F Findus0414 skrev:
Elektrikern hade i uppdrag att koppla bort el i väggarna sätta upp arbetsbelysning och installera arbetsuttag så att snickarna, rörmokaren kan göra sitt arbete exvis montering av kök. Någon arbetsbelysning sattes aldrig upp utan en kollega installerade ett likadant uttag som nedan kopplat direkt t proppskåpet dock med isolerad ledning.
Han kom rejält efter i arbetet och installerade därefter detta uttag vid diskbänken åt snickarna vidare några lösa eluttag där man skulle vara försiktig med att sätta in kontakten pga risk för stötar. Är detta ett korrekt sk arbetseluttag? Det är rätt nära diskhon. Finns regler hur elektrikern får lämna uttag halvfärdiga givet att elen kopplas in?
F Findus0414 skrev:
Jag är inte elektriker som ni säkert märkt. Innebär det att uttaget inte är jordat?
Jag återupplivar denna tråd då en annan elektriker har tagit över och fotograferat felen. Den dåliga elektrikern hävdar att han vill få möjlighet att åtgärda. Har bestridit fakturan. Den elektriker som tog över hävdar att det är det värsta han sett under sina 15 år som elektiler. Nedan ett urval av felaktiga elinstallationer som hittades

• Eluttag med två kontakter monterat på vägg bredvid en tvättmaskin, potentiellt felaktig installation enligt diskussionstråden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktig elinstallation med flera anslutna kablar i en plint, inklusive gröna, röda och blå ledningar.
  • Felaktig elinstallation med exponerade och slarvigt dragna kablar i ett vägguttag, fotograferad av ny elektriker.
    Skapa konto
  • Felaktig elinstallation med flera kablar anslutna till ett vägguttag i ett skåp, märkt med diverse etiketter och kablar i olika riktningar.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Alltså där under hällen, vad fasen hände där?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Jag återupplivar denna tråd då en annan elektriker har tagit över och fotograferat felen. Den dåliga elektrikern hävdar att han vill få möjlighet att åtgärda. Har bestridit fakturan. Den elektriker som tog över hävdar att det är det värsta han sett under sina 15 år som elektiler. Nedan ett urval av felaktiga elinstallationer som hittades
Den andra bilden är det central elektrikern har kopplat? Har du mer ut zoomad bild på den

J J-banan skrev:
Den andra bilden är det central elektrikern har kopplat? Har du mer ut zoomad bild på den
Ja. Han påstår sig ha byggt en splint i den

• Öppen elcentral med kablar och säkringar, påstås ha en splint installerad.
    Skapa konto
joakim_j joakim_j skrev:
Alltså där under hällen, vad fasen hände där?
Det skulle vara eluttag till ugnen dock så fanns det inte tillräckligt med utrymme kvar till att sätta in standardugn pga denna klumpiga lösning. Ugnen fanns på plats så borde ha gått att mäta den men icke. Elgiganten ville inte ens sälja en ny ugn för att sätta in då de menar att alla ugnar har samma mått.

F Findus0414 skrev:
Ja. Han påstår sig ha byggt en splint i den
Vad betjänar den 3 poliga säkringen till vänster om huvudbrytaren?

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
Det var ju det värsta jag sett som en elektriker gjort.
Ålder, tidigare erfarenheter och meriter?

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Det skulle vara eluttag till ugnen dock så fanns det inte tillräckligt med utrymme kvar till att sätta in standardugn pga denna klumpiga lösning. Ugnen fanns på plats så borde ha gått att mäta den men icke. Elgiganten ville inte ens sälja en ny ugn för att sätta in då de menar att alla ugnar har samma mått.
Jojo, men vad är det för kabelhärva som går dit? Jag kan inte ens fatta vad det är jag tittar på...

joakim_j joakim_j skrev:
Jojo, men vad är det för kabelhärva som går dit? Jag kan inte ens fatta vad det är jag tittar på...
Nej det är minst sagt obegripligt. Allt har fått göras om

J J-banan skrev:
Vad betjänar den 3 poliga säkringen till vänster om huvudbrytaren?
Bra fråga fick aldrig en förteckning över vad som är kopplat till vad mer än ett för mig icke elektriker obegripligt sms. Den nya elektrikern kommer på måndag och får bringa klarhet . Den som gjort det här får inte sätta sin fot över tröskeln mer. Någon plan för vad s

• En lista över elcentralens kretsar med rums- och apparatnamn som vardagsrum, sovrum, kyl/mikro och huvudbrytare.
    Skapa konto
joakim_j joakim_j skrev:
Detta är vad den nya elektrikern tog loss och ersatte

• Orange kopplingsdosa med kablar syns på ett trägolv. Kablarna är delvis avskalade och ihoptvinnade med tejp.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Bra fråga fick aldrig en förteckning över vad som är kopplat till vad mer än ett för mig icke elektriker obegripligt sms. Den nya elektrikern kommer på måndag och får bringa klarhet . Den som gjort det här får inte sätta sin fot över tröskeln mer. Någon plan för vad s
All ström går genom den säkringen sen vidare till huvudbrytaren då det står att det är huvudsäkring

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Detta är vad den nya elektrikern tog loss och ersatte
Så många frågor...

Borde hänga ut "elektrikern" och varna alla andra

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Borde hänga ut "elektrikern" och varna alla andra
Ja jag kommer anmäla till ARN och Elsäkerhetsverket så det blir stopp för denna person . Risk att det blir förtal om man inte går den formella vägen dessvärre

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.