P Prosit skrev:
Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.

Frågan är, ska man nöja sig med det och alltså bara köra horisontella spikläkt (stående panel)?
Läs inlägg 25 är helt rätt. Kör som du tänkt blir inga problem.

L
P Prosit skrev:
Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.

Frågan är, ska man nöja sig med det och alltså bara köra horisontella spikläkt (stående panel)?
Det där med 100år är lie överkurs men måste säga någonting om gamla beprövade sätt
Är det sådana spår i panelen så kommer det nog att ventilera , dom är nog inte gjorda för kul skull , utan finns en mening med dom

P Prosit skrev:

Räkna ihop ytan på dina 10*10 mm på en vägg så ser du snart att du har nog rätt stor yta som luften kan ventileras genom.

Ja, det är onödigt att läkta åt båda hållen, dessutom bygger ju fasaden mera då. I mitt fall så bygget fasaden ca 95mm extra i alla fall.

R RoBo skrev:
Läs inlägg 25 är helt rätt. Kör som du tänkt blir inga problem.
Japp, det var en bekräftelse på ditt inlägg.

H
självklart fungerar de inte med liggande läkt enbart då försvinner luftningen som är viktigt.
istället har du ett enstegstätat hus som i teorin fungerar men är mycket känsligare för åverkan och byggfel etc.

Riktigt så illa blir det inte. Luftspalten hindrar isoleringen att ha kontakt med panelen. 'Luftningen' innebär inte att det ska vara någon konstant luftström bakom panelen, utan de springor och spår som finns är tillräckliga för att torka upp insidan av panelen mellan slagregnen.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H
Nej det stämmer inte. luften kan ju inte cirkulera fritt i väggen vilket är hela poängen för att ventilera bort fukt.

Jorå, det kan den visst. Det är inte gastät, dom springor som blir räcker för att ventilera bort fukt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger skrev:
Jorå, det kan den visst. Det är inte gastät, dom springor som blir räcker för att ventilera bort fukt.
nej ni har fel, vad grundar ni detta på, har ni någon gång arbetat i byggsektorn eller studerat byggnadsfysik.

40mm spaltbredd är bra om man kan få, 25mm är okej.
Och att ha en vertikal läkt är ytterst viktigt för att skapa tillräkligt luftomsättning.
går man från 40mm ner till 5mm spaltbredd så ökar uttorkningstiden med 10ggr.
det är extremt mycket.

detta är inget kontroversiellt utan stöds utan alla forskningsstudier

S
H hul skrev:
nej ni har fel, vad grundar ni detta på, har ni någon gång arbetat i byggsektorn eller studerat byggnadsfysik.

40mm spaltbredd är bra om man kan få, 25mm är okej.
Och att ha en vertikal läkt är ytterst viktigt för att skapa tillräkligt luftomsättning.
går man från 40mm ner till 5mm spaltbredd så ökar uttorkningstiden med 10ggr.
det är extremt mycket.

detta är inget kontroversiellt utan stöds utan alla forskningsstudier
det funkar med både horisontella som vertikala spikregler.
du kan inte säga att ett verkligt hus följer vad som står i byggfysikböcker.
och tror du det så har du inte arbetat i byggsektorn nå värst länge

• Gilla
Joak
  • Laddar…
H
SBH skrev:
det funkar med både horisontella som vertikala spikregler.
du kan inte säga att ett verkligt hus följer vad som står i byggfysikböcker.
och tror du det så har du inte arbetat i byggsektorn nå värst länge
De spelar väll ingen roll om verkliga hus följer vad som står i böcker eller inte.
Fakta är ju fortfarande att mindre luftspalt ökar uttorkningstiden extremt mycket.
och de är viktigt att ha en vertikal läkt för att öka luftomsättningen.
Sen spelar de ju ingen roll om de följs eller inte de är fortfarande fakta.

forskning har visat att luftspalter mindre än 10mm har starkt begränsad fukttransportförmåga och därmed långa torktider

du låser in dig på att luften måste förflytta sig upp och ner, det blåser från höger till vänster via knutarna med. Spaltbredd på ca 50mm.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger skrev:
du låser in dig på att luften måste förflytta sig upp och ner, det blåser från höger till vänster via knutarna med. Spaltbredd på ca 50mm.
Haha, nu ändra du dig när du insåg att du hade fel.
och självklart tar man inte in luft vid knutarna

"Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli några problem!"
- Snickare, Hammarby sjöstad 2006

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.