6 496 läst ·
77 svar
6k läst
77 svar
Godkänt arbetseluttag vid diskbänken
F Findus0414 skrev:Elektrikern hade i uppdrag att koppla bort el i väggarna sätta upp arbetsbelysning och installera arbetsuttag så att snickarna, rörmokaren kan göra sitt arbete exvis montering av kök. Någon arbetsbelysning sattes aldrig upp utan en kollega installerade ett likadant uttag som nedan kopplat direkt t proppskåpet dock med isolerad ledning.
Han kom rejält efter i arbetet och installerade därefter detta uttag vid diskbänken åt snickarna vidare några lösa eluttag där man skulle vara försiktig med att sätta in kontakten pga risk för stötar. Är detta ett korrekt sk arbetseluttag? Det är rätt nära diskhon. Finns regler hur elektrikern får lämna uttag halvfärdiga givet att elen kopplas in?
Jag återupplivar denna tråd då en annan elektriker har tagit över och fotograferat felen. Den dåliga elektrikern hävdar att han vill få möjlighet att åtgärda. Har bestridit fakturan. Den elektriker som tog över hävdar att det är det värsta han sett under sina 15 år som elektiler. Nedan ett urval av felaktiga elinstallationer som hittadesF Findus0414 skrev:
Den andra bilden är det central elektrikern har kopplat? Har du mer ut zoomad bild på denF Findus0414 skrev:Jag återupplivar denna tråd då en annan elektriker har tagit över och fotograferat felen. Den dåliga elektrikern hävdar att han vill få möjlighet att åtgärda. Har bestridit fakturan. Den elektriker som tog över hävdar att det är det värsta han sett under sina 15 år som elektiler. Nedan ett urval av felaktiga elinstallationer som hittades
Det skulle vara eluttag till ugnen dock så fanns det inte tillräckligt med utrymme kvar till att sätta in standardugn pga denna klumpiga lösning. Ugnen fanns på plats så borde ha gått att mäta den men icke. Elgiganten ville inte ens sälja en ny ugn för att sätta in då de menar att alla ugnar har samma mått.joakim_j skrev:
Det var ju det värsta jag sett som en elektriker gjort.
Ålder, tidigare erfarenheter och meriter?
Ålder, tidigare erfarenheter och meriter?
Jojo, men vad är det för kabelhärva som går dit? Jag kan inte ens fatta vad det är jag tittar på...F Findus0414 skrev:Det skulle vara eluttag till ugnen dock så fanns det inte tillräckligt med utrymme kvar till att sätta in standardugn pga denna klumpiga lösning. Ugnen fanns på plats så borde ha gått att mäta den men icke. Elgiganten ville inte ens sälja en ny ugn för att sätta in då de menar att alla ugnar har samma mått.
Bra fråga fick aldrig en förteckning över vad som är kopplat till vad mer än ett för mig icke elektriker obegripligt sms. Den nya elektrikern kommer på måndag och får bringa klarhet . Den som gjort det här får inte sätta sin fot över tröskeln mer. Någon plan för vad sJ J-banan skrev:
All ström går genom den säkringen sen vidare till huvudbrytaren då det står att det är huvudsäkringF Findus0414 skrev: