16 070 läst ·
78 svar
16k läst
78 svar
Godkänd reklamation - tillgodokvitto
Eg så gillar jag iden med tillgodokvitto. Tex NetOnNet kör med det, och där har det snarare gynnat mig som konsument i flera avseenden.R Räknenisse skrev:Jag skulle tro att det som Jula gör (avser att göra) är att erbjuda en omleverans, men därutöver ett frivilligt val för konsumenten att som alternativ kunna få inköpspriset tillbaka.
MEN att det förmodligen inte är helt tydligt för konsumenten när hen står vid reklamationsdisken vad deras rutin är och de alternativen innebär.
Frågan är om de faktiskt kollar i fall de har varan för att avgöra om de behöver erbjuda att täcka ett fyllnadsköp eller inte. Och om de skriver ut tillgodokvittona så rutinartat så ersättningsvaran, som numera har högre pris, blir tillgänglig för kunden först om hen aktivt frågar efter den.
Så läge samma vara finns för samma pris är ett rutin-tillgodokvitto förmånligt för konsumenten som kan göra fler val än att få en lika vara. Problemet uppstår om samma vara för samma pris inte finns och det läggs (för stort) ansvar på kunden att reagera eller protestera mot att tillgodokvittot inte är en fullgod ersättning för den reklamation som gjorts.
Fösta gången jag reklamerade så fick jag en utskriven lapp i handen med komnmentar att det är bara att hämta en ny vara och lämna detta i kassan. Utan att titta på vad som stod så hämtade jag upp nya datordelar och gick till kassan och lämnade fram pappret. Expediten säger att "du kan inte få pengar tillbaks". Pengar tillbaks? Jag har reklamerat en vara. "Detta är ett tillgodokvittor" . Då visade det sig att varan hade sjunkit mycket i pris sedan köpet (vilket är vanligt med datordelar) I mitt fall var det ram-minnen och nu kunde jag hämta ut nästan dubbla mängden (fick lägga lite emellan). En annan sak som är till fördel är att på en vara har man garanti från inköpsdatum. Är det 2 års garanti och man reklamerar efter ett och ett halvt har man väl bara 6 mån garanti kvar. Nu blir det ju ett nytt köp och ny garanti, Man får ju hoppas att de är behjälpliga om det skulle vara så att varan istället gått upp i pris sedan den införskaffades. Men de borde vara tydliga med den biten isf kan jag tycka. Det blir precis som du säger, ett problem om konsumenten måste vara påläst och stå på sig för att få en ny vara.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 244 inlägg
På vilket sätt menar du att det hade varit svårare att köpa de nya varorna för riktiga pengar snarare än tillgodokvitto?M MangeH skrev:Eg så gillar jag iden med tillgodokvitto. Tex NetOnNet kör med det, och där har det snarare gynnat mig som konsument i flera avseenden.
Fösta gången jag reklamerade så fick jag en utskriven lapp i handen med komnmentar att det är bara att hämta en ny vara och lämna detta i kassan. Utan att titta på vad som stod så hämtade jag upp nya datordelar och gick till kassan och lämnade fram pappret. Expediten säger att "du kan inte få pengar tillbaks". Pengar tillbaks? Jag har reklamerat en vara. "Detta är ett tillgodokvittor" . Då visade det sig att varan hade sjunkit mycket i pris sedan köpet (vilket är vanligt med datordelar) I mitt fall var det ram-minnen och nu kunde jag hämta ut nästan dubbla mängden (fick lägga lite emellan). En annan sak som är till fördel är att på en vara har man garanti från inköpsdatum. Är det 2 års garanti och man reklamerar efter ett och ett halvt har man väl bara 6 mån garanti kvar. Nu blir det ju ett nytt köp och ny garanti, Man får ju hoppas att de är behjälpliga om det skulle vara så att varan istället gått upp i pris sedan den införskaffades. Men de borde vara tydliga med den biten isf kan jag tycka. Det blir precis som du säger, ett problem om konsumenten måste vara påläst och stå på sig för att få en ny vara.
Om något visar din historia att inlåsningseffekten de siktat på genom tillgodokvittot fungerat.
Jag tror att du missförstår mitt svar.Nötegårdsgubben skrev:
Självklart fungerar "riktiga pengar" lika bra.
Jag poängterade bara att det ibland kan vara fördel för kunden att få ett tillgodokvitto "istället för att få enbart erbjuda att få produkten utbytt" så länge det fungerar som så att man faktiskt kan välja att få den utbytt, och man är tydlig med det. Dvs förklarar tydligt för kunden att denne har valen att antingen använda tillgodokvittot till att köpa något annat, eller så får denne en ny produkt trots att värdet på tilgodokvittot inte matchar vad en ny produkt kostar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 244 inlägg
Klicka här för att svara