Har fått en fråga hur jag gjorde för att styra min elpatron med ett servo.
Jag vet att det finns liknande lösningar, som troligtvis funkar lika bra eller bättre. Så ta det ni behöver ur koden och gör det bästa av det.
Det jag använder är:
Home assistant
ESP8266 med ESPhome installerat
Servo https://www.amazon.se/ZHITING-servoutrustning-höghastighetsmoment-servomotor-kontrollvinkel/dp/B088NB5Y27/
Lite lexan (biltema)
Superlim
Integrationer:
Tibber
ESPhome
ESPhome:
Har ställt ner hastigheten för den lät rätt starkt innan.
Homeassistant configuration.yaml
Automation:
Utöver denna automation så har jag flera automationer beroende på vilket pris det är i förhållande till de olika nivåerna som Tibber attributerna samt solvärmen.
Frontend:
Hoppas det hjälper någon här inne.
Jag vet att det finns liknande lösningar, som troligtvis funkar lika bra eller bättre. Så ta det ni behöver ur koden och gör det bästa av det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag använder är:
Home assistant
Servo https://www.amazon.se/ZHITING-servoutrustning-höghastighetsmoment-servomotor-kontrollvinkel/dp/B088NB5Y27/
Lite lexan (biltema)
Superlim
Integrationer:
Tibber
ESPhome
ESPhome:
Kod:
# Enable Home Assistant API
api:
services:
- service: control_servo
variables:
level: float
then:
- servo.write:
id: elpatron_servo
level: !lambda 'return level / 100.0;'
servo:
- id: elpatron_servo
output: pwm_output
transition_length: 10s
output:
- platform: esp8266_pwm
id: pwm_output
pin: D1
frequency: 50 Hz
Kod:
input_number:
servo_control:
name: Servo Control
initial: 0
min: -100
max: 100
step: 1
mode: slider
sensor:
- platform: template
sensors:
elpatron_servo:
value_template: >
{{ (int(states.input.temp_elpatron) | int / 4.44 + 100) }}
Automation:
Kod:
alias: Servo temp convert
trigger:
- platform: state
entity_id: input_number.temp_elpatron
action:
- service: input_number.set_value
data_template:
entity_id: input_number.servo_control
value: "{{ trigger.to_state.state | float* 4.4 -208 }}"
Utöver denna automation så har jag flera automationer beroende på vilket pris det är i förhållande till de olika nivåerna som Tibber attributerna samt solvärmen.
Frontend:
Kod:
entities:
- entity: automation.elpatron_servo_value
icon: mdi:toggle-switch
name: Styrning av elpatron
- entity: input_number.temp_elpatron
show_header_toggle: false
title: Temperatur VS
type: entities
Produkter som diskuteras: "Superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Tack för uppladdning av hur du gjort. Det var en tröskel då jag inte pysslat med tidigare ESPhome innan fick kläm på det. Lösningen är simpel och fungerar hur bra som helst. Riktigt kul att kolla på förbrukningskurvan över dygnet nu.
Valde att starta VVB den billigaste timmen på dygnet och ha den på hög temp i 3 timmar innan jag sänker den till lågtemp.
Valde att starta VVB den billigaste timmen på dygnet och ha den på hög temp i 3 timmar innan jag sänker den till lågtemp.
Jag är ute efter en likande lösning för att styra elpatronen i sommarstugan. Mjukvara har jag rätt bra koll på. Men hur löste du den mekaniska biten, dvs fästa servot på själva termostatvredet?fgo skrev:
Har fått en fråga hur jag gjorde för att styra min elpatron med ett servo.
[bild]
Det jag använder är:
Home assistant
Servo [länk]
Lite lexan (biltema)
Superlim
Integrationer:
Tibber
ESPhome
ESPhome:
Kod:# Enable Home Assistant API api: services: - service: control_servo variables: level: float then: - servo.write: id: elpatron_servo level: !lambda 'return level / 100.0;' servo: - id: elpatron_servo output: pwm_output transition_length: 10s output: - platform: esp8266_pwm id: pwm_output pin: D1 frequency: 50 Hz
Kod:input_number: servo_control: name: Servo Control initial: 0 min: -100 max: 100 step: 1 mode: slider sensor: - platform: template sensors: elpatron_servo: value_template: > {{ (int(states.input.temp_elpatron) | int / 4.44 + 100) }}
Automation:
Kod:alias: Servo temp convert trigger: - platform: state entity_id: input_number.temp_elpatron action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.servo_control value: "{{ trigger.to_state.state | float* 4.4 -208 }}"
Frontend:
[bild]
Kod:entities: - entity: automation.elpatron_servo_value icon: mdi:toggle-switch name: Styrning av elpatron - entity: input_number.temp_elpatron show_header_toggle: false title: Temperatur VS type: entities
Dubbelhäftande tejp tesa som kan bära 100kg funkar också bra, lätt att ta av också utan att lämna spår efter sig.P pdnor skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden