Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har sett elkonstruktörer svära över att deras ändhylsor inte funkar med snabbkopplingar eller Wago, när de egentligen har valt fel metod.
Ändhylsa = skruvkoppling. Nakna raka kardeler = snabbkoppling/Wago
Samma med kardeler som har lossats från en Torix (toppklämma) och sedan stoppas rakt in en Wago. Om det blir varmgång i Wagon kan det bero på den deformerade ändan får för liten kontaktyta.
Då har det använts fel material eller gjorts fel. Tex bara hylsor vid typ RK och uppåt i finkardelighet, pressgeometri annan än hexagon vid användning i fjädrande förband, fel längd osv.

Det ser taffligt gjort ut på TS bilder och det oavsett tvinnat eller ej. Rätt utfört går det bra att tvinna det är bara lite onödigt att överdriva den. Normriktigt ska man tvinna så änden är lika och följer slagningen på ledartypen dvs inte mycket eller hårt.

Klämmorna på uttag och brytare av denna typen gör sig bäst på EK som ju är ovanligt hos oss vid infälld installation.

Nästan allt fokus ligger på uttaget. Jag skulle lika gärna misstänka att (den gjutna?) stickproppen internt har dålig kontakt och orsakar uppvärmning av stiften i stickproppen.

Men det märks ju i ett annat uttag som föreslagits, men jag ser inget resultat från den testen.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nästan allt fokus ligger på uttaget. Jag skulle lika gärna misstänka att (den gjutna?) stickproppen internt har dålig kontakt och orsakar uppvärmning av stiften i stickproppen.

Men ett märks ju i ett annat uttag som föreslagits, men jag ser inget resultat från den testen.
Ja där har du nog grunden till majoriteten av såna varmgångar men tyvärr smittas ju uttaget snabbt också.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja där har du nog grunden till majoriteten av såna varmgångar men tyvärr smittas ju uttaget snabbt också.
Min erfarenhet exakt... 10/10

R roli skrev:
Tittade igen på kablarna. Det kan kanske ha varit att kablarna var tvinnade. Det ger en sämre kontaktyta när det är snabbkopplingar. På dessa får man bäst kontaktyta om de stoppas in otvinnade. Det samma gäller wagokopplingar.
Ett anat vanligt fel med snabbkopplingar (och wago) är att de inte skalar tillräckligt långt. Det står på förpackningen hur långt de ska skalas, följ det.

Han skrev ju att han hade skjutin in trådarna längre nu, när dte verkar fungera. Så det låter som en trolig orsak här. Om det vore problemet med en gjuten kontakt så borde problemet kvarstå nu.

Att gjutna kontakter får varmgång är egentligen skandal. Internt så är de ju (?) kontaktpressade, en metod som borde vara helt omöjlig att misslyckas med i en industrimässig produktion.

I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej!

För ett år sedan köpte vi ett hus med en köksö som de tidigare ägarna byggt. Vi har märkt att när vi använder ett eluttag med säg en vattenkokare så blir kontakterna till vattenkokaren glödheta. Jag tog isär delar av köket för att komma åt eluttaget och allt ser ok ut. Förstår inte varför kontakterna blir varma? Jag har kopplat loss jorden på bild bara för att visa typ av kabel som använts.
Vad är det för kabel som använts, ser ut som RK, möjligtvis har de inte satts in ordentligt i kläm kontakten i uttaget. Sen blir det sämre kontaktyta när kopparn tvinns än att bara föra in dem raka

J J-banan skrev:
Vad är det för kabel som använts, ser ut som RK
Jag tror bara att det är en suddig bild på normal FK.

Osäker bild på koppartråd i en elektrisk anslutning, texten "250 V" synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror bara att det är en suddig bild på normal FK.

[bild]
Jag tycker det ser ut att vara fler än 7 st kardeler, men som sagt svårt se

J J-banan skrev:
Jag tycker det ser ut att vara fler än 7 st kardeler
Men de jag tycker mig ana känns grövre än RK. Men bilden är som sagt rätt svårtolkad.

H hempularen skrev:
Att gjutna kontakter får varmgång är egentligen skandal. Internt så är de ju (?) kontaktpressade, en metod som borde vara helt omöjlig att misslyckas med i en industrimässig produktion.
Det är tyvärr ofta punktsvetsning i olika former där.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
K KenNo skrev:
heh så sant så... tittade inte så noga! 8 år på Ringhals har satt sina spår där allt med fjäderbelastade kontakter är förbjudet ute i process.
Nu blev jag nyfiken - är inte fjäderbelastade kontakter säkrare i många avseenden? inget kallflyt, felaktigt moment osv. Jag fattar att det finns många tillämpningar där skruvförband är det enda rimliga, men ibland borde fjäderbelastat vara rätt bra? Även i ett kärnkraftverk.

MathiasS MathiasS skrev:
Nu blev jag nyfiken - är inte fjäderbelastade kontakter säkrare i många avseenden? inget kallflyt, felaktigt moment osv. Jag fattar att det finns många tillämpningar där skruvförband är det enda rimliga, men ibland borde fjäderbelastat vara rätt bra? Även i ett kärnkraftverk.
Jag säger inte att dom på något sätt är sämre, dom enda fjäderbelastade kontakter som jag känner till varit problematiska är billiga kina kopior.

Men i denna fallet tror jag det handlar om just denna industris nästan xenofobiska inställning till allt som är nytt.

Det skapas rutiner kring felminimering som är rena sagodjur, nu är det ett skyddsobjekt så jag får inte lov att beskriva det utan att jag begår ett lagbrott.

Men i stora drag är allt som är nytt och inte beprövat sedan innan inte tillåtet.

Jag fick gå en specialkurs på utrustning från 60 talet när jag skulle koppla om reläskåp. Första och enda gången i mitt liv som jag stått och använt ett verktyg som heter virpistol.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Jag säger inte att dom på något sätt är sämre, dom enda fjäderbelastade kontakter som jag känner till varit problematiska är billiga kina kopior.

Men i denna fallet tror jag det handlar om just denna industris nästan xenofobiska inställning till allt som är nytt.

Det skapas rutiner kring felminimering som är rena sagodjur, nu är det ett skyddsobjekt så jag får inte lov att beskriva det utan att jag begår ett lagbrott.

Men i stora drag är allt som är nytt och inte beprövat sedan innan inte tillåtet.

Jag fick gå en specialkurs på utrustning från 60 talet när jag skulle koppla om reläskåp. Första och enda gången i mitt liv som jag stått och använt ett verktyg som heter virpistol.
Det är inget fel på de fjäderbelastade, felet ligger på den person som monterar

K KenNo skrev:
Första och enda gången i mitt liv som jag stått och använt ett verktyg som heter virpistol.
Då var det på tiden. 😂 Jag har faktiskt en gång i tiden virat ihop en fullt fungerande om än väldigt simpel dator. Hemknådat OS (enkelt som sagt) bränt i eprom.

• Gilla
  • Älska
tompa_62 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.