J Joelj0 skrev:
Har du termostater inkopplat? Trådlösa? Isåfall prova byt batterierna.
Trådade. De är fullt öppna. Tror dessutom att de är av typen som öppnas när de inte har ström.

Skulle luft i golvvärmesystemet kunna bete sig såhär? Höjde upp shuntningen förra året för att det var svalare nere. Nu igen i år behov att höja. Gått från runt 2,25 till nu 3,0 på vredet på två år.

Just nu efter ett dygn (natt och molnig dag) lika varmt nere och uppe med denna nya shuntinställning. Känner däremot att jag behöver en ny kall natt för att avgöra om effekt även då. Nu har det ju varit runt 6-10 grader dygnet runt.

Vad har du för avluftning på systemet..

Samt har du testat isbiten

A Alexn72 skrev:
Vad har du för avluftning på systemet..

Samt har du testat isbiten
Jag har avluftat i värmepumpen på de fyra ställen som finns där. Inte mycket luft kom då. Funderar på om det kan finnas luft i golvvärmeskåpet som ju bör vara den högsta punkten i det systemet men vet inte om även detta system avluftades när jag avluftade värmepumpen. Tror ändå inte det. Finns en ventil på högsta punkten som öppnas med elementnyckel.

Gällande isbiten har jag inte testat eftersom allt tyder på att det finns flöde. Dels indikerar flödesindikatorerna flöde i alla slingor. Dessutom nollas flödet när jag stänger i respektive slingas termostat. Dessutom steg temperaturen nere när jag ökade i shunten och till slut så ökade återflödet av kallt vatten till pumpen när jag gjorde så. Inget av detta borde ha skett vid stillastående flöde. Termometern till återflödet sitter också på "utsidan" av röret så jag tänker att en nedkylning av röret bör kunna ge ett falskt positivt svar när allt ändå tyder på flöde.

Manometer och rörkoppling i golvvärmesystemets skåp, med ventiler för justering och svart vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håll handen på röret på tilloppet ovanför pumpen. Stäng av pumpen. Känn om röret blir varmare efter ca 30 sek. Efter typ 1 min kan det röret bli nästan lika varm som röret före shunten. Om så är fallet har du dåligt drivtryck in från primärsidan av Shunten.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Håll handen på röret på tilloppet ovanför pumpen. Stäng av pumpen. Känn om röret blir varmare efter ca 30 sek. Efter typ 1 min kan det röret bli nästan lika varm som röret före shunten. Om så är fallet har du dåligt drivtryck in från primärsidan av Shunten.
Spännande test. Bara så att jag kan göra rätt: är pumpen i detta fall cirkulationspumpen i golvvärmen och är röret jag ska känna på det rör som går från cirkulationspumpen till golvvärmen (typ vid 11 i bilden) eller tillflödet till pumpen (typ vid 14 i bilden)?

Översikt av fördelarshunt LK VS2 med cirkulationspump och tillkopplade rör märkta med nummer för olika komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inget problem att stänga av cirkulationspumpen i golvvärmen medan cirkulationspumpen i värmepannan är igång?

Du kan känna på bägge de angivna ställena. Nr 14 ska bli varm rätt fort. 11 kan ta en minut till. Du kan stänga av pumpen på shunten utan problem.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Du kan känna på bägge de angivna ställena. Nr 14 ska bli varm rätt fort. 11 kan ta en minut till. Du kan stänga av pumpen på shunten utan problem.
Flödar vattnet förbi pumpen då utan att den är på alltså? Vad är bakgrunden till att det skulle bli varmt efter shunten om trycket är lågt?

Då orkar primärsidan trycka in varmvatten. Om shuntpumpen är igång blir det ett högre tryck för primärsidan att klara av. Att göra denna koll gör att du kan utesluta vissa möjliga felkällor. Du vet på vilken sida om shunten problemet ligger.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Det ska inte ta 4-5 minuter för värmen att ta sig upp, för då kan det vara ledningsvärme från metallen, utan det ska gå på typ 1 min innan man känner en klar tempökning.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Det ska inte ta 4-5 minuter för värmen att ta sig upp, för då kan det vara ledningsvärme från metallen, utan det ska gå på typ 1 min innan man känner en klar tempökning.
F Freddan-70 skrev:
Då orkar primärsidan trycka in varmvatten. Om shuntpumpen är igång blir det ett högre tryck för primärsidan att klara av. Att göra denna koll gör att du kan utesluta vissa möjliga felkällor. Du vet på vilken sida om shunten problemet ligger.
Försöker visualisera detta. Om det blir varmt efter pumpen, borde det inte betyda att trycket är högt från primärsidan och att värmepumpens cirkulation räcker för att trycka in vatten i golvvärmen? Gissar att jag missförstår något för visst skriver du:

blir varmt --> lågt tryck
blir inte varmt --> högre tryck

Man kan säga så här:
Pumpen i shunten pumpar enbart runt golvvärmen. Pumpen vid värmekällan på shuntens primärsida skall tryck in en viss mängd varmt vatten in i shunten.
Om primärsidan skall trycka in t.ex. 50 l/h för att du skall få in erfoderlig värme till golvvärmen, men den enbart trycker in 10l kommer inte temperaturen i golvvärmen vara tillräcklig. Detta beror på att drivtrycket (dynamiska trycket) inte är tillräckligt högt från primärsidan. Stänger du av pumpen på shunten kommer inte kallvattnet snurra runt i golvvärmen. Då kommer de 10 litrarna att kunna värma upp en del av shunten. Beroende på vilket tryck och flöde primärsidan har kan den kanske även nå ut till tilloppsfördelaren på golvvärmen. Har du t.ex. 0l i flöde kommer den inte nå ut.
Det berättar att drivtrycket in i shunten måste vara högre. Orsaker till att den är för låg kan bero på flertalet saker. Men du vet då att problemet inte sitter på golvvärmedelen, om du inte har en stor luftficka i hela golvvärmekretsen vill säga. (Vilket jag utgår från att du inte har från det du har skrivit)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Man kan säga så här:
Pumpen i shunten pumpar enbart runt golvvärmen. Pumpen vid värmekällan på shuntens primärsida skall tryck in en viss mängd varmt vatten in i shunten.
Om primärsidan skall trycka in t.ex. 50 l/h för att du skall få in erfoderlig värme till golvvärmen, men den enbart trycker in 10l kommer inte temperaturen i golvvärmen vara tillräcklig. Detta beror på att drivtrycket (dynamiska trycket) inte är tillräckligt högt från primärsidan. Stänger du av pumpen på shunten kommer inte kallvattnet snurra runt i golvvärmen. Då kommer de 10 litrarna att kunna värma upp en del av shunten. Beroende på vilket tryck och flöde primärsidan har kan den kanske även nå ut till tilloppsfördelaren på golvvärmen. Har du t.ex. 0l i flöde kommer den inte nå ut.
Det berättar att drivtrycket in i shunten måste vara högre. Orsaker till att den är för låg kan bero på flertalet saker. Men du vet då att problemet inte sitter på golvvärmedelen, om du inte har en stor luftficka i hela golvvärmekretsen vill säga. (Vilket jag utgår från att du inte har från det du har skrivit)
Om flödet från primärsidan är 50 liter/h, vad är orsaken till att det inte blir varmt efter shunten då? Jag tycker att ju högre tryck/flöde från värmepumpen desto längre och snabbare borde det bli varmt efter shunten.

Värmepumpen har också ett värde för värmebärarcirkulstionspumpen. Den brukar variera från 30 till 100 procent. Tror att den är utetemperaturberoende. Antar att värdet här kommer att avgöra hur stort flöde och med vilket tryck som når cirkulationspumpen i golvvärmen.

Redigerat:
F Freddan-70 skrev:
Om primärsidan skall trycka in t.ex. 50 l/h för att du skall få in erfoderlig värme till golvvärmen, men den enbart trycker in 10l kommer inte temperaturen i golvvärmen vara tillräcklig. Detta beror på att drivtrycket (dynamiska trycket) inte är tillräckligt högt från primärsidan
Golvvärmeshunten sitter typ alltid på sugsidan av golvvärmecirkulationspumpen.

Hur stor inblandningen av varmt (primär)vatten i golvvärmen styrs av inställningarna i golvvärmeshunten.

S Swotdthain skrev:
Värmepumpen har också ett värde för värmebärarcirkulstionspumpen. Den brukar variera från 30 till 100 procent. Tror att den är utetemperaturberoende. Antar att värdet här kommer att avgöra hur stort flöde och med vilket tryck som når cirkulationspumpen i golvvärmen.
Där har du troligen problemet, ställ den på fast hög hastighet (80-100%) eller ställ upp lägsta hastigheten till 80%.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.