Elektrikern hade i uppdrag att koppla bort el i väggarna sätta upp arbetsbelysning och installera arbetsuttag så att snickarna, rörmokaren kan göra sitt arbete exvis montering av kök. Någon arbetsbelysning sattes aldrig upp utan en kollega installerade ett likadant uttag som nedan kopplat direkt t proppskåpet dock med isolerad ledning.
Han kom rejält efter i arbetet och installerade därefter detta uttag vid diskbänken åt snickarna vidare några lösa eluttag där man skulle vara försiktig med att sätta in kontakten pga risk för stötar. Är detta ett korrekt sk arbetseluttag? Det är rätt nära diskhon. Finns regler hur elektrikern får lämna uttag halvfärdiga givet att elen kopplas in?
 
  • Väggmonterad elbox med exponerade kablar och ett eluttag, anslutet på en köksbänk nära diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du skämtar... Nej, det där är inte ok någonstans. Hur kan han inte ha ett uttag liggande i bilen? Det finns ju en dosa och allt klart
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Elektriker...är denne utbildad och behörig?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag hoppas att du skämtar... Nej, det där är inte ok någonstans. Hur kan han inte ha ett uttag liggande i bilen? Det finns ju en dosa och allt klart
Dessvärre inte. Vad gör man? tar in en oberoende granskare?
 
Är det redan första april?
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Elektriker...är denne utbildad och behörig?
Ja finns registrerad hos eldsäkerhetsverket. Bör man anmäla? Får de lämna halvfärdiga eluttag ej fastsatta i väggen strömförande?
 
F Findus0414 skrev:
Ja finns registrerad hos eldsäkerhetsverket. Bör man anmäla? Får de lämna halvfärdiga eluttag ej fastsatta i väggen strömförande?
Skicka bilden tillsammans med konversationen till installatörens chef och Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
eldsäkerhetsverket
Är han egentligen brandman?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
F Findus0414 skrev:
Ja finns registrerad hos eldsäkerhetsverket. Bör man anmäla? Får de lämna halvfärdiga eluttag ej fastsatta i väggen strömförande?
Ja eldsäkerhetsverket får du snart kontakta
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skicka bilden tillsammans med konversationen till installatörens chef och Elsäkerhetsverket.
han äger sin firma.. får bli elsäkerhetsverket
 
K krambriw skrev:
Är han egentligen brandman?
Detta är således helt felaktigt - glasklart fall?
 
Suvi5700
Tycker du ska anmäla elektrikern . Och skriv en recension på trustpilot om att folk ska akta sig innan han eldar upp folks hem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Detta är således helt felaktigt - glasklart fall?
Inte bara felaktigt, utan direkt livsfarligt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tycker du ska anmäla elektrikern . Och skriv en recension på trustpilot om att folk ska akta sig innan han eldar upp folks hem.
Jag får nog göra både och. Vad gör man? Byter elektriker direkt?
 
  • Gilla
trollingmasen
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Jag får nog göra både och. Vad gör man? Byter elektriker direkt?
Ja. Byt och bestrid tidigare fakturor m
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.