Hej! Är det någon som vet hur man luftar detta system och hur man isf går till väga?

• Rör och ventiler i ett VVS-system, behov av att luftas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl öppna luftningsnipplarna lite ?

Rörsystem med flera rör, två luftningsnipplar markerade med blå cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur mycket luft tror du att du har i systemet? Det är inte så att en slinga tömts eller så?

I InsidersUnited skrev:
Du kan väl öppna luftningsnipplarna lite ?

[bild]
Har testat att vrida på dem, men det kommer vatten direkt. Problemet jag har är att det kommer varmt vatten till fördelare (det bakre/översta röret) men tillbaka till fördelaren (de som har donen) är kallt, så känns inte som att det kommer ner och ut något vatten till slingorna.

Har du av eller på cirkulationen när du har försökt lufta?

Jag har stängt av pumpen och låtit den vara av i ca 10 min innan jag försökt lufta.

Har du kallt i huset? Vet du om det har "fungerat" förut?

Osäker på hur det varit förut. Vi köpte det i somras och har renoverat sedan dess samt även bytt frånluftsvärmepump. Ja, det är kallt. Får värme i kök och badrum, men övriga rum är kalla. Ska byta system för separat reglering av varje rum, därav att donen är urkopplade så att det ska vara ”fullt” flöde till alla rum. Men verkar inte gå ut värme till dem.

Kan vara att du just svara på ditt problem själv, du har fullt flöde till allt. och vatnent tar lästaste vägen och det verkar vara till Köket och badrum...

Sänk flödet där det är varmt för att på så vis trycka det åt andra håll.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Vet du något om längderna på slingorna?

Man ska ju justera in golvvärmen så det är lika skillnad på tillopp på retur på varje slinga å då helst ner mot 3- 4 graders skillnad. Då vet man att det är samma flöde på varje slinga. Sen kan man ju ställa in kurvan på värmepump så värmen som går ut från vp är den som behövs för att värma kåken

P PS93 skrev:
Har testat att vrida på dem, men det kommer vatten direkt. Problemet jag har är att det kommer varmt vatten till fördelare (det bakre/översta röret) men tillbaka till fördelaren (de som har donen) är kallt, så känns inte som att det kommer ner och ut något vatten till slingorna.
1: Kom det luft ur bägge luftningarna?

2: Det ska vara skillnad i temp på de 2 fördelarna, det är den värmen som avgivits i golven.
Normalt brukar del väl vara mellan 3-7C i tempskillnad, beroende på yttertemp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.