Efter 25 år rasade det som döljde rören för vatten, värmepump och golvvärme. Tvärplankan som satt i den slaktade bänkskåpsstommen gick av och allt blev snett. När jag försökte laga det såg jag för första gången hur lösningen var. Det var ett under att den hade hållt så länge. Stommen satt fäst i väggen med tvärplankan och hade visst stöd med stödben som satt på den upphöjda sockeln. Det var dock bara delar av stödbenen som hade kontakt med plattan. Större delen hängde bara i luften.
Jag vill göra en bättre lösning men har svårt att hitta något. Har ni några förslag? Höjden måste vara minst 85 cm så att den når över vattenmätaren som syns högst upp i bilden. Övre delen kan vara öppen, vi kan lägga på den gamla bänkskivan där. Alternativt så måste hela enheten kunna tas bort på ett enkelt sätt när vattenmätaren ska läsas av.
Bredden mellan värmepump och torkskåp är 62 cm. Utrymmet till vänster på golvet är väldigt litet, ett par cm mellan värmepump och sockeln som är uppbyggd runt rören.

• 20260418_145139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
En lämplig skåpstomme men man slänger bort bakstycket eller kör ner det bakom med urtag för dom fästen som finns i väggen.
Man får troligen kapa bort en hel del av nedre bakre hörnet till vänster i bild men kan stommen ställas på dom 3 andra benen och sättas fast i väggen upptill så bör den hålla tills det är nån annans problem. Även botten i skåpet lär nog ryka så långt som det behövs för att kunna träs på över rören. en förstärkning i botten med reglar som lämpliga fötter/ ben placeras i och sen gör man ett förhöjt golv ovanför rören i stommen så viss förvaring kan ske. naturligtvis görs den så den kan lyftas ut som ett hyllplan. med urjackningar för dom rör som är på kollisionskurs...Bänkskivan kan fästas på gångjärn för enkel avläsning av vattenmätaren

Eller om man tar fullhög garderob beroende på vad man föredrar men samma lösning.. kanske några extra plåtvinklar som fäster i väggen bakom för att kompensera för det man kapat bort..

Så hade iaf jag gjort..

• Gilla
Bengt Sjöberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.