Hej,

Vi funderar på om vi helt enkelt kan skruva upp gips direkt på pärlsponten i taket?
Vi ser såklart utmaningen med att taket kan bli för tungt etc, men det skulle underlätta.

Tacksam för svar :)

• Vardagsrum med tak av pärlspont, möblerat med soffor, fåtöljer och böcker. Stora fönster med gardiner och utsikt över trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det funkar men du måste skruva i spikregeln där sådan finns. Bara skruva i panelen kan göra att panelen släpper om den är dåligt spikad.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Det kan inte vara så bra att det sitter ett gipsskivetak över panelen?

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Magnus E K
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det kan inte vara så bra att det sitter ett gipsskivetak över panelen?
Beror på hur snabbt TS jobbar.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Magnus E K Magnus E K skrev:
Beror på hur snabbt TS jobbar.
Nu tror jag att du skojar och jag förstår hur du gör det! Borde kanske skrivit under panelen men tänkte att det inte var i Australien de bodde! ;)

Skämt och så! Jag har lite erfarenheter själv av paneltak som satt under ett gipstak!
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-maskiner-idag.250889/page-1294#post-6305149

Tänker att man lättas kan se det vid eldosor eller om man mäter takhöjden och jämför med andra rum.

• Gilla
Bagaregårdens BK och 2 till
  • Laddar…
Kan man då också sätta ångspärr eller ångbroms mellan pärlsponten och gipsen? Kommer i sådana fall fortsätta med plasten på väggarna.

Förlåt om jag kapar tråden. Men jag har gått och funderat på liknande förfarande vid renovering.

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
A Aser skrev:
Kan man då också sätta ångspärr eller ångbroms mellan pärlsponten och gipsen? Kommer i sådana fall fortsätta med plasten på väggarna.

Förlåt om jag kapar tråden. Men jag har gått och funderat på liknande förfarande vid renovering.
Nej du kommer för det första punktera plasten vid varje skruv så isåfall behöver du regla ner med typ 28x70 och skruva gipsen i. Men det kommer endå inte bli tätt vid vägg/tak skarven så där kommer du få all fukt att samlas och få fuktskada.
PLastar man ett hus måste man se till att det blir tätt överallt annars kommer all fukt samlas vid läckagen.

• Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.