Hej!
Behöver hjälp att åtgärda att vissa rum är kalla trots att rumsgivarna är fullt öppnade. Har vattenburen golvvärme med automatisk avluftning. Samtliga tilloppsslingor är varma, Vissa returslingor är kalla, vilket motsvarar de rum som är kalla.
Bifogar bild på hur golvvärmen är dragen i huset och på slingorna (nr 15 är stängd eftersom jag stängde rumsgivaren helt för att testa funktionen).
Behöver hjälp att åtgärda att vissa rum är kalla trots att rumsgivarna är fullt öppnade. Har vattenburen golvvärme med automatisk avluftning. Samtliga tilloppsslingor är varma, Vissa returslingor är kalla, vilket motsvarar de rum som är kalla.
Bifogar bild på hur golvvärmen är dragen i huset och på slingorna (nr 15 är stängd eftersom jag stängde rumsgivaren helt för att testa funktionen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det alltid varit så att vissa rum är kall eller är det något som har blivit nu? Vad har du för panna? Kanske en injustering på golvvärmen behövs så det är samma flöde överallt. Skillnad på tillopp å retur ska vara ca 3-5° .
Kan inte minnas att det varit på något annat sätt men blir ju påtagligt nu i och med kylan utomhus.
Har en NIBE bergvärmepump. Har även justerat värmeinställningar på den, men utan särskild framgång.
Har en NIBE bergvärmepump. Har även justerat värmeinställningar på den, men utan särskild framgång.
Ja, på båda. Hur avluftar jag manuellt? Är inte riktigt min hemmaplan, så behöver tydlig info🙂
Det där är nog energijägarnas fördelare och ställdon från Möhlenhoff. Skulle tro att du behöver spola igenom slingorna ordentligt. Ta dit en röris som spolar dem. Är det större luftfickor i slingorna hjälper det inte att bara lufta av.
tack för svar. Ringer rörmokare för fix.
Klicka här för att svara