P.g.a. begränsat med plats i ett av mina 2-vägs-vägguttag så skulle det passa perfekt med en smal lampstickpropp där då jag inte får plats med en vanlig stickpropp som vanligtvis sitter på förlängningskablar. Tänkte därför om jag kan köpa http://www.jula.se/armatursladd-2m-402297 och sedan sätta dit en hona i andra änden och sedan på denna kabel ansluta utrustning som tillsammans drar absolut MAX 1000W. Pallar kabel och kontakt med ett sådant effektuttag?

Nej. Den kabeln är max 2,5A vilket ger max 500W ca.

Andreas_H skrev:
Nej. Den kabeln är max 2,5A vilket ger max 500W ca.
Ok vad behöver man för kabeldiameter för kring 4A då? Men en sån där lampstickpropp skulle palla effekten iaf (torde ju finnas att köpa löst)?

EDIT: kontakten pallar tydligen som brukligt 16A.

Redigerat:
Det är just lampstickproppen som är godkänd för max 2,5 A.

Kabeldiametern är OK för 4A men som sagt en sådan där platt stickkontakt (EU-plugg) är godkänd för max 2,5 A. Du behöver en stickkontakt av den typen som sitter på dammsugarsladdar, men om jag förstod rätt var det just kontakten som var problemet?

rufsen skrev:
Aha, det var bilden som gjorde att jag förväxlade en vanlig 16A-stickpropp med EU-plugg :(aha, det var så illa alltså...är de så klent byggda alltså?? En vanlig stickpropp blir lite för fet för att få plats tyvärr då det är en klump i andra uttaget som inkräktar lite på utrymmet.
Aha, det var bilden som gjorde att jag förväxlade en vanlig 16A-stickpropp med EU-plugg :( aha, det var så illa alltså...är de så klent byggda alltså?? En vanlig stickpropp blir lite för fet för att få plats tyvärr då det är en klump i andra uttaget som inkräktar lite på utrymmet.

Och sådana kontakter finns inte att köpa löst, bla. just för att ingen skall frestas att göra det du tänkte. Det finns fler begränsningar runt användningen av de där platta kontakterna.

Skillnaden mellan en platt kontakt och de vanliga. Är att den platta är tänkt att fungera i alla uttag i Europa (utom England). Och uttag i Europa må vara lika, men det skiljer lite i diameter på pinnarna, och även någon millimeter i avstånd mellan hålen. Så den platta kontakten har dels lite tunnare stift, för att passa i alla hål, dels så är pinnarna lite fjädrande så att de kan tvingas isär lite när man sätter dem i ett uttag med "fel" avstånd. Dessutom är stiften isolerade i den inre delen så att man inte skall kunna komma åt strömförande stift när kontakten är halvvägs inskjuten.

Iom fel diameter så blir det väldigt dålig kontakt i uttaget, det faktum att stiften fjädrar i sidled, gör att stiftet trycks mot ena sidan av kontakthylsan inne i uttaget. Givetvis mycket sämre än när ett korrekt stift "kramas" av hylsan.

Och därmed får man inte dra någon större ström i dessa kontakter. Stor risk för brand om man fuskar med det.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Skillnaden mellan en platt kontakt och de vanliga. Är att den platta är tänkt att fungera i alla uttag i Europa (utom England). Och uttag i Europa må vara lika, men det skiljer lite i diameter på pinnarna, och även någon millimeter i avstånd mellan hålen. Så den platta kontakten har dels lite tunnare stift, för att passa i alla hål, dels så är pinnarna lite fjädrande så att de kan tvingas isär lite när man sätter dem i ett uttag med "fel" avstånd. Dessutom är stiften isolerade i den inre delen så att man inte skall kunna komma åt strömförande stift när kontakten är halvvägs inskjuten.

Iom fel diameter så blir det väldigt dålig kontakt i uttaget, det faktum att stiften fjädrar i sidled, gör att stiftet trycks mot ena sidan av kontakthylsan inne i uttaget. Givetvis mycket sämre än när ett korrekt stift "kramas" av hylsan.

Och därmed får man inte dra någon större ström i dessa kontakter. Stor risk för brand om man fuskar med det.
Aha, ok, tack för utförlig info, får lösa det på annat sätt! :)

A
Ett alternativ är väl att sätta "klumpen", antar att det är en trafo, i en grendosa/skarvsladd. Då får ju vanliga kontakter plats i brunn nr2

Kan detta vara något som kan funka?

//Patrik

Emil_K skrev:
Ett alternativ är väl att sätta "klumpen", antar att det är en trafo, i en grendosa/skarvsladd. Då får ju vanliga kontakter plats i brunn nr2
Tyvärr är det Ethernet-repeaters via elnätet och de ska helst inte sättas på skarvsladdar.

Patrik_Hed skrev:
Kan detta vara något som kan funka?

//Patrik
Ser inte hur en sådan skulle hjälpa tyvärr.

Det där har bara tillverkaren hittat på. Självklart kommer den fungera med en skarvsladd. Lyssna nu på Patrik..

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
el_richard skrev:
Det där har bara tillverkaren hittat på. Självklart kommer den fungera med en skarvsladd. Lyssna nu på Patrik..
Det fungerar, ja, men hastigheten går ner dramatiskt säger de som provat. Aja får fundera vidare på hur jag löser det. I värsta fall får det bli adaptrar med inbyggt vägguttag även om det blir lite kaka på kaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.