Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärmeshunten sitter typ alltid på sugsidan av golvvärmecirkulationspumpen.

Hur stor inblandningen av varmt (primär)vatten i golvvärmen styrs av inställningen i golvvärmeshunten.
Så har jag förstått att det är ut här också:

Översiktsbild av LK fördelarshunt VS2 med numrerade komponenter som pumphuvud, ventiler och temperaturmätare synliga, med textbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulationspumpen suger in en blandning av varmt vatten från värmepumpen (1) och återkommande vatten från golvet (5). Andelen av varje slag (och således temperaturen ut till golvet) avgörs av inställningen i shunten (15) där ett högre värde ger högre andel varmvatten. Det som inte går in i golvvärmepumpen (lika mycket som tillkommer från värmepumpen) cirkulerar tillbaka till värmepumpen (5).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Där har du troligen problemet, ställ den på fast hög hastighet (80-100%) eller ställ upp lägsta hastigheten till 80%.
Tänker att detta kommer att påverka allt annat också. Ställer man upp denna kommer ju cirkulationen att gå snabbare även i radiatorerna och det blir varmare uppe. Tror att denna är utetemperaturberoende för att man vill ha olika delta mellan utgående och inkommande temperatur i värmepumpen beroende på om det är 20 grader eller -20 grader ute.

Denna inställning har inte heller ändrats sedan vi flyttade in så tror inte att detta kan vara en förklaring till att jag upplever att det värmer sämre nu än tidigare. Jag är inte helt säker på att hela spannet från 30-100 används när VP:n producerar värme. Det var 30 imorse men då skedde varken värme- eller varmvattenproduktion. Ta därför spannet 30-100 med en nypa salt. Jag kan försöka hålla koll på värdet när den värmer huset ett tag.
 
S Swotdthain skrev:
Tänker att detta kommer att påverka allt annat också. Ställer man upp denna kommer ju cirkulationen att gå snabbare även i radiatorerna och det blir varmare uppe. Tror att denna är utetemperaturberoende för att man vill ha olika delta mellan utgående och inkommande temperatur i värmepumpen beroende på om det är 20 grader eller -20 grader ute.

Denna inställning har inte heller ändrats sedan vi flyttade in så tror inte att detta kan vara en förklaring till att jag upplever att det värmer sämre nu än tidigare. Jag är inte helt säker på att hela spannet från 30-100 används när VP:n producerar värme. Det var 30 imorse men då skedde varken värme- eller varmvattenproduktion. Ta därför spannet 30-100 med en nypa salt. Jag kan försöka hålla koll på värdet när den värmer huset ett tag.
Det med att cirkpumpen i VP ska variera är bara skit. Betänk att när den går ner i fart, så kommer de delar längre bort- Det staiska trycket från pumpen, som ska knuffa iväg flödet avtar. Då blir att det blir mindre eller inget flödet över sig kanske för GV. Då går även flödet lättare för ellementen och GV blir utan. Flödet över ellemeten kan kortsluta och inget eller dåligt blir kvar för GV. Så som sägs, sätt pumpen i fast fart på ca 60 % och prova. VP kommer att producera rätt värme ändå, genom att sänka farten på kompressorn om det är inverter.
Det har fungerat tidigare. har du uppdaterat VP så kan VP gått över till variabel drift på pumpen.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
S Swotdthain skrev:
Andelen av varje slag (och således temperaturen ut till golvet) avgörs av inställningen i shunten där ett högre värde ger högre andel varmvatten.
Stämmer.
S Swotdthain skrev:
Det som inte går in i golvvärmepumpen (lika mycket som tillkommer från värmepumpen) cirkulerar tillbaka till värmepumpen.
Nej.
Om det är tvårörsystem så sår allt vatten som kommer in via 1 går via golvvärmeslingorna å ut via 3
S Swotdthain skrev:
Tänker att detta kommer att påverka allt annat också
Bara om värmesystemet är felaktigt injusterat gällande förinställningen/Kv-värdet på varje radiatorventil/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej.
Om det är tvårörsystem så sår allt vatten som kommer in via 1 går via golvvärmeslingorna å ut via 3
Jag tror att vi säger samma sak här. Allt vatten går in i systemet via (1). Sedan går vattnet ut i golvvärmen och cirkulerar tillbaka till golvvärmeskåpet i (5). Det mesta av vattnet återcirkulerar i golvvärme genom att gå in i shunten. Lika mycket vatten som tillkommer från primärsidan behöver dock lämna golvvärmesystemet via (3). Således går all tillförsel via (1) och all återförsel via (3) men det mesta av flödet återcirkulerande in i golvvärmen igen. Således tycker jag att påståendet "Det som inte går in i golvvärmepumpen [...] cirkulerar tillbaka till värmepumpen." stämmer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bara om värmesystemet är felaktigt injusterat gällande förinställningen/Kv-värdet på varje radiatorventil/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.
Ta 30-100 i hastighet med en nypa salt. Kom just hem och den står på 100% nu när den producerar värme trots att det är 11 grader ute. Det kan således mycket väl vara så att 30 procent bara gäller när varken vatten eller värme produceras.
 
J jonaserik skrev:
Det med att cirkpumpen i VP ska variera är bara skit. Betänk att när den går ner i fart, så kommer de delar längre bort- Det staiska trycket från pumpen, som ska knuffa iväg flödet avtar. Då blir att det blir mindre eller inget flödet över sig kanske för GV. Då går även flödet lättare för ellementen och GV blir utan. Flödet över ellemeten kan kortsluta och inget eller dåligt blir kvar för GV. Så som sägs, sätt pumpen i fast fart på ca 60 % och prova. VP kommer att producera rätt värme ändå, genom att sänka farten på kompressorn om det är inverter.
Det har fungerat tidigare. har du uppdaterat VP så kan VP gått över till variabel drift på pumpen.
30-100 ska nog tas med en rejäl nypa salt. Har sett att värdet varit olika i displayen men det kan mycket väl vara så att det alltid är 100% när värmeproduktion sker (just nu exempelvis trots 11 grader ute vilket borde tala för att det även är det när det är kallare).
 
S Swotdthain skrev:
Om flödet från primärsidan är 50 liter/h, vad är orsaken till att det inte blir varmt efter shunten då? Jag tycker att ju högre tryck/flöde från värmepumpen desto längre och snabbare borde det bli varmt efter shunten.

Värmepumpen har också ett värde för värmebärarcirkulstionspumpen. Den brukar variera från 30 till 100 procent. Tror att den är utetemperaturberoende. Antar att värdet här kommer att avgöra hur stort flöde och med vilket tryck som når cirkulationspumpen i golvvärmen.
Översta stycket stämmer bra. Men har du 50l/h in nu? Det vet du ju inte. Det gör att du inte vet vart du skall börja att leta efter felet. Du får då en vägledning om du stänger av pumpen. Det finns olika orsaker som kan fela om tillräckligt med flöde kommer in i shunten.

Värmepumpen är säkerligen tryckstyrd vilket är krav idag på alla pumpar i värmesystem. Är den bara rätt inställd så ska inte det vara orsaken till problemet. Är den felinställd kan det bli problem.
Men nästa sak är ju då att fundera på om något har ändrats på värmestsyemet under året. Något ingrepp? Ändrat värmekurvor? Sen kan man fundera på om det har varit så här flera år eller om detta problem verkligen har kommit nu. För det ger också en vägledning till vart en orsak kan finnas. Har det funkat tidigare till belåtenhet och ingen har rattat på något så kan du ju utesluta att det är fel på t.ex. reglerventiler.
 
S Swotdthain skrev:
30-100 ska nog tas med en rejäl nypa salt. Har sett att värdet varit olika i displayen men det kan mycket väl vara så att det alltid är 100% när värmeproduktion sker (just nu exempelvis trots 11 grader ute vilket borde tala för att det även är det när det är kallare).
100 % kanske den gör VV. Med värme så går den inte kanske så fort, utan saktar ner och då kan det bli för lågt staiskt tryck och en del delar får inte vad dom behöver. Nu med ca + 11 C ute, så behövs inte någon värme direkt i huset. Från ca + 10 C och uppåt ute, så ger personer och annat som är i huset värme. Men prova med att ställa pumpen på 60 % i några dygn, så får du se vad det gör i temp på GV.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
100 % kanske den gör VV. Med värme så går den inte kanske så fort, utan saktar ner och då kan det bli för lågt staiskt tryck och en del delar får inte vad dom behöver. Nu med ca + 11 C ute, så behövs inte någon värme direkt i huset. Från ca + 10 C och uppåt ute, så ger personer och annat som är i huset värme. Men prova med att ställa pumpen på 60 % i några dygn, så får du se vad det gör i temp på GV.
Just nu producerar den värme och cirkulerar med 100 procent. Tyvärr kommer jag vara bortrest på höstlovet så felsökningen kommer att behöva ta en paus men ska överväga åtgärder för när jag kommer hem igen.
 
S Swotdthain skrev:
Just nu producerar den värme och cirkulerar med 100 procent. Tyvärr kommer jag vara bortrest på höstlovet så felsökningen kommer att behöva ta en paus men ska överväga åtgärder för när jag kommer hem igen.
Jepp, Om du har en Nibe eller annan som har något som kallas gradminuter, så är det en diff i tempen som kan vara lite olika inställd och då kan VP vid start, gasa på lite extra för att komma ifatt och senare varva ner på pump och kompressor. Men därom tar min kunskap slut och andra vet bättre, är igen kylnisse.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Översta stycket stämmer bra. Men har du 50l/h in nu? Det vet du ju inte. Det gör att du inte vet vart du skall börja att leta efter felet. Du får då en vägledning om du stänger av pumpen. Det finns olika orsaker som kan fela om tillräckligt med flöde kommer in i shunten.

Värmepumpen är säkerligen tryckstyrd vilket är krav idag på alla pumpar i värmesystem. Är den bara rätt inställd så ska inte det vara orsaken till problemet. Är den felinställd kan det bli problem.
Men nästa sak är ju då att fundera på om något har ändrats på värmestsyemet under året. Något ingrepp? Ändrat värmekurvor? Sen kan man fundera på om det har varit så här flera år eller om detta problem verkligen har kommit nu. För det ger också en vägledning till vart en orsak kan finnas. Har det funkat tidigare till belåtenhet och ingen har rattat på något så kan du ju utesluta att det är fel på t.ex. reglerventiler.
Min tanke med 50 respektive 10 litet per timme var bara att jag inte kunde förstå hur 50 liter skulle ge avsaknad av temperaturstegring och 10 liter skulle ge en temperaturstegring bortom shunten om golvvärmepumpen stängs av. Jag tycker att ett högt flöde borde ge en snabbare och en längre tempstegring.

Gällande resten ändrades värmekurvorna första två åren för att ge en behaglig stabil värme med varierande utetemperatur. De har sedan behållits sedan kanske 2021 men kanske någon enstaka minimal justering.

I början av nuvarande säsong avluftade jag systemet i värmepumpen då det lät en del när den bytte till varmvattenproduktion. När jag skulle fylla på med vatten igen i värmepumpen utlöstes dock säkerhetsventilen (ska släppa ut vatten vid tryck över 2,5 bar) trots att trycket bara var 0,6 enligt mätaren. Jag kunde sedan inte fylla på mer utan allt flödade direkt ut i säkerhetsventilen. Dygnet efter detta varierade trycket mellan 0,6 (någon gång nere på 0,3) och 2,2 men har sedan dess varierat mellan 0,9 och 1,6 utan att jag gjort något speciellt. Tänkte först att det kanske var ett problem med expansionskärlet som orsakade dessa problem men eftersom det fungerat fint tryckmässigt sedan dess har jag inte gjort något mer.
 
S Swotdthain skrev:
Jag tror att vi säger samma sak här. Allt vatten går in i systemet via (1). Sedan går vattnet ut i golvvärmen och cirkulerar tillbaka till golvvärmeskåpet i (5). Det mesta av vattnet återcirkulerar i golvvärme genom att gå in i shunten. Lika mycket vatten som tillkommer från primärsidan behöver dock lämna golvvärmesystemet via (3). Således går all tillförsel via (1) och all återförsel via (3) men det mesta av flödet återcirkulerande in i golvvärmen igen. Således tycker jag att påståendet "Det som inte går in i golvvärmepumpen [...] cirkulerar tillbaka till värmepumpen." stämmer.
Detta stämmer helt och hållet. Primärsidan ska då, vid en viss mängd flöde, överbrygga tryckfallet i ledningar och upp till bandningspunken samt ledning tillbaka från returen. Orkar inte pumpen på primärsidan trycka igenom detta minskar flödet. Minskar flödet så minskar tryckfallet och till slut blir det ett flöde/tryckfall som pumpen klarar av. T.ex. 10l/h istället. En 2-vägs styrventilen ökar och minskar egentligen tryckfallet och då också flödet in från primärsidan. Orsaker till problemen kan vara flera, men man måste börja utesluta felkällor. Därför är det bra att stänga av pumpen och se vad som händer.
 
S Swotdthain skrev:
Min tanke med 50 respektive 10 litet per timme var bara att jag inte kunde förstå hur 50 liter skulle ge avsaknad av temperaturstegring och 10 liter skulle ge en temperaturstegring bortom shunten om golvvärmepumpen stängs av. Jag tycker att ett högt flöde borde ge en snabbare och en längre tempstegring.

Gällande resten ändrades värmekurvorna första två åren för att ge en behaglig stabil värme med varierande utetemperatur. De har sedan behållits sedan kanske 2021 men kanske någon enstaka minimal justering.

I början av nuvarande säsong avluftade jag systemet i värmepumpen då det lät en del när den bytte till varmvattenproduktion. När jag skulle fylla på med vatten igen i värmepumpen utlöstes dock säkerhetsventilen (ska släppa ut vatten vid tryck över 2,5 bar) trots att trycket bara var 0,6 enligt mätaren. Jag kunde sedan inte fylla på mer utan allt flödade direkt ut i säkerhetsventilen. Dygnet efter detta varierade trycket mellan 0,6 (någon gång nere på 0,3) och 2,2 men har sedan dess varierat mellan 0,9 och 1,6 utan att jag gjort något speciellt. Tänkte först att det kanske var ett problem med expansionskärlet som orsakade dessa problem men eftersom det fungerat fint tryckmässigt sedan dess har jag inte gjort något mer.
AHA trycket åker JOJO då. Är bara en sak kvar då. Dåligt med luft i exspansionskärlet eller blåsan trasig.
Märks när man fyller vatten, manometern går i topp med blixtens hastighet. Eller så är säkerhetsventilen inte frisk, om den släpper ut under dess funktion i bar.
Vet du hur man kollar det med kärlet.
 
J jonaserik skrev:
AHA trycket åker JOJO då. Är bara en sak kvar då. Dåligt med luft i exspansionskärlet eller blåsan trasig.
Märks när man fyller vatten, manometern går i topp med blixtens hastighet. Eller så är säkerhetsventilen inte frisk, om den släpper ut under dess funktion i bar.
Vet du hur man kollar det med kärlet.
Är 0,9 till 1,6 jojo? I instruktionen står det att trycket varierar med temperaturväxlingar men att om den ofta går ner mot 0 eller upp mot 2,5 ska man kontakta sin installatör. De stora förändringarna (0,3-2,2) var bara under ett dygn och flera veckor sedan. Säkerhetsventilen höll tätt vid 2,2 så tror att det var något annat som gjorde att detta skedde.

Vet inte hur man kollar kärlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.