Suvi5700
F Findus0414 skrev:
Jag får nog göra både och. Vad gör man? Byter elektriker direkt?
Jag hade inte släppt in den elektrikern över min tröskel. Har han gjort mer hos dig?

• Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hmm, ser ut som om endast fas och nolla är anslutna till det jordade uttaget.

• Wow
Findus0414
  • Laddar…
Suvi5700
R roli skrev:
Ja jorden är klippt

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja jorden är klippt
Jordfelsbrytaren löste väl ut när snickaren kopplade in sågen...

• Wow
Findus0414
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag är inte elektriker som ni säkert märkt. Innebär det att uttaget inte är jordat?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
Jag är inte elektriker som ni säkert märkt. Innebär det att uttaget inte är jordat?
Ja!

Suvi5700
F Findus0414 skrev:
Ja, och du har det nära vattnet i kökskranen😱. Hoppas du inte betalt elektrikern

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja, och du har det nära vattnet i kökskranen😱. Hoppas du inte betalt elektrikern
😱 han har inte fått en krona hittills eftersom han inte kommit överenskomna tider och ej slutfört arbetet heller (kanske tur i oturen?)

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
F Findus0414 skrev:
😱 han har inte fått en krona hittills eftersom han inte kommit överenskomna tider och ej slutfört arbetet heller (kanske tur i oturen?)
Vad har han mer kopplat till dig?

Jag vet inte om du har något lagmässigt ansvar i ditt fall men oavsett vilket hade jag varit obekväm med att låta andra människor använda det där uttaget.

Sen är det väl högst tveksamt om övriga hantverkare går med på det heller. Känns troligare att de drar fram lite förlängningskablar och lägger kors och tvärs vilket i sig är lite opraktiskt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Jag vet inte om du har något lagmässigt ansvar i ditt fall men oavsett vilket hade jag varit obekväm med att låta andra människor använda det där uttaget.
Anläggningsinnhehavaren har alltid ansvaret enligt nuvarande lagstiftning. Så ja, det är i allra högsta grad TS problem om någon eller något skadas på grund av den där installationen.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det går väl att göra tillfälliga installationer betydligt säkrare än det där om man lägger några minuter.

Eller bara skruvar dit valfritt infällt uttag i dosan om rätt uttag inte finns att tillgå för tillfället.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
L Laurentiusson skrev:
Det går väl att göra tillfälliga installationer betydligt säkrare än det där om man lägger några minuter.

Eller bara skruvar dit valfritt infällt uttag i dosan om rätt uttag inte finns att tillgå för tillfället.
Det hade ju en elektriker gjort. Men det verkar vara en annan yrkeskategori som varit i farten

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det hade ju en elektriker gjort. Men det verkar vara en annan yrkeskategori som varit i farten
En dyselektriker kanske?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
F Findus0414 skrev:
han äger sin firma.. får bli elsäkerhetsverket
Berätta gärna vad dom svarar.

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.