivit en sanning på våra svenska datorentusiastforum.I Sverige är dock grendosor och skarvsladdar normalt utan denna funktion.

Sen finns det visserligen en teoretisk möjlighet att skarvsladdens mångtrådiga kablar skulle påverka på något sätt, skin-effekt t.ex. I så fall kan man göra en egen skarvsladd av vanlig EKK t.ex.

Finns ingen skin-effekt att tala om i en RK. För att få till skin-effekt krävs s.k. Litz-tråd där varje individuell kardel är elektriskt isolerad från de andra. I den (väldigt lilla) mån en RK har sörre yta än en FK så skulle det snarare vara till RK:ns fördel.

De kopplingsdon som används i våra elistallationer (tomteluvor, ubåtar, Wago, Schuko, etc) är inte speciellt välanpassade för högfrekventa signaler, så i någon mån så dämpar varje kopplingspunkt siganlen. Men större delen av den myten stammar nog precis som du säger ifrån grendosor med transientskydd.

sajjen skrev:
Finns ingen skin-effekt att tala om i en RK. För att få till skin-effekt krävs s.k. Litz-tråd där varje individuell kardel är elektriskt isolerad från de andra. I den (väldigt lilla) mån en RK har sörre yta än en FK så skulle det snarare vara till RK:ns fördel.

De kopplingsdon som används i våra elistallationer (tomteluvor, ubåtar, Wago, Schuko, etc) är inte speciellt välanpassade för högfrekventa signaler, så i någon mån så dämpar varje kopplingspunkt siganlen. Men större delen av den myten stammar nog precis som du säger ifrån grendosor med transientskydd.
Jag tror visserligen inte att skin effect har någon direkt betydelse här, men ogillar felaktigheter. Jag trodde att man använde Litz-tråd för att få bukt med skin-effekten, inte för att få fram den (som du påstår). Detta är dock ett område där jag har dåliga kunskaper så jag kan visserligen ha fel. Det finns väl en anledning till att ethernet-kabel är utformad som en en Litz-tråd.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Gör ett nytt försök.

Skinn-effekten innebär att strömtätheten är högre närmare ytan av en ledare. Ju högre frekvens, dess ytligare "ligger" strömmen.

Om vi antar följande:
en EK 1.5mm2 har en tvärsnittsarea av 1.5mm2
en FK 1.5mm2 har sju kardeler som vardera har en tvärsnittsarea av 1.5/7 mm2

Om de sju kardelerna hålls isolerade från varandra så kan vi nog enkelt vara överens om att det finns en större yta på FKn än EKn.

När de sju kardelerna buntas ihop för att bli en ledare så nuddar kardelerna varandra rätt mycket. Ytan är nu ungefär den samma som på en EK, bara något litet större.

Samma förhållande blir det mellan en FK och en RK.

I en litztråd på 1.5mm2 hade man kanske haft 150 kardeler om 0.01mm2. Dessa isoleras individuellt med emalj innan de buntas ihop, så att den totala ytan förblir stor.

När man ska överföra en högrfrekvent signal så vill man ha så stor yta som möjligt, för att skinneffekten ska dämpa signalen så lite som möjligt. Eftersom kardelerna i en FK eller RK inte är individuellt isolerade blir ytan bara lite större och skinneffekten dämpar signalen bara lite mindre. Med en litztråd blir ytan mycket större och dämpningen mycket mindre.

Ethernetkabel är inte utformad som litztråd. Ethernetkabel för fast förläggning består av enkardeliga ledare. Kabel för anslutningskablar/patchkablar består av flerkardeliga ledare som dock inte är individuellt isolerade.

• Gilla
prototypen och 3 till
  • Laddar…
rufsen skrev:
Det fungerar, ja, men hastigheten går ner dramatiskt säger de som provat. Aja får fundera vidare på hur jag löser det. I värsta fall får det bli adaptrar med inbyggt vägguttag även om det blir lite kaka på kaka.
Du skrev "repeater"? OM det är en WIFI repeater som alltså tar emot trådlöst och sänder ut förstärkt trådlöst. Då är det helt omöjligt att en skarvsladd mer eller mindre skulle ställa till problem.

OM det är en s.k "homeplug" alltså ett modem som kör signalen på elnätet i huset, då finns det en teoretisk chans att en skarvsladd skulle kunna påverka, men bara marginellt.

Tillverkarna avråder från skarvsladd eftersom en sladd som ex. rullas ihop troligen kan ha rätt stor negativ inverkan. Det är skillnaden mellan en skarvsladd och husets normala ledningar, den fasta installationen brukar inte gå igenom en kabelrulle inne i väggen.

Redigerat:
hempularen skrev:
Du skrev "repeater"? OM det är en WIFI repeater som alltså tar emot trådlöst och sänder ut förstärkt trådlöst. Då är det helt omöjligt att en skarvsladd mer eller mindre skulle ställa till problem.

OM det är en s.k "homeplug" alltså ett modem som kör signalen på elnätet i huset, då finns det en teoretisk chans att en skarvsladd skulle kunna påverka, men bara marginellt.

Tillverkarna avråder från skarvsladd eftersom en sladd som ex. rullas ihop troligen kan ha rätt stor negativ inverkan. Det är skillnaden mellan en skarvsladd och husets normala ledningar, den fasta installationen brukar inte gå igenom en kabelrulle inne i väggen.
Det är en homeplug. Det borde ju vara värre att sätta det i ett grenuttag för då delar/stör ju många enheter på samma kabel?

För signalkablar är det impedansen i sändare, mottagare och kabel (där Skineffekten ingår) som är helt avgörande för överföringen.

Eftersom Homeplug är konstruerat för transmission på ledningar som inte har en väldefinierad impedans skulle jag inte oroa mej speciellt mycket för förlängningssladdar. (Jag använder fö Homeplugg ansluten till en grendosa med någon meter kabel i en av våra byggnader. Det fungerar utmärkt.)

mycke_nu skrev:
För signalkablar är det impedansen i sändare, mottagare och kabel (där Skineffekten ingår) som är helt avgörande för överföringen.

Eftersom Homeplug är konstruerat för transmission på ledningar som inte har en väldefinierad impedans skulle jag inte oroa mej speciellt mycket för förlängningssladdar. (Jag använder fö Homeplugg ansluten till en grendosa med någon meter kabel i en av våra byggnader. Det fungerar utmärkt.)
Låter som om det får bli lite trial and error helt enkelt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.