L Liteavvarje skrev:
Är det sådana spår i panelen så kommer det nog att ventilera , dom är nog inte gjorda för kul skull , utan finns en mening med dom
Men spåren i panelen är väl ändå där för att brädorna inte ska slå sig?

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Haha, nu ändra du dig när du insåg att du hade fel.
och självklart tar man inte in luft vid knutarna
Nej det gjorde jag inte, men du pratar om luftspalter, det ventilerar överallt, du har glipor överallt, störst glipor blir innanför knutarna(ca 50mm). Du förutsätter att det blir gastätt vilket inte är fallet. Den totala arean på glipor gör att det ventilerar tillräckligt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men spåren i panelen är väl ändå där för att brädorna inte ska slå sig?
Japp!

H
X xdigger skrev:
Nej det gjorde jag inte, men du pratar om luftspalter, det ventilerar överallt, du har glipor överallt, störst glipor blir innanför knutarna(ca 50mm). Du förutsätter att det blir gastätt vilket inte är fallet. Den totala arean på glipor gör att det ventilerar tillräckligt.
japp du får luftspalter som luften aldrig når eftersom du monterar en horisontel läkt enbart.
De räcker inte med glipor och springor.
De ska vara en bredd luftspalt på minst 25mm bakom hela fasadskivan.
De finns hur mycket forskning som helst som visar detta och det undervisas på alla tekniska högskolor, jag har för övrigt läst på Chalmers en master inom bygg.

Kan du hänvisa till någon detalj där man tar in luft via knutbrädorna? detta skulle jag vilja se.

H
X xdigger skrev:
Japp!
Dessutom måste jag fråga en sak till.
Det finns speciella hattprofiler för montage av skivmaterial etc på fasaden.

Dessa hattprofiler är alltid perforerade rejält för att skapa ett luftflöde bakom fasaden, varför är de så om de inte behövs enligt dig?
DU måste förstå att din konstruktion är en riskkonstruktion och du får en väldigt luftspalt som i princip kommer fungera som en enstegstätad fasad och vi vet alla hur bra de är

K
Jag satte 12 mm läkt vertikalt utanpå skivan innan jag satte 28 mm spikläkt. Inte jättemycket extraarbete och det känns som att det luftar bra.

Ska man se det som att det är en spaltbredd på 12 eller 40 mm?

Är det inte något fel på fasaden om det krävs så häftig uttorkning som hul vill ha ? :rolleyes:

H
K Kallebo skrev:
Jag satte 12 mm läkt vertikalt utanpå skivan innan jag satte 28 mm spikläkt. Inte jättemycket extraarbete och det känns som att det luftar bra.

Ska man se det som att det är en spaltbredd på 12 eller 40 mm?
De är ett utmärkt alternativ

H
R RoBo skrev:
Är det inte något fel på fasaden om det krävs så häftig uttorkning som hul vill ha ? :rolleyes:
Nä, du ska veta vilka påfrestningar ett fasad utsätts för när de är slagregn mot fasaden.
Har för mig stormen Gudrun kunde likställas med en vattenpelare på flera cm över hela fasaden. Då kanske du förstår hur mycket vatten som tar sig in.

Har du då en fuktig luftspalt så försvinner hela grejen med tvåstegstätad fasad eftersom tryckskillnaden blir mellan torrt och fuktigt.

Finns massor med hus som har lock panel och endast luftas via glipan mellan brädorna har inte hört talas om att nån skulle fått problem på grund av den lilla luft spalten men är inget jag har eller tänker forska i låter sunt förnuft råda för det mesta när jag bygger.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
H
S smurfen72 skrev:
Finns massor med hus som har lock panel och endast luftas via glipan mellan brädorna har inte hört talas om att nån skulle fått problem på grund av den lilla luft spalten men är inget jag har eller tänker forska i låter sunt förnuft råda för det mesta när jag bygger.
Nä varför ska man inte tro på forskning

R RoBo skrev:
Är det inte något fel på fasaden om det krävs så häftig uttorkning
Träfasader läcker nog alltid in en del vatten.
Genom fogar mellan brädorna, genom kvisthå som uppstått när panelen torkat, genom...
Slutsatsen är nog att det skall ventileras bakom ytskiktet/panelen, och den fuktmättade luften måste ha någon väg ut.

PS
Just lockläkt eller liknande paneler med bra avstånd mellan bottenbrädorna, till skillnad från t.ex. dubbelfasspont, som det var fråga om här, tror jag normalt är tillräckligt ventilerad.
Brädans små sågspår, som är gjorda för att förhindra att den slår sig, ger ingen ventilation, då den snabbt fylls av sågspån, musskit, fågelfjädrar och annat bös.

Redigerat:
Vad jag förstått så är inte själva fukten som är problemet utan vatten som lägger sig på spikreglarna och tar sig in i väggen. Enligt Träguiden räcker det med snedsågad spikläkt så vattnet tar sig utåt.

H
R RoBo skrev:
Vad jag förstått så är inte själva fukten som är problemet utan vatten som lägger sig på spikreglarna och tar sig in i väggen. Enligt Träguiden räcker det med snedsågad spikläkt så vattnet tar sig utåt.
nä de är fukten som är problemet inte fritt vatten. även om fritt vatten också är illa

H hul skrev:
Nä varför ska man inte tro på forskning
Forskning kan man tro på om den görs av oberoende forskare problemet är att dom ofta har betalt av nån aktör och då vinklas resultatet ofta till (rätt resultat) Är övertygad om att en oberoende forskare inte likställer en panel spikad med 30 mm spalt mot isoleringen med 1 stegs tätad fasad vilket är nått helt annat googla så får du se skillnaden.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.