I
Hej!

För ett år sedan köpte vi ett hus med en köksö som de tidigare ägarna byggt. Vi har märkt att när vi använder ett eluttag med säg en vattenkokare så blir kontakterna till vattenkokaren glödheta. Jag tog isär delar av köket för att komma åt eluttaget och allt ser ok ut. Förstår inte varför kontakterna blir varma? Jag har kopplat loss jorden på bild bara för att visa typ av kabel som använts.

• Eluttag och kopplad jordledning avlägsnad för inspektion i köksö, exponerande kabeltyper och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledarna ser korrekt ut (min. 1,5 mm2).
Vid hög belastning, kanske runt 1000-1500 W så uppstår det en temp.höjning pga resistans mellan stift/kontakter, dock ska det inte bli så varmt att man inte kan ta på stiften.

"glödheta" kan du vara lite mer exakt, fräser det om stiften när du tar på dom med fingrarna och brännmärke uppstår på skinnet?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är iofs inget konstigt att stiften blir varma när ström går genom dem, även om de kanske inte bör bli glödheta.

Vad händer om ni kopplar vattenkokaren i ett annat uttag eller en annan apparat med liknande effekt i köksöns uttag? Blir stiften lika varma då?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ser inte ut att vara något fel på kabeln till kontakten. Däremot kan det vara dålig kontakt mellan elkontakten på vattenkokaren och själv uttaget. Har du provat vattenkokaren i något annat eluttag? Blir elkontakten varm då också? Om inte så har du kanske ett uttag med dålig "spänst" på själva kontaktblecken. Blir däremot kontakten till vattenkokaren varm i ett annat eluttag så kan det vara en dålig kontakt på vattenkokaren.

• Gilla
eXagro
  • Laddar…
I
Tack för bra svar! Jag ska testa den i ett annat uttag och se om det gör någon skillnad. Vad gör man om det är lite dålig kontakt i själva uttaget? ☹️

R roli skrev:
Blir däremot kontakten till vattenkokaren varm i ett annat eluttag så kan det vara en dålig kontakt på vattenkokaren.
Ovanstående lämnar en mycket bra och utförlig analys, och en utmärkt tillvägagående för felsökning. jag kan intyga att att kontaker som tappar sin spänst eller börjat korrodera kan bli våldsamt varma.

Har tillexempel varit med om att en skruvsäkring löst ut hos kund återkommande, gjorde felsökning och kontrollerade men inte hittat något direkt fel ute i anläggningen. Till sist stannade jag kvar och väntade... säkringen löste då ut, och när jag skulle skruva ut den brännde jag mig på porslinet. Jag öppnade centralen och upptäckte att det var helt svart runt anslutningen till säkringshållaren. Dålig kontakt... det värsta är att när sådant här händer smittar det av sig och eskalerar... blir det varmt får man termiska expansioner och material påverkas av värme både plats och vissa legeringar tappar sina egenskaper.

Det finns idag mobiler med inbyggda värmekameror och även tillbehör som gör mobilen till en värmekamera. Inget man använder för termografering men det är en superbra indikator på var någonstans det blir varmt.

• Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
I IngaGrönaFingrar skrev:
Tack för bra svar! Jag ska testa den i ett annat uttag och se om det gör någon skillnad. Vad gör man om det är lite dålig kontakt i själva uttaget? ☹️
byt det... det är dessutom ett ingrepp du får lov att göra själv.

jag uppmanar ingen att koppla el på egenhand om dom inte känner sig bekväma med det... men i och med att du redan lossat uttaget och tittat, så misstänker jag att du är händig och har ett tillräcklig utvecklat säkerhetstänk.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I
jag flyttade på kablarna till det andra hålet på respektive koppling. Jag tyckte aven att de stack ut lite väl mycket så jag tryckte in dem ordentligt. Kokade upp 1,5l vatten i samma ”felande” uttag och nu är de bara lite lite varma närmast själva kontakten, innan var de brännheta.

Kablarna kanske bara hade dålig kontakt med uttaget?

Tack för hjälpen alla!

Det kan absolut göra skillnad, vissa lärlingar skruvar ihop uttag med skruvmeiseln mellan tumme och pekfinger.

Och jag kan intyga att skillnaden mellan en lös skruv och en hårt åtdragen skruv ger utslag på mätinstrument till och med.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Det kan absolut göra skillnad, vissa lärlingar skruvar ihop uttag med skruvmeiseln mellan tumme och pekfinger.

Och jag kan intyga att skillnaden mellan en lös skruv och en hårt åtdragen skruv ger utslag på mätinstrument till och med.
I detta fall är det väl ett uttag med snabbkopplingar, så ingen behöver använda skruvmejsel för att få fast kablarna....

MathiasS MathiasS skrev:
I detta fall är det väl ett uttag med snabbkopplingar, så ingen behöver använda skruvmejsel för att få fast kablarna....
heh så sant så... tittade inte så noga! 8 år på Ringhals har satt sina spår där allt med fjäderbelastade kontakter är förbjudet ute i process.

Tittade igen på kablarna. Det kan kanske ha varit att kablarna var tvinnade. Det ger en sämre kontaktyta när det är snabbkopplingar. På dessa får man bäst kontaktyta om de stoppas in otvinnade. Det samma gäller wagokopplingar.

• Gilla
super_zen
  • Laddar…
Bilden du visar har ju även en gulgrön kabel med virade kardeler. Ner denna virade ända skall fästas i en snabbkoppling kan den ledande ytan bli lite si och så. Det kan mycket väl vara så att snabbkopplingens bleck hamnade på en ”topp” i virningen och inte fick tillräckligt stor kontaktyta. Bäst är har raka kardeler så att kontaktytan maximeras. Det kan mycket väl ha slumpat sig så att ditt varma uttag var rätt kopplat, men med fel metod.

Jag har sett elkonstruktörer svära över att deras ändhylsor inte funkar med snabbkopplingar eller Wago, när de egentligen har valt fel metod.
Ändhylsa = skruvkoppling. Nakna raka kardeler = snabbkoppling/Wago
Samma med kardeler som har lossats från en Torix (toppklämma) och sedan stoppas rakt in en Wago. Om det blir varmgång i Wagon kan det bero på den deformerade ändan får för liten kontaktyta.

• Gilla
Allt går och 1 till
  • Laddar…
Tycker att konstruktionen av uttaget måste vara sådant att det finns toleranser för hur kardelerna hanteras. Att tvinna dom borde inte leda till varmgång i uttagshylsor/stiften på propp imho.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker att konstruktionen av uttaget måste vara sådant att det finns toleranser för hur kardelerna hanteras. Att tvinna dom borde inte leda till varmgång i uttagshylsor/stiften på propp imho.
Jag har visserligen svårt att tro att boven i dramat är tvinnade kardeler, men deras inställning är väldigt hälsosam i förhållande till elmateriel.

Så fort man frångår tillverkarnas anvisningar så tar man i princip över ansvaret.

Vissa industrier hårddrar detta för att kunna ha sitt på det torra. Ett exempel är kontaktpressing, där verktygen registreras i ett internt kontrollprogram och förses med serienummer, när du pressar kontakter ute i anläggningen skriver du ner vilket serienummer du har på ditt verktyg, du skriver dessutom ner artikelnummer på kontakterna du använder så att det senare går att verifiera att dessa kommer från tillverkaren av verktyget och inte någon annan.

I databladen för wago och liknande brukar det finnas illustrationer på att man inte ska tvinna. Nu brukar hantverkare ha både fingerkännsla men det skulle förefalla helt osannolikt att ledaren vid tvinning skulle råka bli något tjockare på en plats så att trycket inte fördelas över anläggningsytan.

Men det är databladet som bestämmer hur man gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.