5 776 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Golvvärme värmer allt sämre
Ja, den sitter oftast på sugsidan, men den drar bara runt den lätta delen för pumpen som är golvvärmen. Det finns även shuntar som sitter på retursidan i en shunt.Demmpa skrev:
Egentligen all inblandning styrs där så länge man inte sätter andra ventiler som ledder om vattnet primärt. Men även om du öppnar alla ventiler fullt så måste trycket in vara tillräckligt stor från primärsidan.
Jepp nu är nog ditt kärl kanske monterat nertill VP, men på den under en hatt, lika som på bilen, tryck till på piggen, ska komma luft, vatten så är det är det kört och byte som gäller. Normalt så är det väldigt bökigt/svårt att byta ett som siter under. Men ett nytt kärl kan kopplas in var som helst på returröret frän huset. Blir ett hängde på väggen då. Övriga delar som säkerhetsventil och annat finns kvar så det behövs inte något nytt där. Det ska vara bra är att ha en riktig kulventil ( ingen ballofix då ) mellan kärl och VP. Den kan då stängas vid annat jobb på värmen, utan att det behöver tappas ut en massa vatten. Ventilen ställs i öppet läge och hantaget tas loss och hängs i ett snöre på sidan om.S Swotdthain skrev:Är 0,9 till 1,6 jojo? I instruktionen står det att trycket varierar med temperaturväxlingar men att om den ofta går ner mot 0 eller upp mot 2,5 ska man kontakta sin installatör. De stora förändringarna (0,3-2,2) var bara under ett dygn och flera veckor sedan. Säkerhetsventilen höll tätt vid 2,2 så tror att det var något annat som gjorde att detta skedde.
Vet inte hur man kollar kärlet.
Är det med.
50l ger ingen avsaknad av temperatur. Men problemet skulle då kunna vara att du inte har cirkulation på sekundärsidan. (luft, trasig pump, fel på ställdon, veck på rören). Men när värmen stoppar innan blandningspunkt och värmen inte sprider sig uppåt tyder det på att du har flöde i golvvärmen. Står vattnet still på sekundärsidan borde värmen sprida sig uppåt. För att överdriva lite. Ska du få in 50 liter behöver du pressa in det utav helsike in i blandningspunkten. Lyckas du, kommer du få varmt när det blandas ut med kallare vatten från golvet. Trycker du in det med lillfingret får du ytterst lite varmvatten in när allt kallvatten i golvet ska blandas ut. Den lilla värmen du trycker in märks inte av om GV sidan funkar. Står vattnet still på sekundärsidan får du mer eller mindre självcirkulation på det + att det svaga trycket från primärsidan också hjälper till att in lite grann. Den lilla värmen som finns sprider sig då upp i blandningspunkten och en bit till. Skulle du ha ett högre tryck och ett flöde på 50l in skulle det naturligtvis märkas väldigt tydligt om du stänger av pumpen också.S Swotdthain skrev:Min tanke med 50 respektive 10 litet per timme var bara att jag inte kunde förstå hur 50 liter skulle ge avsaknad av temperaturstegring och 10 liter skulle ge en temperaturstegring bortom shunten om golvvärmepumpen stängs av. Jag tycker att ett högt flöde borde ge en snabbare och en längre tempstegring.
Gällande resten ändrades värmekurvorna första två åren för att ge en behaglig stabil värme med varierande utetemperatur. De har sedan behållits sedan kanske 2021 men kanske någon enstaka minimal justering.
I början av nuvarande säsong avluftade jag systemet i värmepumpen då det lät en del när den bytte till varmvattenproduktion. När jag skulle fylla på med vatten igen i värmepumpen utlöstes dock säkerhetsventilen (ska släppa ut vatten vid tryck över 2,5 bar) trots att trycket bara var 0,6 enligt mätaren. Jag kunde sedan inte fylla på mer utan allt flödade direkt ut i säkerhetsventilen. Dygnet efter detta varierade trycket mellan 0,6 (någon gång nere på 0,3) och 2,2 men har sedan dess varierat mellan 0,9 och 1,6 utan att jag gjort något speciellt. Tänkte först att det kanske var ett problem med expansionskärlet som orsakade dessa problem men eftersom det fungerat fint tryckmässigt sedan dess har jag inte gjort något mer.
Jag är övertygad om att du har rätt man jag har läst detta fyra gånger och övriga inlägg också utan att förstå hur det hänger ihop. Detta är ju ett test när cirkulationspumpen i golvvärmen ska vara avstängd. Då är det väl bara trycket från värmepumpen som driver cirkulationen i golvvärmen? Högt tryck från värmepumpen borde väl då trycka in varmvatten i tillflödet till golvet och då värma upp rören mellan shunt och golvet. Vid lågt tryck från värmepumpen borde vattnet stå stilla och ingen uppvärmning ske bortom shunten. Jag kan inte förstå att det ska vara tvärt om.F Freddan-70 skrev:50l ger ingen avsaknad av temperatur. Men problemet skulle då kunna vara att du inte har cirkulation på sekundärsidan. (luft, trasig pump, fel på ställdon, veck på rören). Men när värmen stoppar innan blandningspunkt och värmen inte sprider sig uppåt tyder det på att du har flöde i golvvärmen. Står vattnet still på sekundärsidan borde värmen sprida sig uppåt. För att överdriva lite. Ska du få in 50 liter behöver du pressa in det utav helsike in i blandningspunkten. Lyckas du, kommer du få varmt när det blandas ut med kallare vatten från golvet. Trycker du in det med lillfingret får du ytterst lite varmvatten in när allt kallvatten i golvet ska blandas ut. Den lilla värmen du trycker in märks inte av om GV sidan funkar. Står vattnet still på sekundärsidan får du mer eller mindre självcirkulation på det + att det svaga trycket från primärsidan också hjälper till att in lite grann. Den lilla värmen som finns sprider sig då upp i blandningspunkten och en bit till. Skulle du ha ett högre tryck och ett flöde på 50l in skulle det naturligtvis märkas väldigt tydligt om du stänger av pumpen också.
Kan vara lit missar här, men matarpumpen i VP måste kraft att knuffa ut mer vatten än vad ellementen behöver, detta för att GV ska kunna suga åt sig av flödet. Det kan vara så att det blir liksom korslutning i systemet. Inget ovanligt med ellement och GV, kan ställa till det riktigt illa. VP ställs in för ellementens behov och GV justeras för sig med temp. Och maxtermosten sköter om att GV inte får för hög temp. NU är alla dessa minshuntar för GV intevariabla utan är bara haren konstant temp ut. Så vid varmt ute och VP går ner i temp, så följr GV med i den nedgången. däremot om tempen ökar drastiskt vid - 25 C ute så maxarS Swotdthain skrev:Jag är övertygad om att du har rätt man jag har läst detta fyra gånger och övriga inlägg också utan att förstå hur det hänger ihop. Detta är ju ett test när cirkulationspumpen i golvvärmen ska vara avstängd. Då är det väl bara trycket från värmepumpen som driver cirkulationen i golvvärmen? Högt tryck från värmepumpen borde väl då trycka in varmvatten i tillflödet till golvet och då värma upp rören mellan shunt och golvet. Vid lågt tryck från värmepumpen borde vattnet stå stilla och ingen uppvärmning ske bortom shunten. Jag kan inte förstå att det ska vara tvärt om.
maxtermostaten till inställt värde.
Men om jag stänger av cirkulationspumpen och det blir varmt efter pumpen så tyder det på dåligt tryck? Blir det inte varmt så är trycket OK?J jonaserik skrev:Kan vara lit missar här, men matarpumpen i VP måste kraft att knuffa ut mer vatten än vad ellementen behöver, detta för att GV ska kunna suga åt sig av flödet. Det kan vara så att det blir liksom korslutning i systemet. Inget ovanligt med ellement och GV, kan ställa till det riktigt illa. VP ställs in för ellementens behov och GV justeras för sig med temp. Och maxtermosten sköter om att GV inte får för hög temp. NU är alla dessa minshuntar för GV intevariabla utan är bara haren konstant temp ut. Så vid varmt ute och VP går ner i temp, så följr GV med i den nedgången. däremot om tempen ökar drastiskt vid - 25 C ute så maxar
maxtermostaten till inställt värde.
Vilken pump menar du, den för GV eller vad. Svårt på distans att säga något direkt som hjälpa. Det är ett vred som heter 15 i inlägg # 31 som är graderat, ställ den på max och prova.S Swotdthain skrev:
Tänker på detta inlägg från Freddan:J jonaserik skrev:
Håll handen på röret på tilloppet ovanför pumpen. Stäng av pumpen. Känn om röret blir varmare efter ca 30 sek. Efter typ 1 min kan det röret bli nästan lika varm som röret före shunten. Om så är fallet har du dåligt drivtryck in från primärsidan av Shunten.
Jepp men eftersom du är novis, så ska det inte gås in på teknialiteter, bra i vissa fall, börja med att prova det som framkommit i tråden först. Man måste alltid starta på ruta 1 med det enklaste för att kanske få resultat.S Swotdthain skrev:
Jag misstror ingen som kommer med förslag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden