Jula säljer mycket märkesgrejer också, esabsvetsar bland annat. Sen är det varierande kvalitet på meec, vissa grejer jag köpt har varit riktigt bra, annat skräp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P
S StevieGee skrev:
Hej.
Jag reklamerade en kompressor som jag köpte på Jula i mars 2022.
Fick precis ett meddelande från dem att reklamationen blivit godkänd och fick ett tillgodokvitto på 999 kr.

En ny likadan kostar idag 1699 kr på Jula och finns i lager. Har jag inte rätt att kräva att få en ny produkt istället?
Tyvärr måste de inte ge dig en likadan. De ska avhjälpa felet eller häva köpet. Dock kan du kräva pengar tillbaka. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto om de häver köpet vid en godkänd reklamation.
 
Det verkar som Jula vet mycket väl att konsumenten inte behöver acceptera tillgodokvitto - men har satt i system att dela ut det automatiskt ändå. Gissningsvis hoppas de att så många som möjligt inte skall känna till sina rättigheter, och låta bli att protestera (eller bara inte orka). Inte speciellt konsumentvänligt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
emmschen skrev:
Tyvärr måste de inte ge dig en likadan. De ska avhjälpa felet eller häva köpet. Dock kan du kräva pengar tillbaka. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto om de häver köpet vid en godkänd reklamation.
Källa på det?

Rekommenderar en läsning av KKL, speciellt
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna.
Notera att det finns lite mer text som jag inte tagit med.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260#K5
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Tack.
Får se hur jag gör. Vill egentligen inte ha en ny, så kanske nöjer mig med en pengarna tillbaka. Tyckte bara det var konstigt stil från Jula.
Tänk även på att du har möjlighet att få varan utbytt mot en likadan. Ofta får du då ett nytt kvitto på det nya beloppet och har då möjlighet att lämna tillbaka den nya kompressorn och få tillgodokvitto på 1699 istället
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
En av anledningarna att handla på jula är f.ö just det enligt mej, att dom aldrig har trasslat vid reklamationer, detsamma gäller exempelvis clas ohlson och ikea, man kan tycka vad man vill om deras produkter men det är ändå trevligt att få reklamationer hanterade professionellt.

Inte beredd att hålla med dig gällande Jula, det är aldrig problem att få en lagervara utbytt eller pengar tillbaka.

MEN om man köpt kampanj-/säsongsvaror så får man alltid bråka med dem om hur man löser en reklamation i enlighet med KKL, det är alltid konsumentens val att häva köpet, butiken skall tillse att konsumenten får den "funktionen" den köpt oavsett om de har den i lager eller ej.

Någon skrev och trodde man står skadelös om man får pengarna tillbaka, så är det inte, om jag behöver köpa motsvarande funktion på bauhaus för större pengar har jag ju lidit ekonomisk skada.

Detta är generellt att oskick i säljarled och om alla hävdade sin faktiska rätt skulle inte många våga sälja tillfälliga partier och kampanjer till låga priser, de skulle behöva lägga på en riskpremie.

Jag tycker inte det är helt rimligt men KKL är starkt tiltad till konsumentens fördel och så länge det ser ut så tänker iaf jag följa lagen när den gynnar mig som konsument, om jag var säljare skulle jag säkert agera likt Jula. Skenheligt, ja...
 
M MiniskenD skrev:
Tänk även på att du har möjlighet att få varan utbytt mot en likadan. Ofta får du då ett nytt kvitto på det nya beloppet och har då möjlighet att lämna tillbaka den nya kompressorn och få tillgodokvitto på 1699 istället
Nope, det dom händer är att du får en ny vara med nedskrivet pris motsvarande vad du ursprungligen betalat. Precis som det ska vara och helt utan krångel så länge man påtalar prisskillnaden i samband med reklamationen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S StevieGee skrev:
Hej.
Jag reklamerade en kompressor som jag köpte på Jula i mars 2022.
Fick precis ett meddelande från dem att reklamationen blivit godkänd och fick ett tillgodokvitto på 999 kr.

En ny likadan kostar idag 1699 kr på Jula och finns i lager. Har jag inte rätt att kräva att få en ny produkt istället?
Lyckatill när det gäller Jula.

Själv köpte jag vattendammsugare i Jula Luleå. Den skulle även vara vanlig dammsugare utan påse. Enligt säljare.

När skiten inte suger sen och är allmänt skit hävdar dem att jag måste använda påse.

Men det är bara ord mot ord som man får som svar. Aldrig mer den butiken!
Plus hårdläser numera recensioner om både butiker och produkter.
 
C
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Går oftast utmärkt att köpa ut en likadan produkt med ditt tillgodokvitto,
Bortsett från den lilla detaljen att priset höjts från 999 till 1699... Då vill man ju hellre ha en ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V
P PurreP skrev:
Nej, som konsument ska du stå skadelös.... om du så tvingas köpa en motsvarande produkt på annat håll ska butiken stå för mellanskillnad (och dina extra kostnader i form av resor osv)...
Amen lägg ner. Har du fått tebax slantarna så nöj dig med de.

Skulle vilja se nån kräva mellanskillnaden o köpa den dyrare nån annanstans. Samt kräva ersättning för resa o all skit.

Inte konstigt att allt är så jäkla dyrt. Eller hur ?
 
V Villaägarenr1 skrev:
Amen lägg ner. Har du fått tebax slantarna så nöj dig med de.

Skulle vilja se nån kräva mellanskillnaden o köpa den dyrare nån annanstans. Samt kräva ersättning för resa o all skit.

Inte konstigt att allt är så jäkla dyrt. Eller hur ?
Fast nu är det ju så lagen fungerar. Jag har gjort exakt detta. Köpte en dunsovsäck som visade sig vara defekt (de kostar rätt många slantar). Modellen var dock helt slut, jag bad då säljaren om en ny säck med samma specifikation vilket de inte kunde erbjuda. Därför fick jag köpa en säck från annan säljare till betydlig dyrare kostnad, jag var dock noga med att köpa en en säck med motsvarande spec som den tidigare. Säljaren ersatte detta samt mina omkostnader i form av frakt för den nya säcken och returfrakt för den gamla. Åtgången på batteriet till kameran för att ta bilder bjöd jag dock på, jag är ju inte elektriker.

Detta hindrar en säljare från att dra en rövare och sälja en helt värdelös produkt och sen bara ersätta med det låga priset när någon orkar bråka. Säger de att skruvdragaren ska klara 100nm trots att den kostar 250kr får du begära ersättning för en annan skruvdragare som faktiskt klarar 100nm om produkten inte klarar det, du ska dock hålla dina kostnader nere så mycket som det går. Du kan inte ta taxi till butiken eller välja den absolut dyraste med samma spec osv. Det finns även vissa fall där det blir oskäligt, exempelvis om en säljare råkar skriva 1000nm istället för 100nm och en sådan kostar 200 000 osv.
 
  • Gilla
  • Älska
MangeH och 8 till
  • Laddar…
Hej nej du är god för dem pengarna du har lagt på produkten. Du får dessvärre lägga till mellanskillnaden för att köpa den nya produkten. Med testa ändå stå på dig lite så kanske funkar det
 
  • Gilla
Åke Hagström
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bortsett från den lilla detaljen att priset höjts från 999 till 1699... Då vill man ju hellre ha en ny.
Vi gjorde alltid så att kunden får tillgodokvitto på samma summa som han/hon köpt produkten för. Skulle priset diffa och kunden vill ha en ny likadan så fanns det lappar vi fyllde i till kassan så blev det ingen mellanskillnad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
C
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Skulle priset diffa och kunden vill ha en ny likadan så fanns det lappar vi fyllde i till kassan så blev det ingen mellanskillnad.
Aha, det går alltså att betala en kompressor för 1699 i kassan med sitt tillgodokvitto på 999.
Det är ju bra, men lite märklig rutin måste jag säga. Den där typen av administrativt krångel vill man väl normalt hantera i reklamationsdisken och inte i kassalinjen?
 
Du kan byta in tillgodokvitto mot kontanter eller pengarna insatta på kort i kassan på Jula.
Det har jag gjort flera gånger.
Det upplyser de om i kundtjänsten i butiken om man får tillgodokvittot där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.