12 039 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Glödheta kontakter, fel kabel?
Tyckte det var det jag skrev, men jag kanske var otydlig så det kanske inte gick fram.J J-banan skrev:
Där emot skulle jag vilja påstå att när det kommer till billiga kina kopior finns det en klar skillnad. Alla fjäderbelastade kontakter håller inte samma kvalitet och jag har varit inne och rotat i gamla dosor där "noname" klämmor i princip trillat av när man dragit i ledarna.
8088?Alfredo skrev:
Det ska tydligen vara ett väldigt tillförlitligt förbindningssätt, dock upplevde jag det inte som förtroendeingivande direkt.
Att fjäderbelastade kopplingsplintar skulle vara nått nytt kan jag inte hålla med om. Redan på slutet av 1960 talet fanns den typen av anslutningar inte minst i lite grövre areor. Jag vet att Weidmüller hade en anslutingsplint som fungerade i alla fall till 50 mm2. När dom kom ut på marknaden vet jag inte men troligen några år tidigare, kanske i början av 60 talet.K KenNo skrev:Jag säger inte att dom på något sätt är sämre, dom enda fjäderbelastade kontakter som jag känner till varit problematiska är billiga kina kopior.
Men i denna fallet tror jag det handlar om just denna industris nästan xenofobiska inställning till allt som är nytt.
Det skapas rutiner kring felminimering som är rena sagodjur, nu är det ett skyddsobjekt så jag får inte lov att beskriva det utan att jag begår ett lagbrott.
Men i stora drag är allt som är nytt och inte beprövat sedan innan inte tillåtet.
Jag fick gå en specialkurs på utrustning från 60 talet när jag skulle koppla om reläskåp. Första och enda gången i mitt liv som jag stått och använt ett verktyg som heter virpistol.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Virning fungerade väldigt bra. Inte så rationellt i industriel produktion. Principen är att benen som det skall viras runt måste vara kantiga med vassa hörn. Tråden pressas in i hörnet av dragkraften i vridverktyget. Det ger en liten gastät kontaktyta i varje hörn. Gastätheten gör att det inte blir oxider.K KenNo skrev:
Det är för övrigt samma princip på en torix "tomtehatt". Metallfjädern som finns i den är lindad av fyrkantrig tråd. Hörnen på den skär in i kardelerna från trådarna man tvinnar ihop. Ger en gastät koppling.
Allting är relativt och i en industri som kärnkraft har dom ett eget synsätt, möligen att det fanns innan 60-talet, men dess prevalens kanske inte var tillräckligt omfattande för att vara statiskt övertygande.E elmont skrev:Att fjäderbelastade kopplingsplintar skulle vara nått nytt kan jag inte hålla med om. Redan på slutet av 1960 talet fanns den typen av anslutningar inte minst i lite grövre areor. Jag vet att Weidmüller hade en anslutingsplint som fungerade i alla fall till 50 mm2. När dom kom ut på marknaden vet jag inte men troligen några år tidigare, kanske i början av 60 talet.
Varje kärnkraftverk har sina egna regler som är framtagna för den speciella anläggningen, på ringhals heter det U7 och på forsmark har dom ett annat.
Det beror på hur mogen dom anser tekniken är. Och finns det redan en lösning, då ska det väldigt mycket till för att motivera ett skifte, varje ny produkt är ett stort utvärderingsarbete.
Varje kemikalie granskas och klassificeras och designeras med en specell typ av nivå som bestämmer i vilken utsträckning den får användas.
Nu är det inte så att en lysrörsarmatur inte får användas på ett kontor om den har snabbkontater, men ute i processen är det stenhårt.
Samma här, eurocard med wire wrap sockets 100 x 160 i ett därför avsett rack.Alfredo skrev:
6502 var den 1:a processor jag lärde mig, sedan blev det lite Z80, 8080 och 6800.
Jag har gjort ett vetenskapligt test som tog några månader genom att ladda min elbil under 15 timmar med 1-fas laddare, med ställbar laddström, ansluten med stickpropp och 5 nya uttag provades.
Sämst presterade Schnider Exxact 1-v med snabbkopplin, stiften var varm redan vid 8A. Samma uttag men med skruvanslutning blev varmt vid 13A som också var gränsen för Elko rs 1-v med snabbkoppling.
Elko rs duo 2-v ansluten med snabbkoppling och Elko rs 1-v med skruvanslutning klarade 16A utan värmeutveckling.
Kabeln uttagen anslöts till var en exq 3g2,5 och resultatet kan ju så klart ha blivit annorlunda med fk istället för ek.
Prova byt till ett bättre uttag och kvarstår problemet så byt stickpropp.
Sämst presterade Schnider Exxact 1-v med snabbkopplin, stiften var varm redan vid 8A. Samma uttag men med skruvanslutning blev varmt vid 13A som också var gränsen för Elko rs 1-v med snabbkoppling.
Elko rs duo 2-v ansluten med snabbkoppling och Elko rs 1-v med skruvanslutning klarade 16A utan värmeutveckling.
Kabeln uttagen anslöts till var en exq 3g2,5 och resultatet kan ju så klart ha blivit annorlunda med fk istället för ek.
Väldigt intressant... detta är väldigt värdefull information, uttag kostar ungefär lika mycket mellan tumme och pekfinger om man inte köper något exklusivt. Så att kunna undvika problematiska uttag är välkommet.K krillan skrev:Jag har gjort ett vetenskapligt test som tog några månader genom att ladda min elbil under 15 timmar med 1-fas laddare, med ställbar laddström, ansluten med stickpropp och 5 nya uttag provades.
Jag har varit med om att uttag börjat brinna när dom blivit använda inom ramen för sina specifikationer.
Jag har en halvklar i någon glömd låda någonstans.Alfredo skrev:
Jag hann nog med att vira alla bussar och det mesta, men lite signalledare (klocka och sånt, blev nog inte färdigt). Processorn var, om jag inte minns fel, en 8748 (dvs en i MCS-48-serien).
Ja det är minnen som flödar fram nu
De här innehåller väl ganska mycket guld?
Kanske värd några enstaka kronor i alla fall.
Bondtrådar och guldförgyllda ben blir inga stora mängder guld.Mikael_L skrev:
Jag har en halvklar i någon glömd låda någonstans.
Jag hann nog med att vira alla bussar och det mesta, men lite signalledare (klocka och sånt, blev nog inte färdigt). Processorn var, om jag inte minns fel, en 8748 (dvs en i MCS-48-serien).
Ja det är minnen som flödar fram nu.
De här innehåller väl ganska mycket guld?
Kanske värd några enstaka kronor i alla fall.![]()
Mitt bygge, 100x160 mm kort + hexadecimalt tangentbord/display, sitter på väggen på en tavla numera.
Den har en keramisk guldförgylld 6803.
Dess guld gör sig bäst som det är tycker jag.
Den fick även alfanumeriskt tangentbord (från ”skoldatorn” Esselte 100) och 2x40 teckens display, samt att jag skrev kod för att läsa/skriva och formatera floppy, men där någonstans tröttnade jag väl på att koda assembler på papper. Så nära men ändå många timmar kvar…
Jag har märkt att kontaktytorna kan ha olika utformning och vinkeln kan ibland göra att kontaktytan blir mindre än tänkt.K KenNo skrev:
Om kontaktblecken böjts/vridits pga av användning eller ”avvikelser” i produktionen kan jag ej avgöra.
Biltemas taffliga 4-väguttag har långa kontaktbleck som borde ge bra kylning, medan tex
Efapel uttag för billaddning 1-Fas – 230V – 10/16A Schuko
har ganska klena kontaktbleck med lite metall men väl formade så kontaktytan blir väl större och de kanske följer kontaktstiften bättre.
Köpte en pollare med uttag och belysning men den klarade inte ”ankonstkontrollen”.
Det kunde regna in i den.
Det kan väl finns flera orsaker.K KenNo skrev:
Lite smuts eller oxid kan räcka för ökad värmeutveckling.
Klicka här för att svara