49 616 läst ·
320 svar
50k läst
320 svar
Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?
Läs inlägg 25 är helt rätt. Kör som du tänkt blir inga problem.P Prosit skrev:Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.
Frågan är, ska man nöja sig med det och alltså bara köra horisontella spikläkt (stående panel)?
Det där med 100år är lie överkurs men måste säga någonting om gamla beprövade sättP Prosit skrev:Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.
Frågan är, ska man nöja sig med det och alltså bara köra horisontella spikläkt (stående panel)?
Är det sådana spår i panelen så kommer det nog att ventilera , dom är nog inte gjorda för kul skull , utan finns en mening med dom
Räkna ihop ytan på dina 10*10 mm på en vägg så ser du snart att du har nog rätt stor yta som luften kan ventileras genom.P Prosit skrev:Kollade på några panelbrädor (dubbelfasspont) som jag har liggande och det är två frästa spår på baksidan ca 10 mm breda var och lika djupa, så det är kanske inte så tätt mellan rummen mellan spikläkten som jag trodde.
Riktigt så illa blir det inte. Luftspalten hindrar isoleringen att ha kontakt med panelen. 'Luftningen' innebär inte att det ska vara någon konstant luftström bakom panelen, utan de springor och spår som finns är tillräckliga för att torka upp insidan av panelen mellan slagregnen.
nej ni har fel, vad grundar ni detta på, har ni någon gång arbetat i byggsektorn eller studerat byggnadsfysik.X xdigger skrev:
40mm spaltbredd är bra om man kan få, 25mm är okej.
Och att ha en vertikal läkt är ytterst viktigt för att skapa tillräkligt luftomsättning.
går man från 40mm ner till 5mm spaltbredd så ökar uttorkningstiden med 10ggr.
det är extremt mycket.
detta är inget kontroversiellt utan stöds utan alla forskningsstudier
det funkar med både horisontella som vertikala spikregler.H hul skrev:nej ni har fel, vad grundar ni detta på, har ni någon gång arbetat i byggsektorn eller studerat byggnadsfysik.
40mm spaltbredd är bra om man kan få, 25mm är okej.
Och att ha en vertikal läkt är ytterst viktigt för att skapa tillräkligt luftomsättning.
går man från 40mm ner till 5mm spaltbredd så ökar uttorkningstiden med 10ggr.
det är extremt mycket.
detta är inget kontroversiellt utan stöds utan alla forskningsstudier
du kan inte säga att ett verkligt hus följer vad som står i byggfysikböcker.
och tror du det så har du inte arbetat i byggsektorn nå värst länge
De spelar väll ingen roll om verkliga hus följer vad som står i böcker eller inte.SBH skrev:
Fakta är ju fortfarande att mindre luftspalt ökar uttorkningstiden extremt mycket.
och de är viktigt att ha en vertikal läkt för att öka luftomsättningen.
Sen spelar de ju ingen roll om de följs eller inte de är fortfarande fakta.
forskning har visat att luftspalter mindre än 10mm har starkt begränsad fukttransportförmåga och därmed långa torktider