49 628 läst ·
320 svar
50k läst
320 svar
Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?
Men du måste ju förstå att bara för en leverantör säger ett monteringsätt behöver de inte vara korrekt.SBH skrev:
Leverantörerna av enstegstätade putsfasader förespråkade ju sitt monteringssätt långt efter alla problem uppstod. Tyckte du fortfarande de va bra då för att leverantören sa de men all forskning visade att de inte var de?
Dessutomär de ju märkligt att du litar på leverantören mer en forskare.
Vad tror du leverantörer har i åtanke? Och vad tror du en forskare har?
Jag har visat åtskilliga artiklar och studier som har visat att bredd luftspalt är nödvändigt och bär- samt ströläkt är viktigt.
Även att horisontel plus luftning via panelen är ej tillräckligt.
Du har inte kunnat visa något som styrker dina påstående förutom att du har byggt hus där de funkat för därför har alla forskare fel.
ska jag behöva borra hål sätta mätinstrument? tror inte att ägarna vill det.H hul skrev:Men du måste ju förstå att bara för en leverantör säger ett monteringsätt behöver de inte vara korrekt.
Leverantörerna av enstegstätade putsfasader förespråkade ju sitt monteringssätt långt efter alla problem uppstod. Tyckte du fortfarande de va bra då för att leverantören sa de men all forskning visade att de inte var de?
Dessutomär de ju märkligt att du litar på leverantören mer en forskare.
Vad tror du leverantörer har i åtanke? Och vad tror du en forskare har?
Jag har visat åtskilliga artiklar och studier som har visat att bredd luftspalt är nödvändigt och bär- samt ströläkt är viktigt.
Även att horisontel plus luftning via panelen är ej tillräckligt.
Du har inte kunnat visa något som styrker dina påstående förutom att du har byggt hus där de funkat för därför har alla forskare fel.
varför vill du ha bär och ströläkt på en vägg?
Finns icke förstörande mätinstrument också, borde du veta som är i branschen.SBH skrev:
Det är inte jag som vill ha de. Utan de krävs för att uppnå en fuktsäkerkonstruktion enligt all forskning.
Och de är även ganska logiskt att de krävs.
Men även om jag hade varit tveksam till att de hade krävts men alla studier sa att de krävdes så hade jag monterat de för de är en försumbar extra kostnad
krävs det att man monterar instrument i en vägg?H hul skrev:Finns icke förstörande mätinstrument också, borde du veta som är i branschen.
Det är inte jag som vill ha de. Utan de krävs för att uppnå en fuktsäkerkonstruktion enligt all forskning.
Men även om jag hade varit tveksam till att de hade krävts men alla studier sa att de krävdes så hade jag monterat de för de är en försumbar extra kostnad
tror inte du skulle gilla värdenas fluktation.
näpp kräver inte att man monterar något i väggen.SBH skrev:
Hur kan du inte veta de som är så erfaren? hur mäter du fukt i färdiga konstruktioner?
för att svara på din andra fråga så monterar jag plast på insidan väggen och vindduk mot utsidan (använder dock aldrig vindduk)
Va tänkte du på?
sen undrar jag varför du börjar men strö och bär på en fasad. samt börjar med enstegs och tvåstegstätnin på trä panel.H hul skrev:Finns icke förstörande mätinstrument också, borde du veta som är i branschen.
helt ärligt, jag har ingen aning vad du frågar efter?SBH skrev:
om du frågar om jag vet var man monterar strrö- och bärläkt, så vet jag de ja.
va menar du med börjar med instegs och tvåstegstäning på träpanel?
strö och bärläkt har man på taket.H hul skrev:
enstegs och tvåstegstätning skall man inte fundera på när man håller på med träpanel
Vad skulle kunna hända om ev vatten kommer igenom panelen och inte torkar tillräckligt fort ? Isoleringen tål vatten bra har för mig att den här typen av skiva kan sitta oskyddad i några månader enligt tillverkaren och in till regel stommen kommer inte vattnet eftersom vi har ett heltäckande isolerings skikt skulle vara att läkten eller panelen tar skada i så fall men virke tål vatten bra
Kanske de dummaste inlägget hittills i tråden, som visar din okunskap.S smurfen72 skrev:Vad skulle kunna hända om ev vatten kommer igenom panelen och inte torkar tillräckligt fort ? Isoleringen tål vatten bra har för mig att den här typen av skiva kan sitta oskyddad i några månader enligt tillverkaren och in till regel stommen kommer inte vattnet eftersom vi har ett heltäckande isolerings skikt skulle vara att läkten eller panelen tar skada i så fall men virke tål vatten bra
Enligt ditt resonemang så behöver man ju inte bry sig om att fukt kommer in i väggen.
Väggen tål ju ändå fukt bra.
Varför sätter vi då en diff. plast på insidan för att förhindra att fukt kommer in i väggen när väggen tål fukt så bra?
vill du att jag förklarar för dig eller kan du läsa på de själv?
för övrigt tror du inte vatten tar sig förbi heltäckande isoleringsskikt?
Är en stor tryckskillnad över fasaden, de är därför man har tvåstegstätade konstruktioner om du inte visste det. fukt kommer tryckas in i hela väggkonstruktionen.
Du får nog förklara för jag fattar inte hur det går till. På insidan finns risk att fukt trycks in i fasaden men vad jag förstår finns inte den risken på utsidan så länge man har en luft spalt på 28-32 mm som det alltid blir med den här typen av skiva eller ? På insidan använder man en annan typ av isolering som vi inte diskuterar här har inte hört nån tillverkare rekommendera att en traditionellt isolerad stomme kan stå utan beklädnad nån månad men det har jag för mig är ok med västkust skiva. Dom här skivorna är hårda ungefär som en mark skiva och dom blir i alla fall inte märkbart blöta om dom ligger ute i regn. Det lär vara väldigt lite vatten som kommer igenom en riktig träpanel visst blir panelen fuktig men det finns ju luft spalt och vattnet hoppar inte 30 mm över från paneler till isoleringen.
S smurfen72 skrev:Du får nog förklara för jag fattar inte hur det går till. På insidan finns risk att fukt trycks in i fasaden men vad jag förstår finns inte den risken på utsidan så länge man har en luft spalt på 28-32 mm som det alltid blir med den här typen av skiva eller ? På insidan använder man en annan typ av isolering som vi inte diskuterar här har inte hört nån tillverkare rekommendera att en traditionellt isolerad stomme kan stå utan beklädnad nån månad men det har jag för mig är ok med västkust skiva. Dom här skivorna är hårda ungefär som en mark skiva och dom blir i alla fall inte märkbart blöta om dom ligger ute i regn. Det lär vara väldigt lite vatten som kommer igenom en riktig träpanel visst blir panelen fuktig men det finns ju luft spalt och vattnet hoppar inte 30 mm över från paneler till isoleringen.
Först och främst vet du varför man har en tvåstegstätad konstruktion och hur den fungerar?